تقدیر و بزرگداشت تنها سهم پیشکسوتان از سینما است

به گزارش افکارنیوز، احمد نجفی بازیگر سینمای ایران و مجری تلویزیون در خصوص جایگاه پیشکسوتان در سینمای ایران گفت: سینمای ایران برخلاف سینمای جهان به همه طیف‌ها توجه ندارد متاسفانه موضوعات عاشقانه‌ی جوان پسند و سطحی مسئله روز سینما شده است که در بیلبوردهای شهر نیز به چشم می‌خورد. جوانگرایی به عنوان چیزی که باید جزو اصول اولیه توسعه در نظر گرفته شود در ایران یک سویه ا ست اما باید به همه ابعاد توجه کرد.

نجفی در ادامه افزود: در سینمای ایران به پیشکسوتان توجهی نمی‌شود در حالی که همه سنگینی باید روی دوش این عزیزان باشد نه این که همه را کنار بگذاریم و فقط به جوان‌گرایی صِرف بپردازیم؛ این مسئله به سینمای ایران لطمه می‌زند.

وی در ادامه بیان کرد: پر رنگ شدن نقش پیشکسوتان سرشار از تجربه و استعداد باعثاتفاقات جذاب و مساعدی در عرصه‌های مختلف سینما می‌شود اما نقش‌ها برای پیشکسوتان بیش‌تر ظاهری است در حالی که می‌توان در مقام مشاور و در عمل از این عزیزان استفاده کرد.

«مجری صندلی داغ» افزود: بی توجهی، یک سویه نگری و حذف پیشکسوتان در همه عرصه‌های کشور وجود دارد اما با توجه به فواید حضور پیشکسوتان در هر عرصه‌ای، حذف آنان اشتباه است.

نجفی در ادامه به مقایسه سینمای ایران و جهان پرداخت و گفت: در سینمای جهان به دلیل نگاه چند بعدی و تنوع فیلمنامه‌ها حضور پیشکسوتان با وجود سن بالا و بیماری در فیلم‌ها فروش بالای فیلم‌ها را تضمین می‌کند در حالی که در سینمای ایران نقش پیشکسوت ظاهری است.

این بازیگر ادامه داد: عشق به سینما در پیشکسوتان ارزشمند است و با توجه به این که برخلاف سایه عرصه‌ها در سینما بازنشستگی وجود ندارد، باید نهادهای صنفی در عرصه‌ها هنری مختلف از این افراد حمایت کنند.

نجفی با اشاره به نقش فیلمنامه‌ها در حضور پیشکسوتان گفت: تنوع موضوعات، شجاعت و پرداخت شخصیت‌ها باعثبه کارگیری پیشکسوتان و استقبال جامعه از سینما می‌شود.

وی افزود: متاسفانه فیلمنامه‌ها برای افرادی که تجربه چندانی نداشته و از توان مالی برخوردارند نوشته می شوند که این توهین به پیشکسوتان است.

بازیگر پایان نامه با گلایه از مسئولان و هنرمندان در عرصه هنر اظهار داشت: متاسفانه از پیشکسوتان فقط در قالب کارهایی چون تقدیر و بزرگداشت یاد می‌شود.

احمد نجفی در پایان گفت: علاوه بر تغییر نگاهها به سینما و اتکا بر چند فیلم باید کار فرهنگی، آموزش و تغییر روش فعلی در سینمای ایران صورت گیرد.