هفتمین روز «عمار» میزبان کدام آثار است؟

به گزارش افکارنیوز، اکران‌های آثار پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار از پنجشنبه ۱۱ دی‌ماه در سینما فلسطین تهران آغاز شده است و سرویس سینمایی خبرگزاری فارس روزانه به معرفی آثار و جدول این اکران‌ها می‌پردازد.

در هفتمین روز از پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار آثار ذیل به روی پرده می‌روند:

ننه سکینه(ساعت ۱۹:۴۵، سالن یک)

مستند «ننه سکینه» داستان زندگی خانم «سکینه جمشیدی» معروف به ننه سکینه است. «خاله سکینه» مستندی در معرفی زنان ایرانی است که خستگی‌ناپذیرتر از مردان، پشت جبهه‌های نبرد به کمک رزمندگان می‌شتافتند. مستند «ننه سکینه» که در روستای ورسفلی و در تجلیل از مجاهدت‌های مردمی مردم شریف این روستا در طول تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ساخته شده است، راوی تلاش های مادرانه پیرزنی روستایی است که نانوای روستایشان بوده و پیش از نماز صبح تا دو ساعت پس از مغرب نان می پخته و همچنین در زمان جنگ برای رزمندگان نان میپخته است.

او خود اذعان می کند که از صبح تا غروب آفتاب برای رزمندگان نان می‌پخت تا خود را مدیون خون شهدا نبیند و تا دین خود را به امام و انقلاب و شهدا ادا کند. وزن خمیر که ننه سکینه برای پخت نان در سال‌های سخت جنگ بصورت روزانه می گرفت می گرفت چیزی در حدود صد و بیست کیلو بوده است. در حالی که او شوهری معلول داشته و آن سال ها چهار پسرش در جبهه بودند. به راستی که ننه سکینه نماد زنان مجاهد و خستگی ناپذیر و سخت کوش در پشت جبهه هاست که شاید گوشه هایی از ایثار او را بتوان در مستند ننه سکینه می توان مشاهده کرد.

«ننه سکینه» از بزرگترین میهمانان امسال سینما فلسطین و گرمی بخش مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار بود. آنچنان که با پخش کلیپی از او چنان حاضران مراسم افتتاحیه را تحت تاثیر قرار داده بود که حاضرین سالن در عین باریدن به احترام این مادر جانباز دقایقی ایستادند و ننه سکینه را تشویق کردند.

«ننه سکینه» ساخته مریم السادات مومن زاده. از دیگر آثار او می تواند به مستند «یک عاشقانه آرام»، «خورشید مرده بود»، «قصه حوراء»، «از ماندگاران»، «راه ناهموار پامیر» و همچنین مستند «صعود» اشاره کرد.

انیمیشن سیصد(ساعت ۲۱:۳۰، سالن یک)

پویانمایی «سیصد» به کارگردانی محمد کارگر و مجید کریمیان و تهیه کنندگی حوزه هنری استان امسال در بخش انیمیشن حضور یافته است.

این اثر به صورت ۲ بعدی ساخته شده و آماده نمایش است. «سیصد» در زمان ۱۰ دقیقه به موضوع فلسطین می پردازد. انیمیشن ۳۰۰ بصورت کمیک و در قالب طنز با محوریت صلح اعراب و اسرائیل است. همچنین در این انیمیشن عدد ۳۰۰ به صورت zoo طراحی شده است. این کار طعنه آمیز در انیمیشن سیصد برای انتقاد بر نظم باغ وحش گونه نظام بین الملل صورت گرفته است!

از دیگر ساخته های کارگر می‌تواند آثاری همچون «طبیب حاکم» و «عمو زنجیر باف» را نام برد.

فیلم دُر علی(ساعت ۱۹:۴۵، سالن یک)

فیلم کوتاه دُر علی اثر امیر حمزه مشایخی یک فیلم کوتاه تقریبا صامت است که کارگردان طی این فیلم با گرفتن نماهای مختلف از زندگی یک پیرمرد و پیرزن روستایی، سعی کرده گوشه ای از سادگی و صمیمیت و بی آلایشی را در روزگار مصرف‌زدگی و تجمل‌گرایی به تصویر بکشد. امیر حمزه مشایخی به گفته خود برای سوژه یابی اولین ساخته‌اش، به اطراف خود نگاه کرده و از میان این همه موضوع و ایده و سوژه جذاب، زندگی بکر پدر بزرگ و مادر بزرگ خود را انتخاب کرده است.


بیشتر ثانیه های فیلم را نماهای بسته ای تشکیل می دهند که به دور از هر نوع مکالمه و توضیح و تحلیلی، انبوه زلالی و پاکی و عشق را به رخ مخاطب می کشد تا شاید به قدر ارزنی از سوز اندوه عادت‌زندگی روزگار آدمیان بکاهد و ما را در چهارراه بیراهه ها به سوی مسیر فطرتمان رهنمون کند.

شاید بلندترین و گل‌درشت‌ترین جمله این فیلم صامت این باشد که عشق، ادا و عادت و هوس نیست که صرفا خلاصه در هیجان و روزمرگی و تکرار باشد. عشق یعنی جوشش هر روزه. عشق شاید درخشش انسانیت در ظلمانی ترین لحظات باشد. یا شاید عشق، وفادار بودن در ساعات بی حوصلگی و احساس مسئولیت در سخت ترین روزها باشد.

مدت زمان این فیلم که در جیرفت کرمان ساخته شده ۱۰ دقیقه است. دُر علی اولین تجربه کارگردانی امیرحمزه مشایخی ست. دُر علی به نوعی تمرین مشایخی برای ورود جدی به عرصه هنر سینماست.

مستند ققنوس(ساعت ۱۶، سالن یک)

داستان این مستند در خصوص تکفیری‌هایی است که از اروپا به سوریه رفته‌اند. کشور بلژیک بیشترین تعداد این تکفیری‌ها را شامل می‌شود. این مستند حول محور به آتش کشیدن مسجد و یک روحانی در بلژیک است.

این مستند درباره زندگی شهید حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالله دحدوح روحانی مغربی الصل است که مسجد امام رضا(ع) را در شهر آندرلخت بلژیک تاسیس کرد و در این مسجد توسط گروه های تکفیری به آتش کشیده شد. «ققنوس» با موضوع حساس ترور و شهادت این روحانی بلژیکی مغربی‌الاصل شیعه در مسجدی در بلژیک و نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت نیروهای تندرو تکفیری هم چون داعش، مورد توجه قرار گرفته است.

مستند ققنوس به مقایسه دو نگاه به اسلام و یا دو نوع برداشت از اسلام در اروپا می پردازد. وقتی این مستند را می بینید متوجه می شوید که برخی از تکفیری های اروپا که امروز در سوریه می جنگند خاستگاهشان چیست و چگونه فعالیت می‌کنند. در واقع این مستند، مقایسه نگاه تکفیری ها و اسلام معتدل است و البته منظور از اسلام معتدل اسلام بی خاصیت نیست، بلکه اسلام واقعی است که خاستگاه آن را انقلاب اسلامی می دانیم.

ققنوس به کارگردانی جمشید بیات و تهیه کنندگی محمدعلی فارسی و به سفارش مرکز فیلم مستند حوزه هنری تولید شده است. این مستند پژوهش محور و با فرم خوبی ساخته شده است و جزء بهترین مستندهای تولید شده درباره اسلام در اروپا ست.

دیوارکشی(ساعت ۱۹:۴۵، سالن یک)

«دیوارکشی» چهار اپیزود و در چهار دوره تاریخی روایت می شود. اپیزود اول اردوگاه کار اجباری لهستان سال ۱۹۴۲ میلادی، اپیزود دوم در آلمان شرقی و دیوار برلین سال ۱۹۷۲ میلادی، اپیزود سوم در کمپ امارسکا بوسنی و هرزگوین سال ۱۹۹۲ میلادی و اپیزود چهارم در فلسطین اشغالی و سال ۲۰۱۴ اتفاق می افتد. با توجه به شرایط تاریخی این فیلم کارگردان تصمیم گرفته از ترکیب رئال و انیمیشن در ساخت این کار استفاده کند. یعنی استفاده از کاراکترهای رئال و لوکیشن های سه بعدی.

احمد تیموری کاگردان فیلم دیوارکشی با توجه به اتفاقاتی که در جنگ غزه رخ داده بود در نظر داشته که در حد توان خود گوشه ای از مظلومیت کودکان غزه را به تصویر بکشد، به همین خاطر ایده ساخت این فیلم به به ذهنش خطور کرد و دست به کار شد. تهیه کننده این فیلم سید حسنعلی شهیدی است. دیوارکشی با حمایت شهرداری اصفهان ساخته شده. موضوع اصلی این فیلم ۴ دقیقه ای کودکان جنگ است و نیاز های اساسی کودکان از جمله نیاز به امنیت و آرامش، نیاز به سرپناه و... در این فیلم مورد توجه قرار میگیرد.