۱۷۵ غواص شهید در تئاتر

به گزارش افکارخبر، مجید سرسنگی با اعلام این خبر گفت: نمایش‌خانه‌ی ایرانشهر به دلیل مشکلات مالی موجود نمی‌تواند تهیه‌کننده آثار باشد زیرا تهیه‌کنندگی اثر نمایشی نیازمند به دوش کشیدن بار مالی فراوان است و متأسفانه با تمام مشکلات مالی این مجموعه، امسال نیز شورای شهر همان مبلغ اندکی که برای نمایش‌خانه‌ی ایران‌شهر اختصاص داده بود را تقریباً ۶۰ الی ۷۰ درصد کاهش داد.

وی هم‌چنین در خصوص اجرا و تولید آثار توضیح داد: نکته‌ای که همیشه مطرح بوده است اجرای نمایش‌های فاخر است و طبیعتاً برای تولید و اجرای این‌گونه آثار باید سرمایه‌گذاری کرد و در غیر این صورت می‌بایست بنشینیم و از بین نمایش‌هایی که به ما معرفی می‌گردد آثاری را انتخاب کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه افزود: دغدغه تولید این‌گونه آثار و روی صحنه بردن آنان در نمایش‌خانه ایران‌شهر علی‌رغم تمام مشکلات مالی وجود داشته است، به‌عنوان نمونه در ابتدای امسال نمایش «مظلوم پنجم» که از آثار برجسته دهه ۶۰ بوده را با کمک شهرداری توانستیم تولید و اجرا کنیم و در ادامه‌ی این راه نمایش جدیدی را آغاز کردیم که امیدوارم با کمک‌های شهرداری محقق شود، نمایشی که مضمون آن، ۱۷۵ شهید غواصی هستند که مظلومانه در عملیات کربلای چهار به شهادت رسیدند و پیکر پاکشان شناسایی و به کشور بازگشت. ما نیز از همان زمان شناسایی پیکر این شهدا به دنبال این بودیم که یک طرح نمایشی را تولید و اجرا کنیم که خوشبختانه بعد از تحقیقات گسترده طرحی در قالب یک نمایش بزرگ میدانی آماده شد. این طرح که خارج از فضای سالن تئاتر و در وسعتی حدود ۲۰۰۰ مترمربع خواهد بود با تکنیک‌ها و جلوه‌های ویژه‌ی خاصی قرار است اجرا شود و در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین نمایش‌هایی است که بعد از انقلاب تولید می‌شود.

سرسنگی در رابطه با نام این اثر و هم‌چنین همکاری با سایر ارگان‌ها برای کمک به تولید این نمایش نیز گفت: نام این نمایش «جزیره ماهی» است که در حال حاضر برای تولید آن مکاتباتی را با شهرداری برای کمک به تولید این اثر کرده‌ایم، به‌هرحال این اولین و بزرگ‌ترین نمایش درباره شهدای غواص است و تولید این اثر فاخر برای نمایش‌خانه‌ی ایران‌شهر هزینه‌های زیادی خواهد داشت و از طرفی به‌صورت همزمان نیز در حال تکمیل متن و انتخاب گروه اجرایی هستیم و امیدوارم این نمایش را بتوانیم در همین بوستان هنرمندان اجرا کنیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به نکات ویژه نمایش «جزیره ماهی» اشاره کرد و افزود: تحقیقاتی فراوان و گسترده‌ی درباره چگونگی عملیات کربلای چهار و نحوه به اسارت درآمدن و هم‌چنین شهادت این رزمندگان صورت پذیرفته است که در نوع خود یک اثر نمایشی شاخص و مستند بشمار خواهد رفت. اثری که در آن سعی شده در عین وابستگی کامل به مستندات تاریخی از تخیلات نویسندگان نیز استفاده شود. هم‌چنین مجموعه‌ای از بهترین هنرمندان بازیگر که می‌توانیم در این پروژه از آن‌ها استفاده کنیم گردآوری خواهند شد و همان‌گونه که گفتم این اثر یکی از بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین آثار نمایشی بعد از انقلاب در حوزه دفاع مقدس خواهد شد.

ریس نمایشخانهی ایرانشهر همچنین با اشاره به اینکه نمایش جزیره ماهی به تهیهکنندگی این مجموعه خواهد بود نیز افزود: تهیهکنندگی این نمایش بر عهدهی نمایشخانهی ایرانشهر است اما همانگونه که عرض کردم به دنبال این هستیم که بتوانیم همکاریهای مختلف را جذب کرده و مسائل مالی آن را ان شاءلله حل کنیم تا این اثر ماندگار و فاخر را در نیمه دوم سال ۹۴ در بوستان هنرمندان تولید و به اجرا درآوریم.