تجمع اعتراض‌آمیز در کنسرت همایون شجریان

به گزارش افکارنیوز، شب گذشته انتشار گسترده خبری مبنی بر تجمع اعتراض‌آمیز برخی در مقابل سالن کنسرت موسیقی همایون شجریان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حواشی را به همراه داشت.

متن خبری که شب گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد بدین مضمون بود: «ساعاتی پیش کنسرتی با نوازندگی عده‌ای در سالن نگین سپاهان‌شهر برگزار شده بود که با تجمع تعدادی از امت حزب‌الله و در پی مخالفت آیت‌الله مهدوی با برگزاری کنسرت، در ورودی سالن مواجه شد و سپس با حضور فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان و تعهد مسئولان برگزاری کنسرت مبنی بر عدم تک‌خوانی زن، امت حزب‌الله به تجمع خود پایان دادند. تجمع کنندگان در شعارهای خود خواستار استعفای حجت‌الاسلام قطبی مدیر‌کل اداره ارشاد به دلیل صدور مجوز کنسرت شدند.»

متن بالا در مدت زمان کوتاهی در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و عده‌ای در این میان خود را در جایگاه کارشناس دیدند و آغازگر تحلیل ابعاد مختلف این جریان بدون داشتن حداقل‌ترین اطلاعات صحیح از آن شدند.

حرف و نقل‌ها در این میان زیاد بود، عده‌ای این حرکت را سازمان‌دهی شده و از قبل طراحی شده توسط منتقدان حجت‌الاسلام قطبی می‌دانستند، برخی عملکرد این جمعیت را به سرعت زیر سؤال بردند و بعضی دیگر بر آتش شایعات دامن زدند و علت این امر وجود تک‌خوانی زنان را عنوان کردند.

لازم به ذکر است که چند مدتی است خبرهایی پیرو دادن مجوز تک‌خوانی زنان از سوی وزارت ارشاد در بوته نقد رسانه‌ها قرار گرفته بود و نظرات اشخاص حقوقی کشور پیرامون این امر و مواضع مسئولان امر بسیار متفاوت بود.

البته هنوز تمام ابعاد اتفاقی که دیشب در سپاهان‌شهر افتاد مشخص نیست و اطلاع دقیقی از ماوقع جریان رخ داده در دست نیست اما گویا زیرسؤال بردن عملکرد مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد و درخواست برای استعفا وی در دستور کار بوده است.

کنسرت مذکور متعلق به همایون شجریان بوده است که به مدت دو شب اجرای برنامه در اصفهان داشته است، در نخستین نگاه بر طبق روال گذشته مشخص است که در تیم موسیقی همایون شجریان تک‌خوانی زنی وجود ندارد اما در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای دیگر منتشر شده است، البته طبق انتشار مواضع امت حزب‌الله و سخنان مدیرکل اداره ارشاد اصفهان، این تجمع به نشانه اعتراض به پوشش شرکت‌کنندگان در این کنسرت بوده است.

اما از سوی دیگر افزایش صدور مجوزهای کنسرت موسیقی به طور چشمگیری در این دولت، باعثبه وجود آمدن حساسیت‌هایی برای برخی از مردم مؤمن شد که عملکرد وزارت ارشاد را مورد نقد قرار دادند.

اتفاقات شب گذشته در حاشیه برگزاری کنسرت همایون شجریان که البته به نظر می‌رسد رنگ و بویی سیاسی نیز دارد، منتج به واکنش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان شد.

حجت‌الاسلام محمد قطبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در بیانیه‌ای که امروز در سایت این اداره منتشر شد، اظهار کرد: همیشه لازم نیست برای مدیریت دنیای مدرن از سنت عبور کرد، بلکه گاه می­‌توان با بهره‌گیری از سنت، مدرن را مدیریت کرد.

وی در این بیانیه مطرح کرده است، نسل نوخاسته در فضای وایبر، اندروید، ماهواره و اپلیکیشن زندگی می­‌کند و بسیاری از سنت‌­ها و آیین­‌های نسل پیش از خود را ندیده و با آن غریبه است تا جایی که گاه گذشته را در تعارض با خواسته­‌ها و تمایلات امروز خود می­‌پندارد. این، نه از خیره ­سریِ این نسل بلکه از ضعف مدیریت ما نسل پیشین است که زیبایی­‌های سنت را در صندوقچه‌­های چوبی مخفی کرده و هرگز اجازه ندادیم فرزندانمان با آن آشنا شوند.

از دور بانگی شنیدند، نفس زنان دویدند، چیزی ندیدند خجالت کشیدند!

قطبی در ادامه این بیانیه تصریح کرده است: موسیقی سنتی، بومی و محلی ایران که نه یک سر و گردن بلکه تمام قامت از موسیقی غربی بلندتر و راست قامت­‌تر است با همین رفتارهای بچه­‌گانه ما به حاشیه رفته و جوانان و نوجوانان ما که مورد هجوم بی‌­وقفه آهنگ و موسیقی غرب و غربی واقع شده­‌اند نه پناه­گاه سنتیِ موسیقاییِ مناسبی دارند و نه طاقت پرهیز از موسیقی بیگانه.

وی عنوان کرده است: امروز تنها راه مدیریت ذائقه‌­ی موسیقاییِ نسل نوخاسته، بهره ­گیری از موسیقی بومی و محلی است، همان که سال­‌های سال با آواز پیش­کسوتان این مرز و بوم تا بلندای تاریخ ایران­ زمین قد کشیده. از لالایی مادران تا سنج و دهل عزاداران و از نی کسایی تا آواز تاج، از ربنای شجریان تا ایران ایران رویگری، از ناقاره و کرنای حرم رضوی تا ترمپت و دمام تعزیه، همه و همه نشان از پشتوانه ­ی قوی و ساختاری استوار دارد.

مدیر کل اداره ارشاد اصفهان افزود: نوای گلوی همایون شجریان یکی از قله‌های موسیقی سنتی معاصر به حساب می‌آید که با آن و نواهای مشابه آن می‌­توان ذائقه نسل جوان و نوجوان را دوباره با سنت و گذشته خویش آشنا سازیم و سپر بلایمان باشد در مقابل آنچه از ناکجاآباد بر ما پرتاب می‌­شود.

وی یادآور شد: کاش این مدعیان در مقابل مداحی پاپِ ذاکر و ذاکرها صف می‌کشیدند و از اینکه ذائقه‌ی بچه مذهبی‌های عاشق امام حسین علیه‌­السلام آلوده به موسیقی پاپ شود مانع می‌­شدند. کاش اجازه نمی‌دادند ریتم شور عزاداری را به جای تک ضرب پنجه ­پور و سه ضرب حاج صادق بگذارند.

قطبی تاکید کرد: اجرای همایون شجریان که با حمایت صریح شخص آقای استاندار صورت گرفت نشانی بود از اقتدار آواز ایرانی و موسیقی محلی، اجرایی بود که با بندبند قوانین کشور مطابقت داشت و حریم­ ها و حرمت­ ها را رعایت کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم قانون در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران برخاسته از شرع و منطبق بر احکام شرعی است و حتی اگر جایی هم کسی تشخیص متفاوت داشته باشد نمی‌بایست در مقابل قانون بایستد و با اردوکشی و یارگیری و تحریک چند جوان ترم اولی روی نیمکت بایستد تا قدّش بلند شود.

هر کس، با هر نام و نشانی، با هر قدّ و قواره‌­ای، با هر میزان سوادی، با هر شکل و شمائلی، با هر دغدغه و لق‌لقه‌ای، با هر حامی و پشتیبانی، با هر رنگ و زبانی، حرفی برای گفتن دارد یا احساس می‌­کند قانونی زیر پا رفته یا ادعای فهم بیشتری دارد یا نیاز به دیده شدن دارد یا عربده­ ای در گلویش گیر کرده یا اندیشه‌­ای در فکرش پنهان شده یا منطقی بر زبانش جاری است، بیاید تا با هم گفت و گو کنیم.

((گفت و گو))؛ لااقل بنده نه اردو کشی بلدم و نه داد می‌کشم، می­‌شنوم و در حدّ عقل خودم پاسخ می‌دهم، حرف حق را می‌­پذیرم و زیر بار زور نمی‌­روم.

قدّم را بلندتر از قانون نمی‌­دانم و تفسیر شرع را به اهلش می‌سپارم، نه اجتهاد می­‌کنم و نه هیجان زده می‌شوم.

کاش چهار انگشت فاصله را زودتر طی می‌­کردید و قبل از دیدن قضاوت نمی­‌کردید، که شرمنده شوید.

شاید حالا فهمیده باشید که((‌شنیدن کی بود مانند دیدن))

دنبال خواننده زن می‌گشتید، نوازندگان با حجاب دیدید.

دنبال رقص و لعاب می‌گشتید. چهارکلام حرف حساب شنیدید.

کلاه گشادی سرتان رفت.

گفتنی است که بر طبق اخبار شنیده غیر رسمی، گویی در پی برگزاری کنسرت همایون شجریان در اصفهان، عده‌ای زیادی از متدینین و طلاب اصفهان در اقدام خود جوش شب گذشته در محل برگزاری کنسرت تجمع کردند.

این تجمع که در اعتراض به وضعیت بسیار زننده پوشش شرکت کنندگان و نوازندگی زنان و همخواتی آنها اتفاق افتاد بدون هیچگونه تنش، درگیری و توهین پس از ساعتی با حضور فرماندهی انتظامی شهرستان در محل و با دعوت به آرامش افراد و تعهدات برگزار کنندگان و مسئول گروه همایون شجریان، آقای توتونچی به پایان رسید.

شرکت کنندگان در اجتماع اعتراض مردمی ضمن اعلام مخالف خود با برگزاری این قبیل کنسرت‌ها که شکننده حریم‌ها و ارزش‌ها در جامعه انقلابی اصفهان است، اعلام کردند در صورت تکرار اجتماع عظیم‌تر خواهد بود.

همچنین استیضاح وزیر ارشاد و عزل مدیر کل ارشاد اصفهان را از مسئولین مربوطه خواستار شدند، فرمانده انتظامی شهرستان نیز ضمن استماع سخنان معترضین پیگیری مساله را از مبادی مربوطه متعهد گردید و قول داد در آینده چنین اتفاقاتی در اصفهان نخواهند افتاد.