نظر حجت‌الاسلام طباطبایی درباره مرحوم حاج علی آهی

به گزارش افکارنیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی با اشاره به برخی از ویژگی‌های برجسته مرحوم علی آهی، ذاکر پیشکسوت و دلسوخته خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و ارتباط و نحوه آشنایش با وی گفت: درباره شخصیت مرحوم آهی باید بگویم که ایشان واقعا فهمیده بودند، یعنی فهمشان از دین و مسائل مربوط به دین و اهل بیت علیه السلام بسیار عمیق بود نه اینکه ایشان فقط صرف اینکه یک مداح بودند اطلاعاتی از دین داشته باشد.
وی در ادامه به تشریح دو ویژگی دیگر استاد آهی پرداخت و افزود: آهی مداح و شاعری بودند با ارزش و همیشه پیرو و مطیع رهبری و مراجع دین. شعر، مداحی و روضه او همواره مملو از مفاهیمی بود که با‌ شناخت و علمی که از دین و داشتند ظهور و بروز پیدا کرده بود.
این عالم دینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به چگونگی آشنایش با مرحوم آهی پرداخت و گفت: سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب توفیق شد در مشهد مقدس ما با هم دوست شدیم. مرحوم آهی برای چگونگی عمل به وصیتنامه مرحوم پدرشان به مشهد آمده بود تا از آیت الله میلانی سوالاتی بپرسد. من واسطه‌ای شدم برای پاسخ به سوالات و دیدارشان و همین باعثآشنایی و رفاقت ما شد.
حجت الاسلام طباطبایی تصریح کرد: خدمت به خاندان اهل بیت(ع) بزرگ‌ترین افتخاری است که برای هر شخصی اتفاق نمی‌افتاد، آقای آهی عمری به این خانه خدمت کرد و افتخار نوکری اهل بیت(ع) را داشت. وی یکی از کارهای که کرد بنای مسجدی به نام امیرالمومنین علی(ع) بود.
وی درباره جایگاه احادیثو روایات در شعر و مداحی‌های این پیشکسوت ذاکر اهل بیت(ع) گفت: توجه به احادیثدر شعر و مداحی کاری است که نیاز به تامل و تعمق در دین دارد. کاری که ایشان در این رابطه داشتند از همین باب بود که وقت و علم و دانش خود را به کار می‌گرفتند تا اثری درشان این خاندان بخواند.

این عالم دینی خاطرنشان کرد: مرحوم آهی خیلی به احادیث توجه داشتند و با نظر خاص این موضوع را در شعرشان دنبال میکردند. شاید هم اگر این چنین نبود، شعر او اینقدر مضمون نداشت و قاعدتا بعد از چندی حذف میشد پس ماندگاری شعر آهی در توجه به احادیث است.