به گزارش خبرآنلاین، کتاب سفینه مراثی و نوحهها به همت سیدعلی آلداود از سوی پژوهشگاه علوم انسانی منتشر میشود. نویسنده این کتاب، یغمای جندقی، مبتکر سرودن نوحه سینه زنی در ادبیات فارسی و شاعر معروف دوره قاجار بوده که پس از آن، پسرها و نواده هایش در همان زمینه طرح آزمایی کردند، مراثی و نوحههای زیادی سرودند. پرفسور ادوارد بروان هم در تاریخ ادبیات ایران (جلد چهارم) ذکر میکند که مرثیه سرایی در ادب فارسی رواج داشته ولی یغما مبتکر نوحه سینهزنی بوده است.

کتاب «ارجنامه دکتر ذبیح الله صفا» از دیگر کتاب های در دست انتشار «آل داود» است که سال گذشته تهیه و تدوین و به اتمام رسیده و دارای ۶۰۰ صفحه است. این کتاب شامل دو بخش است. یک بخش آن مطالبی است که خود نویسنده جمع آوری کرده و متضمن شرح حال دکتر صفا و در ارتباط با مشاغل علمی و کارهایی است که او انجام داده است. بخش دوم کتاب هم نقد کتاب‌های دکتر صفا است.

سیدعلی آل‌داود در گفتگویی که با پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه و مرکز اسناد مجلس داشته به این نکته اشاره کرده است که: «تفاوت این سلسله ارجنامه‌ها با سایر کتاب‌های مشابه جشن‌نامه، یادنامه در این است که به آثارش نگاهی انتقادی دارد. در حدود ۳۰ مقاله در این کتاب داریم که همه را اساتید و بزرگان نوشته‌اند. نقد، بررسی و معرفی آثار آقای دکتر صفا است، البته با نگاه بیطرفانه. هم نکات انتقادی دارد، هم نکات برجسته و تالیفی که در هر کدام دیده می‌شود.»

بنابراین گزارش، کتاب «جغرافیای حافظ ابرو: بخش خراسان» نوشته سیدعلی آل‌داود هم کتابی دو جلدی است که جلد اول آن جغرافیای عمومی عالم و جغرافیای فارس به کرمان است که دکتر صادق سجادی چند سال گذشته آن را منتشر کرده‌است و جلد دوم یا بخش دوم این کتاب جغرافیای خراسان است که آن هم مشتمل بر سه مجلد است.

کتاب «تاریخ قهوه و قهوه‌خانه در ایران» نیز از این نویسنده به زودی از سوی انتشارات امیرکبیر روانه بازار نشر می شود. به گفته نویسنده، هر چند در این مورد، چند کتاب نوشته شده است، ولی کوشش کردم که قهوه را از زمان ورودش به ایران و پیدایش آن در جهان و همچنین ساخت اولین قهوه‌خانه‌ها در ایران تا دوره حاضر همراه با تصویر، مورد بررسی قرار دهم.

همچنین اسناد نایب حسین کاشانی دیگر کتاب سیدعلی آلداود هم از سوی انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی تا آخر امسال منتشر خواهد شد. این کتاب، حوادث و وقایع مربوط به نایب حسین ماشاالله خان کاشی و برگرفته از اسناد موجود در کتابخانه مجلس است.