پرایدی که ناشر شد!

به گزارش افکارنیوز، کتابرانه یک پراید ۱۴۱ است که مهدی یزدانی و همسرش سروناز هرانر آن را به قول خودشان، تبدیل به یک ماشین کتاب کرده‌اند. این دو نفر با این ماشین، کوچکترین NGO خانوادگی ترویج کتاب را اداره می کنند.

یزدانی در این باره می گوید: ما این کار را از سال ۸۸ شروع کردیم و ماشین پرایدمان را برای این کار انتخاب کردیم تا جوان ها بدانند می‌شود با امکانات کم و کارهای کوچک شروع کرد. طی سال هایی که این کار را انجام دادیم، شرایط سخت بود ولی هدفمان مشخص بود؛ یعنی همان دادن پیام به جوانان که می شود از این کارها کرد.

کتابرانه



وی درباره روش کارش گفت: من زیاد، کتاب در ماشین نمی‌گذارم. هر روز تعداد حدود ۲۰ تا ۳۰ جلد کتاب در آن می گذارم و بیشتر سعی می‌کنم با افرادی که سراغم می‌آیند و چند دقیقه‌ای در کتابرانه می‌نشینند، گپ بزنم. موضوع گفتگوهایمان هم کتاب، موسیقی، هنر و … است.

از ۱۷ سالگی کتابفروشی کرده‌ام

یزدانی درباره چگونگی شروع فعالیت‌اش گفت: من از ۱۷ سالگی در فروشگاه‌های کتاب و شهرکتاب‌های مختلف کار کردم. همسرم هم دارای مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی است، ترجمه می کند و در دانشگاه تدریس دارد.

این کتابفروش در ادامه گفت: بعد از مطالبی که رسانه‌های داخلی و خارجی درباره طرح کتابرانه کار کردند، در سال ۹۱ از طرف سازمان ملل متحد به عنوان یک الگوی فرهنگی در سایت این سازمان معرفی شدیم. پس از این رویداد بود که با همراهی مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل، روز جهانی صلح را شهریور سال گذشته در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار کردیم.

کتابرانه



دستور وزیر ارشاد درباره «کتابرانه»

وی همچنین گفت: آقای جنتی وزیر ارشاد در دیداری که از کتابرانه داشت، دستور داد تا مجوز انتشارات کتابرانه صادر شود. به علاوه دستور حضور ما در نمایشگاه کتاب را نیز صادر کرد. به این ترتیب، در نمایشگاه حضور داریم و با مراجعه کنندگان درباره کتاب گپ می زنیم.

یزدانی میگوید: طی روزهای اخیر، مشکلاتی در نمایشگاه کتاب داشته که مسئولان مصلی آنها را برطرف کردهاند. در این کار به دنبال پول و مسائل مالی نیستم. همان طور که میبینید، کتابهای زیادی را هم با خود نیاوردهام و قصدم تنها فروش آنها نیست. بیشتر دوست دارم درباره کتاب، بحث و گفتگو کنم. به همین دلیل از همه دعوت میکنم چند دقیقه ای را در کتابرانه بنشینند تا با آنها گپ بزنم.