گردش مالی سایتهای دانلود غیر مجاز ۵۰۰ میلیارد تومان

به گزارش افکارنیوز، سایتهای غیرمجاز با ارائه رایگان فیملهای ویدئویی تعداد مراجعه کنندگان خود را زیاد می‌کنند و در این میان حاصل دسترنج یک تیم چند صد نفره چرخه تولید فیلم سینمایی با چند کلیک ساده از بین می‌رود.

مصطفی ابطحی دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری، در گفت‌وگویی کوتاه با خبر شبکه سه سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر منبع درآمد سایتهای غیرمجازی که فیلمهای سینمای ایران را بارگذاری می‌کنند گفت: سایت های غیرمجاز با ارائه رایگان یک فیلم، تعداد مراجعه کنندگان خود را افزایش می دهند و درآمد خودشان را از طریق فروش غیرمستقیم کالاهای دیگر کسب می‌کنند.

ابطحی با اشاره به اینکه درآمد این سایتها در حوزه اکران چندین برابر درآمد اکران عمومی فیلمها است گفت: گردش مالی اکران سالانه سینمای ایران، ۵۰ میلیارد تومان اعلام شده است. آمار درآمدی که مافیای قاچاق آثار سینمایی و سمعی و بصری کسب می کنند رقمی معادل ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

ستاد صیانت از آثار سینمایی این سایتها را مسدود می‌کند اما این سایتها بعد از هر بار مسدود شدن با شگردهای دیگر دنیای مجازی بار دیگر راه اندازی می‌شوند تا جایی که برخی از این سایتها بیش از ۵ هزار بار مسدود شدند ولی باردیگر راه اندازی می‌شوند.

البته این مسئول سینمایی در مراسم تقدیر از داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر به عملکرد این ستاد اشاره کرد و گفت: در مورد دانلود فیلمهای غیرمجاز از سایتهای اینترنتی اقدامات مناسبی صورت گرفته است و از تهیه کنندگان سینما می‌خواهیم اگر مشکلاتی در این حوزه برایشان به وجود آمده است آن را مطرح کنند تا برای احقاق حقشان اقدام کنیم.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی تصمیم جدی دارد که شبکه نمایش خانگی را ساماندهی کند. او در فرصتهای مختلف بر اهمیت جایگاه و نقش مستقل شبکه نمایش خانگی به عنوان بخش مکمل سینما تاکید کرده است و گفته است که سال ۹۴، سال شبکه نمایش خانگی است و با قاچاق فیلم در این سال به شدت برخورد می‌شود.

آنچه در دفترچه سیاست گذاری سال ۹۴ سازمان سینمایی آمده است اختصاص یک فصل با عنوان توسعه شبکه نمایش خانگی‌ آثار سینمایی و سمعی وبصری است. در این فصل و در بند ۷ به موضوع تحولات فضای مجازی و تاثیر آن بر قاچاق محصولات سینمایی اشاره کرده است و تنها چیزی که آمده است:

شناسایی و ایجاد آمادگی برای رو به رو شدن با تحولات و تغییرات تکنولوژی تاثیرگذار بر بخش نمایش خانگی از طریق مطالعه قابلیتهای فضای مجازی و مخابراتی.

دفترچه سیاستگذاری سال ۹۴ سازمان سینمایی سند اصلی برای اجرای فعالیتهای سینمایی است. اما گویا بر اساس این سند، رفع مشکل پخش قاچاق فیلمهای سینمایی در فضای مجازی، تنها به مطالعه قابلیتهای فضای مجازی و مخابراتی محدود شده است.