چمران لبنانی‌ها بعد از ۳۴ سال

به گزارش افکارنیوز، شهید دکتر مصطفی چمران را شاید لبنانی ها بیشتر از ما بشناسند. آن‌ها در سخت ترین زمان‌ها و مشکل ترین وضعیت‌ها با او زندگی کرده‌اند. در هجوم رژیم صهیونیستی و مبارزه بر ضد اشغالگران، در جنگ های داخلی و هجوم مسیحیان تندروی کتائب و قتل عام شیعیان، در سقوط نبعه و تل زعتر، در گرسنگی و تشنگی، در محاصره، در گرما و رطوبت مدیترانه، در …

شمران؛ همان چمران لبنانی هاست / نام شهید چمران بر روی فرزندان لبنانی

سالیان درازی را دکتر، با بچه‌های هنرستان فنی صور سر و کله زده و با آن‌ها شبانه روز زندگی کرده است. با مشکلاتشان آشنا بوده و با لهجه فارسی اش با آن‌ها حال و احوال کرده است. او آنقدر خالصانه و برای خدا به خدمت محرومان درآمد که هنوز از قلب مردم لبنان بیرون نرفته است. تصایرش در جای جای روستاهای جنوب به چشم می‌خورد. حتی بعضی‌ها اسم فرزندشان را چمران گذاشتند. البته لبنانی ها چون چ ندارند به چمران، شَمران می‌گویند.

تمثال شهید چمران در جنوب لبنان هنوز تصویر شهید چمران در دفاتر حرکت امل در کنار تصویر امام موسی صدر و نبیه بری به چشم می‌خورد.


البته نام ماندگار این مرد الهی فقط در این موارد خلاصه نمی‌شود. نام وی در جاهای مختلفی تزئین بخش شده که با هم مرور می‌کنیم:

کشافة الرسالة فوج شهید شمران

عموما مدارس یا موسسات تربیتی، گروه پیشاهنگی دارند و کودکان و نوجوانان را در قالب این گروه ها، تعلیم می دهند و مهارت‌های مختلف برای زندگی را به آن‌ها می آموزند. کشافة الرساله متعلق به حرکت امل است و یگان شهید چمران، یگانی است که به نیروهای امدادی(الدفاع الوطنی) داوطلبانه کمک می کند.

هکرهای گروه شهید چمران

گروهی از هکرها با معرفی خود به نام شهید چمران، آن مبارز نسوه، تلاش دارند تا در جبهه سایبری با دشمن صهیونیستی مقابله کنند. آنها در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ همزمان با سخنرانی سید حسن نصرالله در مراسم یادبود شهدای قنیطره، ۵۰۰ سایت رژیم صهیونیستی را هک کردند. تا لحظه قرار دادن تصویر شهید چمران در صفحه اول این سایت‌ها که مصادف با پخش مستقیم سخنرانی سید حسن نصرالله در مراسم انجام گرفت، دشمن صهیونیستی متوجه این نفوذ نشده بود. بعد از ۱۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه مجموعه های آی تی صهیونیست‌ها توانستند تصویر را بردارند. سایت‌های مذکور در دامنه‌های دولت صهیونیستی آدرس داشتند.


مجموعه خیریه شهید چمران
یک مجموعه خیریه که توسط برخی از خیرین لبنانی ایجاد شده خدمات مختلفی به مردم ارائه می‌کند. از جمله درمانگاه متحرک. در واقع یک آمبولانس بسیار مجهز، به همراه دکتر و داروهای مختلف به مناطق دورافتاده و دهکده‌های کم امکانات رفته و بطور مجانی خدمات پزشکی به بیماران ارائه می‌دهد.


مدرسه شهید چمران

این مدرسه در بیساریه قرار دارد. مدیریت قوی و برنامه‌های مناسب آن باعثشده از سطح علمی و تربیتی خوبی برخوردار باشد. این مدرسه در مسابقات علمی و هنری لبنان مقام‌های گوناگونی کسب کرده است. همچنین در ماه مبارک رمضان برای ایتام مجلس افطاری گرفته و شبی پرخاطره را برای آن‌ها رقم می‌زند. چند سال پیش، این مدرسه برنده جایزه مسابقه «مدرسه بین المللی» شد و با حضور وزیر آموزش و پرورش لبنان و سفیر بریتانیا جایزه خود را دریافت کرد.

ورزشگاه شهید چمران

این ورزشگاه در کنار مدرسه شهید چمران با حضور وزیر جوانان و ورزش افتتاح شد. سالن بزرگ و مجهز این ورزشگاه در رشته‌های مختلف ورزشی برنامه دارد. تیم والیبال این باشگاه، تیم اول والیبال در منطقه جنوب شد. پینگ پنگ، کاراته، فوتبال و بسکتبال، از دیگر رشته‌های ورزشی قابل استفاده در این ورزشگاه هستند.


جاده شهید چمران

به تازگی در جنوب لبنان جاده ای به اسم شهید چمران مورد بهره برداری قرار گرفت. جاده شهید چمران دهکده برج قلاویه و قاسمیه را به نبطیه متصل می‌کند. این جاده که در سالروز شهادت مهندس حسام خوشنویس توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران جناب آقای محمد فتحعلی افتتاح شد، پس از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ توسط هیئت بازسازی لبنان در دست احداثقرار گرفت.

گره خوردن نام شهید چمران با امام موسی صدر، دکتر شریعتی و انقلاب ایران

باید گفت شهید چمران بدون آشنایی با امام موسی صدر، شهید چمران نمی‌شد. او بود که مصطفی را به مدیریت مدرسه گمارد و روحیه ظلم ستیزی او را جهت داد و به او خط داد تا با تربیت جوانان شیعه، کادر آینده حرکت محرومین را پایه ریزی کند. شهید چمران که به اذعان همگان، دست راست و یار و یاور امام موسی صدر بود، تنها کسی بود که امام موسی صدر را با تمام وجود می‌فهمید و به او ایمان داشت و دنباله روی حقیقی او بود. مصطفی محرم اسرار امام موسی صدر بود و خالصانه به پروژه محرومیت زدایی امام موسی صدر از مردم محروم لبنان کمک می کرد.


دکتر چمران از سوی دیگر ارتباطی هم با شریعتی داشت. در مراسم ختمی که در بیروت برای دکتر شریعتی گرفته شد، وی متن بلندبالایی در رثای وی قرائت کرد.

ترجمه قسمتی از متن را با هم بخوانیم:

ای علی! همیشه فکر می‌کردم که تو بر مرگ من مرثیه خواهی گفت، و چقدر متاثرم که اکنون من بر تو مرثیه می‌خوانم!

ای علی من آمده‌ام که بر حال زار خود گریه کنم، زیرا تو بزرگتر از آنی که به گریه و لابه ما احتیاج داشته‌باشی…

ای علی! گفتی که هر کس گفتنی‌هایی دارد و شخصیت هر انسانی به اندازه ناگفتنی‌های اوست. و من اضافه می‌کنم که درجه دوستی و محبت من با انسانی دیگر، به‌اندازه ناگفتنی‌هایی است که می‌توانم با او در میان بگذارم و از این ناگفتنی‌ها که می‌خواستم با تو بازگو‌ کنم. بی‌نهایت داشتم…

ای علی! تو را وقتی شناختم که کویر تو را شکافتم و در اعماق روحت و قلبت شنا کردم و احساس خفته و ناگفته خود را در آن یافتم. قبل از آن خود را تنها می‌دیدم و حتی از احساسات و افکار خود خجل بودم، و گاهگاهی از غیر طبیعی بودن خود شرم می‌کردم اما هنگامی‌که با تو آشنا شدم در دوری دور از تنهایی به در آمدم و با تو همراز و همنشین شدم.

ای علی! تو مرا با ‌‌ «خویشن» آشنا کردی، من از خود بیگانه بودم، همه ابعاد روحی و معنوی خود را نمی‌دانستم، تو دریچه‌ای بسوی من باز کردی و مرا به دیدار این بوستان شور انگیز بردی وزشتی‌ها و زیبایی‌های آن را به من نشان دادی.

ای علی! شاید تعجب کنی اگر بگویم که همین هفته‌ گذشته که به میدان جنگ «بنت‌جبیل» رفته بودم و چند روزی را در سنگرهای خط مقدم «تل‌مسعود» در میان جنگندگان «امل» گذراندم، فقط یک کتاب با خود بردم و آن «کویر» تو بود. کویری که یک عالم معنی و غنا داشت، و مرا به آسمان‌ها می‌برد و به ازلیت و ابدیت رسانید، کویری که در آن آوای عدم را شنیدم، از فشار وجود ‌آرمیدم، به ملکوت آسمان‌ها پرواز ‌کردم، و در دنیای تنهایی به درجه وحدت ‌رسیدم. کویری که گوهر وجود مرا ‌گداخت و مرا لخت و عریان در برابر آفتاب سوزان حقیقت قرار داد، و همه ناخالصی‌ها را دود خاکستر ‌کرد و مرا در قربانگاه عشق، فدای پروردگار عالم ‌نمود.

ای علی! همراه تو به کویر می‌روم، کویر تنهایی، زیر آتش ‌سوزان عشق، در طوفان سهمگین تاریخ، که امواج ظلم و ستم، در دریای بی‌انتهای محرومیت و شکنجه، بر پیکر کشتی شکسته حیات و وجود ما می‌تازد…

در لبنان هرکسی که بخواهد جلوی یک ایرانی، اظهار دوستی کند و بگوید من ایران و ایرانی را می شناسم، اول نام چمران است که بر زبانش جاری می‌شود. می‌گوید او وزیر دفاع ایران بود. او انقلابیون فراری از چنگ ساواک را به دستور امام موسی صدر راهنمایی و جابجا می‌کرد و اوضاعشان را مرتب می‌کرد. هرجا بخواهند از ایرانی تعریف کنند، از چمرانِ نابغه، چمران خلاق، چمران هنرمند، چمران مبارز، چمران فرمانده، مثال می‌زنند و به او اشاره می‌کنند.

شهید چمران در منوی رستوران لبنانی

شهید چمران در رستوران

شهید چمران را حتی در رستوران هم می‌توان دید! اینجا رستورانی است که صفحات منوی غذای خود را با تصویر و جملات شخصیت‌های برجسته مقاومت در جهان مزین کرده است.


اینجاست که می توان به عمق آیه أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّـهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ پی برد. اخلاص ، از خود گذشتگی و فداکاری یک انسان است که امروز جامعه مقاوم شیعیان لبنان را پایه ریزی کرده است و این درخت مقدس که با خون شهدای مظلوم آبیاری شده، ثمره مجاهدتهای افرادی چون چمران است.