فاطمه(س)؛ حلقه وصل رسالت و امامت

به گزارش افکارنیوز، اولین چاپ کتاب «حلقه وصل رسالت وامامت» در سال ۹۱ با جلد شومیز منتشر شده است که اکنون به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) این کتاب با جلد سخت و قیمت ۸۵۰۰۰ ریال چاپ و در قطع وزیری و در ۴۴۸ صفحه منتشر شده است.

عناوین اصلی و محوری بحثایشان در این کتاب عبارتند از:

۱ - همسانی رضا و غضب خدا با رضا و غضب فاطمۀ زهرا سلام الله علیها

۲ - خلقت جسمانی و نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها و سّر اسماء آن حضرت علیها السلام

۳ - ارتباط حضرت زهرا سلام الله علیها با نبوت و امامت

۴ - مقام و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها در قیامت

۵ - وجوب عزاداری در مصیبت حضرت زهرا سلام الله علیها

آیت ا… العظمی وحید خراسانی در بیانات خود علاوه بر استناد به روایات شیعه از مستندات اهل تسنن نیز شواهدی ارائه کرده است. ایشان با استناد به آیات و روایات، حضرت زهرا سلام الله علیها را روح و قلب رسالت، ثمره بعثت، جوهره‌ی عبادت و حلقه‌ی وصل نبوت و امامت معرفی کرده است.

این مرجع تقلید در ابتدای مجلس اول به تعریفی از فقه پرداخته‌ و با استفاده از آیه‌ی «(توبه / ۱۲۲)» فقه را تفقه در کل دین می‌دانند نه فقط تفقه در احکام از طهارت تا دیات. پس از این مقدمه به بحثاحقاق حق حضرت زهرا سلام الله علیها می‌پردازند و همگان اعم از خواص و عموم مردم را به احقاق حق آن حضرت فرا می‌خوانند.

ایشان با استناد به روایت معروف «… فاطمة بضعة منی…» - که در منابع عامه نیز آمده است - رضا و غضب خداوند را در رضا و غضب صدیقۀ طاهره(س) دانسته و استدلال‌هایی بر اثبات این مطلب آورده‌ است.

آیت‌الله وحید خراسانی معتقد است: «حضرت فاطمه سلام الله علیها علت مبقیه وحی است. آن بانوی بزرگوار برزخ بین نبوت کبری و ولایت عظمی است» و با ارائه دلائلی از جمله آیۀ مباهله از منابع اهل سنت به اثبات این حقیقت می‌پردازد.

در این راستا اعترافات اندیشمندان بزرگ اهل سنت از جمله فخر رازی، زمخشری و بیضاوی را در مورد فضل و شرافت حضرت زهرا سلام الله بیان می‌کند.

وی در تبیین روایت شریفه(… انما سمیت فاطمة لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها…) می‌فرماید: «منظور از خلق، کل مخلوقات اعم از انسان، جن و ملک و … است که از معرفت و شناخت فاطمۀ زهرا سلام ا… علیها عاجز و ناتوانند.»

همچنین فاطمۀ زهرا سلام الله علیها را ادراک لیلۀ القدر دانسته و با ارائه مباحثی پیرامون مبدأ خلقت انسان، سیر انسان در قوس صعود و نزول، به شأن نزول سورۀ انسان اشاره و حضرت فاطمه سلام الله علیها را ثمره خاتمیت و میوه درخت خلقت معرفی می نماید.

آیت الله العظمی وحید خراسانی به «آل» و «قربی» بودن فاطمۀ زهرا سلام الله علیها و روایات مختلف از جمله «انّ اللّه یغضب لغضب فاطمه و …» می‌پردازد و از آن چنین نتیجه می‌گیرد که: «به اجماع مسلمانان فاطمه سلام ا… علیها «آل» است و به مقتضای کتاب «ذی القربی» و «اجر رسالت» است و به مقتضای سنت قطعیه، «غضب فاطمه غضب خدا است و رضای فاطمه رضای خداست».

این مرجع تقلید «تقویت بنیه علمی در مبانی دین را از اوجب واجبات برمی‌شمارد و فقاهت را از لوازم شناخت حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها می‌داند». ایشان سپس به نقل از حکایت معراج پیامبر(ص) وخوردن میوۀ درخت طوبی آن حضرت را محور و قطب عالم وجود و سرّ الهی معرفی کرده است که از آدم تا خاتم را زنده کرد.

آیت الله وحید با تاکید بر مقام حضرت فاطمۀ زهرا(س) با اشاره به تشییع مخفیانه آن حضرت بر لزوم احیاء سه روز یعنی روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، روز شهادت امیرالمومنین علیه‌السلام و روز شهادت امام صادق علیه السلام تاکید و عموم و خصوص را به احیاء این سه روز با شرکت در هیئت‌های مذهبی سفارش کرده اند.

وجوب عزاداری در مصیبت حضرت زهرا(س) برای شیعه و سنی

ایشان همچنین وجوب عزاداری در مصیبت حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها را برای تمام مسلمانان اعم از شیعیان و اهل سنت نیز لازم و حتمی دانسته و این حقیقت را براساس کتاب و سنت به اثبات می‌رساند.

این عالم شیعه ضمن بیان قسمتی از تاریخ جاهلیت و با استناد به آیۀ «قل لا اسئلکم علیه اَجر الاّ المودّة فی القربی»، احیای فاطمیه را گوشه‌ای از اجر رسالت دانسته و با استناد به آیات و روایات، به مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در محشر اشاره کرده و یادآور شده است که به هنگام ورود آن حضرت به صحرای محشر با آن همه غوغا و وانفسا، آرامشی بر آن جا حکم‌فرما می‌گردد چرا که حضرت زهرا سلام الله علیها عفو و رحمت بی‌منتهای پروردگار متعال هستند.

وی ضمن بیان حقیقت «رکن» با استناد به حدیثنبوی، پیامبر گرامی اسلام و حضرت صدیقۀ طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها را دو رکن امیرالمؤمنین(ع) معرفی می‌کنند سپس به بیان فضائل امیرالمؤمنین(ع) پرداخته و ایشان را رکن اولیاء دانسته است.

آیت الله وحید خراسانی با اشاره به حدیث«لفاطمة تسعة اسماء عند الله» به تفسیر دو اسم از آن ۹ اسم یعنی «المبارکه» و «زهرا» می‌پردازد و در ادامه به خلقت این نور در صلب پیامبر اکرم صلی الله علیه آله و سلم اشاره کرده و یادآور می شوند «ائمۀ اطهار از نور فاطمه زهرا سلام الله علیها خلق شده‌اند.»

این مرجع تقلید در آخرین مجلس از مجالس گردآوری شده در این کتاب با استناد به آیة «ما آتکم الرسول..» و روایت «انما فاطمة بضعة منی» اقامه شعائر فاطمیه را بر همه مذاهب و فرق اسلامی بخصوص علما و خواص مسلمین و سادات بنی فاطمه لازم و ضروری می شمارد و سخنان خویش را اینگونه خاتمه می‌دهند: «بار الها ما را به روح صدیقه کبری سلام الله علیها ببخش و ما را مورد نظر فرزندش قطب عالم امکان قرار بده».

کتاب فاطمه(س)؛حلقه وصل رسالت وامامت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با تخفیف ۲۰ درصد به علاقمندان عرضه میگردد. علاقهمندان جهت کسب اطلاعات و هماهنگی جهت خرید کتاب با شماره ۰۹۳۰۱۵۱۱۶۹۰ تماس حاصل نمایند.