من «اسبق» نیستم!

هشتمين جشنواره قلم زرين در ساعات عصرگاهي سهشنبه ۱۴ تيرماه در حالي برگزار شده كه محسن پرويز به عنوان عضو هيأت مديره انجمن قلم ايران و بهمن دري به عنوان معاون فرهنگي وزير ارشاد در برنامه حضور داشتند و واكنشهاي هر يك نسبت به سخنان ديگري، مورد توجه حاضران قرار ميگرفت. اين دو كه طي يك سال گذشته در بگومگوهاي رسانهاي بارها يكديگر را مورد نوازش (!) خود قرار دادهاند، ديروز در يك رديف نشستند و مجبور به گوش سپردن به سخنراني يكديگر شدند.
خبرنگار فارس، حاشیه‌های این مراسم را به این شکل فهرست کرده است:

به گزارش فارس، * مراسم هشتمین جشنواره قلم زرین که قرار بود از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در محل انجمن قلم ایران برگزار شود، بدون هیچ تأخیری رأس ساعت و بدون ملاحظه حضور نیافتن معاون وزیر آغاز شد. این در حالی است که برگزارکنندگان برنامه‌های مشابه، حاضران را به دلیل نیامدن یک یا چند مسئول، عملاً معطل می‌کنند.

* این برنامه در سالن نسبتاً کوچک اجتماعات انجمن برگزار شد که حدود ۶۰ نفر گنجایش داشت. با این حال، یک سوم صندلی‌های موجود در سالن تا اواسط برنامه خالی بود. همچنین غیبت برخی از اعضای هیأت مدیره و بیشتر اعضای هیأت مؤسس در این برنامه، شایسته جشنواره‌ای با این وسعت و اهمیت نبود. حمید سبزواری، عبدالکریم بی‏آزار شیرازی، علی‏اکبر ولایتی، علی لاریجانی، راضیه تجار، شمس‏الدین رحمانی، علی معلم، حمید گروگان، محسن چینی‏فروشان، محمدرضا سرشار، ابراهیم حسن ‏بیگی، محمد میرکیانی، محسن پرویز، سمیرا اصلانپور، سیدمهدی شجاعی، مریم جمشیدی، مریم صباغ‌زاده ایرانی و محمدرضا جوادی، اعضای هیأت مؤسس انجمن هستند که تجار، سرشار، میرکیانی و پرویز از این جمع حاضر بودند. جای افرادی چون فیروز زنوزی‌جلالی، سمیرا اصلانپور و رضا رسولی نیز به عنوان اعضای هیأت مدیره خالی بود.

* رضا اسماعیلی شاعر، مجری‌گری مراسم را بر عهده داشت. او همچنین به نمایندگی از داوران بخش شعر، بیانیه این جمع ۳ نفره را قرائت کرد.

* پس از آنکه احمد شاکری، دبیر هشتمین جشنواره قلم زرین، گزارش خود را از این جشنواره ارائه کرد و پیشنهاداتی از سوی وی برای اختصاص جشنواره‌ای به منظور انتخاب بهترین داستان‌های کوتاه ارائه شد، بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر ارشاد از سوی مجری برنامه به جایگاه دعوت شد.

* دری تقارن میلاد امام حسین(ع) با برگزاری جشنواره را تقارنی خجسته خواند و در ادامه با بیان اینکه می‌خواهد پیشنهادهای عملی بدهد که ممکن است این پیشنهادها شعاری باشد، از گفتن ۱۰ پیشنهاد خود صرف‌نظر کرد! او گفت که چون هنوز این پیشنهادها عملیاتی و نهایی نشده، نمی‌گوید. معاون وزیر همچنین از پیشنهادهایی برای افزایش تیراژ کتاب‌هاو ارتقای جایگاه معنوی نویسندگان و اهالی قلم که از سوی شاکری و اسماعیلی(شاعر و مجری مراسم) مطرح شده بود حمایت کرد.

* معاون وزیر ارشاد در سخنان خود از واژه «هزینه» به جای «سود» استفاده کرد و گفت که هر قدر تیراژ کتاب بالا برود، هزینه‌اش مال ناشر است و ما باید کاری کنیم که هزینه‌ این کار در جیب نویسنده برود. دری موضوع بیمه نویسندگان و پدیدآورندگان را یک بار دیگر به عنوان «نوید» مطرح کرد!

* وقتی بهمن دری می‌خواست جایگاه را ترک کند، به دلیل محدودیت فضا و کوچکی جایگاه، پایش به سیم میکروفون گرفت و آن را همراه با پایه‌اش واژگون کرد. طوری که دست‌اندرکاران مراسم مجبور شدند تا پایان برنامه از میکروفون بی‌سیم استفاده کنند.

* محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری، مسئول دیگری بود که از سوی اسماعیلی به جایگاه فراخوانده شد. مؤمنی با یک پوشه قرمز در دست راهی جایگاه شد. خبرنگاران حاضر می‌گفتند این همان پوشه‌ای است که سال گذشته متن از پیش نوشته شده مؤمنی در آن قرار داشت و به علت قطع برق امکان قرائت آن فراهم نشد. جالب اینکه وقتی به دلیل طولانی شدن سخنان مؤمنی، خودش از خواندن ادامه متن و سخنرانی منصرف شد، خبرنگاران پیش‌بینی کردند که بقیه سخنرانی مومنی در سال آینده ایراد خواهد شد!

* وقتی دکتر محسن پرویز به دعوت مجری پشت تریبون رفت، بلافاصله به اشتباهات او اشاره کرد و گفت: آقای اسماعیلی مرا به عنوان معاون اسبق وزیر ارشاد معرفی کردند که درست نیست. من معاون اسبق نیستم، بلکه معاون سابقم! که در این اثنا یک نفر گفت: شاید تا حالا آقای دری معاون سابق و شما معاون اسبق شده باشید!
پرویز همچنین از قرائت بیانیه داوران بخش پژوهش خودداری کرد و گفت که برای این کار پشت تریبون نرفته است.

* منصور انوري، نويسنده كتاب جاده جنگ و برگزيده بخش داستان هشتمين جشنواره قلم زرين به دليل بيماري در اين مراسم حضور نيافت و به جاي او سيدجواد رفائي، مدير حوزه هنري خراسان رضوي جايزه را دريافت كرد. اين مسئول، وقتي جايزه را گرفت، پشت ميكروفون حاضر شد و نامه انوري را قرائت كرد. رفائي چنان در مقابل دوربينها ژست گرفته بود كه گويا اين جايزه متعلق به خود اوست!