نخستین عکسهای ثبت شده در ایران منتشر شد

به گزارش افکارنیوز، در تازه ترین شماره نشریه الکترونیکی بهارستان می توانید ماجرای ورود تکنولوژی ثبت لحظه ها با عکاسی را در دوران ناصر الدین شاه بخوانید و نخستین عکسهایی که در تاریخ این سرزمین گرفته شده است را به روایت تصویر ببینید.

در بخش روزنامه یا یادداشتهای روزانه ناصر الدین شاه نیز چند نمونه از هنرنمایی های سلطان قاجاردر کشیدن پرتره اطرافیانش را می توان مشاهده کرد.
در بخش یک سند، اسناد مرتبط با مجمع المتقاعدین ارائه شده است. نظامیان قدیمی که حال بازنشسته شده بودند با دیدن دولت نظامی جدید به زبان عامیانه «فیلشان یاد هندوستان» کرده بود و با تشکیل انجمنی از پیشکسوتان با رهبری حسن ارفع نظامی کهنه کار رضاشاهی در صدد کمک به نفس های در حال احتضار حکومت بودند. آن‌طوری که از اسناد موجود در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران بر می آید، جلسات این گروه که شاید دادن نام «اتاق فکر» به آنان بی مناسبت نباشد با توجه به تاریخ های ارائه شده هفتگی بوده و وظیفه آن هم دادن راهکارهایی برای حفظ موجودیت نظام شاهنشاهی بود؛ وظیفه ای که در نهایت ناکام ماند.

برای ورق زدن مجله الکترونیکی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران کافیست تا به آدرس اینترنتی http://iichs.ir/p/Publication.aspx?PName=baharestan&pid=۸۵&pnid=۱۰&title=صفحه-نخست مراجعه کنید.