نبایداجازه دادهر خرافه ای به نام کتاب چاپ شود

به گزارش افکارنیوز، رئیس جمهور در مراسم افتتاح بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب ضمن گرامی داشتن حضور فرهیختگان، فرهنگ‌دوستان، ناشران، مولفان و میهمانان کشورهای دوست و وزرای خارجه کشورهای عمان و عراق، گفت: انس ما با کتاب است و افتخار ما به کتاب است و هدایت ما از کتاب است و فرهنگ و ادب و شعر ما از کتاب است.

روحانی با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی ما بر عهده کتاب است، گفت: ما دارای آیین و دینی هستیم که معجزه پیامبرش و میراثامامش، کتاب است؛ آن قرآن و این یکی نهج‌البلاغه.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر بگوییم افتخارات سرزمین‌مان و فرهنگ اسلام و ایران در شاهکارهایی چون شاهنامه و تهفه‌هایی چون بوستان و گلستان است، گزاف نگفته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه تمدن ما از طرف کتاب به جهانیان معرفی می‌شود، اظهار داشت: قانون ابن‌سینای ما در دانشگاه‌های شرق و غرب زیبایی کتابخانه‌های جهانیان بوده و مورد مراجعه اندیشمندان و دانشمندان.

روحانی زبان گویای اسلام را کتاب خواند و گفت: زبان گویای اسلام، کتاب است نه شمشیر. با آیات و روایات قرآن و احادیثامامان، واقعیات اسلام به جهانیان تبیین شده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در قرن دوم هجری بود که صدها کتاب در بیان فقه اسلامی، تدوین و نشر پیدا کرد که یک مجموعه آن ۴۰۰ کتاب و رساله در زمینه فقه و کلمات امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، حدیث، کلام و فلسفه اسلامی بود. بنابراین فخر و پشتوانه ما، کتاب است.

وی راه توسعه کشور را کتاب خواند و گفت: بعضی فکر می‌کنند در جدال بین کتاب کاغذی و دنیای دیجیتال، این کتاب کاغذی است که روز به روز مقلوب می‌شود و جای کتاب را موبایل و تبلت خواهد گرفت.

روحانی ادامه داد: گرچه شکل کتاب ممکن است به صورت گوناگون در جامعه نشر یابد اما هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد؛ مگر می‌شود خانه‌ای با همه ابزارهای الکترونیکی بدون قرآن و یا دهها کتاب دینی و صدها کتاب روایی، تاریخی و ادبی باشد. اوراق آن، کتاب می‌ماند و خواهد ماند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنانش گفت: ما در مقابل کتاب وظایفی داریم. کتاب مجموعه ای از مولف، مترجم، چاپخانه، توزیع و نشر است که همه دست به دست هم می دهند تا کتاب نوشته شود و به دست اهل آن رسانده شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت حداقل در زمینه سخت افزاری احساس وظیفه می کند و برای اینکه بتوانیم همه وسایل سخت افزاری را در اختیار ناشران قرار دهیم، تلاش می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید زمینه نرم افزاری کار نشر را سهل تر کنیم، اظهار داشت: باید فضای ما فضای امن و آزادی باشد. البته اصولی همچون احترام به فرهنگ دینی و چارچوب منافع ملی و توجه به هویت ملی و اسلامی باید مورد توجه همگان باشد.

روحانی تصریح کرد: نمی توان آنچنان دروازه ها را باز کرد که هر خرافه ای به نام کتاب یا هر سخن افراطی به نام دین و انقلاب در اختیار نوجوانان و جوانان قرار گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: نمی توان آنچنان سختگیرانه و سوگیرانه عمل کرد که برای مؤلف و ناشر هر روز زحمت ایجاد کنیم.

وی افزود: اصول ما برای نشر باید کاملا شفاف، روشن و کوتاه باشد. اگر بنا شد نظارت ها، سلیقه ای شود، آنچنان می‌شود که چاپ اول مجاز، چاپ دوم ممنوع شود، چون سلیقه اعمال می شود و هر کس به سلیقه ای است.

روحانی تصریح کرد: خدا نکند روزی این موضوعات جناحی شود و منافع شخص و گروه مورد نظر قرار گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: کتاب برای رفع نیازمندی های امروز و برای رسیدن به قله های دانش است. کتاب برای آن است که جامعه بتواند با بهترین ابزار علمی، مشکلات را به بهترین نحو حل کند.

جامعه امروز و جهان معاصر راهی جز اعتدال، اخلاق و ادب ندارند

رئیس جمهور اظهار داشت: نکند از ناامنی منطقه عده ای خوشحالند.

روحانی خطاب به کشورهای غربی گفت: این چنین می خواهید صنعت را رواج داده و در کشورهای خود اشتغال ایجاد کنید، اشتغال کارگران در کارخانه های اسلحه‌سازی با کشتار مردم در یمن و صنعا! مردم باید کشته شوند، آثار تمدنی باید از بین برود!

وی ادامه داد: چرا از بمباران مردم بی‌گناه حمایت می کنید؟ چرا با زبان و عمل از اختلاف میان اقوام و مذاهب حمایت می کنید؟ قرن ها در بازار تهران، عراق و دمشق، شیعه و سنی، یهودی و مسیحی، ترک، کرد، ترکمن و بلوچ در کنار هم زندگی می کردند، صبح ها به هم سلام کرده و شب ها با روی خوش خداحافظی می کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: چرا اختلاف و کشتار در منطقه به‌ راه انداختید؟

تاکید بر احیای زنگ کتابخانه در مدارس

روحانی افزود: جامعه امروز و جهان معاصر راهی جز اعتدال، اخلاق و ادب ندارند. تا روزی که افراط و خشونت است دیگران بر این اسب سوار شده و این همه معضلات می آفرینند.

وی اظهار داشت: دین ما کتاب بود و انقلاب ما با کتاب نشر یافت. امروز هم وظیفه ما توسعه فرهنگ، اخلاق و تشویق جوانان و نوجوانان به مطالعه است.

رئیس جمهور اضافه کرد: تا در مدارس ما زنگ کتابخانه احیا نشود و تا نوجوانان و جوانان ما در دبیرستان و دبستان با کتاب صمیمی نشوند، معضل کتابخوانی حل نمی شود.

ضرورت رونق کتابخانه‌های مساجد

روحانی افزود: باید کتابخانه های مساجد پررونق شود. آن زمان کتاب جایگاه واقعی خود را پیدا می کند و اثر آن بر جامعه ما تعالی فرهنگی، رشد و توسعه خواهد بود.