رنگ رسول خدا در سینمای جهان

به گزارش افکارخبر، در یادداشتی به قلم «مصطفی طاهری» نوشت:

۱ - در سال‌های گذشته جهان اسلام اتفاقات بسیار مهم و حساسی را پشت سر گذاشته و فراز و نشیب‌ها و آزمون‌های گوناگونی را به خود دیده است. پیروزی انقلاب اسلامی و به میدان آوردن آموزه‌های دین اسلام به عرصه‌های اجتماعی و اداره حکومت در دوره‌ای که رنگ و بویی از اسلام در کمتر جایی در جهان اسلام پیدا می‌شد، روند اقبال به اسلام را سرعت بخشید. رشد گسترده و سریع اسلام در اقصی نقاط جهان، دشمنان اسلام و مستکبران و ظالمان را - که ستیز اسلام با ظلم و استکبار آنان است - در هراس و برای جلوگیری از این پدیده به تکاپو انداخت.

صهیونیسم جهانی و سران استکبار و در رأس آن دولت امریکا، در مرتبه اول سعی کردند با «تهدید» و «فشار» جلوی گسترش باورهای اسلامی را بگیرند. فشارهای گوناگون بر کشورها و شخصیت‌های پایبند به آموزه‌های حقیقی اسلامی از سوی این جریان مصادیق بسیاری دارد که در جای خود باید به آن پرداخت. از سوی دیگر استفاده از ابزارهای هنری برای تحریف، وارونه و زشت جلوه دادن چهره اسلام از ابزارهای دیگر این جریان مستکبر بوده است. ساخت فیلم‌های گوناگون مانند «لارنس عربستان»، «دروغ‌های حقیقی»، «تصمیم اجرایی»، «سنگسار ثریا» و…، بازی‌های رایانه‌ای، انتشار کتاب‌های هتاکانه مانند آیات شیطانی، انتشار کاریکاتورهای موهن در دوره‌های زمانی گوناگون و… از جمله مصادیق هنری این ستیز بوده است. در حوزه سیاسی نیز، این جریان با حمایت و پشتیبانی از جریان‌های تکفیری که چهره‌ای خشن از اسلام و مسلمان را به نمایش می‌گذارند و بازنمایی و تبلیغ آن به عنوان چهره واقعی اسلام، به خط تبلیغی «اسلام‌ستیزی» و «اسلام‌هراسی» دامن زدند.

برای مقابله با این جریان، امت اسلامی نیز وظایفی بر دوش داشته و دارد. در کنار اقدامات سلبی و بازدارنده، وظیفه ارائه چهره واقعی و به دور از تحریف از اسلام و تعالیم، شخصیت‌ها و نمادهای آن را برعهده دارد. رهبر معظم انقلاب با اشاره به توهین‌های دشمنان اسلام به ساحت پیامبر اعظم(ص) و ضرورت توجه بیشتر به سیره و رفتار ایشان می‌فرمایند: «این باید ما مسلمان‌ها را بیدار کند؛ بفهمیم که در وجود پیامبر، در شخصیت پیامبر، در خاطرات زندگی پیامبر، در هجرت پیغمبر، در جهاد پیغمبر، در سیره‌ پیغمبر، در درس‌های قولی و عملی پیغمبر، چه گنجینه‌ عظیمی برای مسلمان‌ها نهفته است. ما از این گنجینه اگر استفاده کنیم، امت اسلامی به آنچنان موقعیتی خواهد رسید که نتوانند دیگر به او زور بگویند، نتوانند او را زیر فشار قرار بدهند، نتوانند او را تهدید کنند؛ این درس است برای ما.» ۲۲/۱۲ / ۸۶

۲ - در نگاهی به اشتراکات امت اسلامی و نقاط وحدت میان این جریان عظیم، بی‌شک رسول اعظم(صلی‌الله علیه و آله و سلم)، جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت. اگر سیاست‌های دشمنان خارجی و برخی از جاهلان و غافلان داخلی در میان امت اسلام، تأکید بر اختلافات و افتراقات است، وظیفه ماست که در مقابل، با پررنگ کردن اشتراکات در عین توجه به اصول خود، دشمنان را در تحقق اهدافشان ناکام گذاریم. «وجود مقدس نبی مکرم و رسول اعظم اسلام، مهم‌ترین نقطه‌ ایجاد وحدت است. قبلاً هم این را عرض کردیم که دنیای اسلام می‌تواند در این نقطه به هم پیوند بخورد؛ اینجا، جایی است که عواطف همه‌ مسلمان‌ها در آنجا متمرکز می‌شود؛ این، کانون عشق و محبت و دنیای اسلام است… این، نقطه‌ اصلی است؛ سیاستمداران، نخبگان علمی و فرهنگی، نویسندگان، شعرا و هنرمندان ما روی این نقطه تکیه کنند و همه‌ مسلمان‌ها با این شعار به هم نزدیک شوند.» ۲۷/۱ / ۸۵

۳- انقلاب اسلامی ایران برای معرفی پیامبر به جهان رسالتی ویژه دارد. این انقلاب که با هدف احیای آموزههای اسلام در عرصههای گوناگون شکل گرفت، در راستای مأموریت تبلیغی خود برای معرفی اسلام حقیقی سعی کرده است چهرهای کامل، جامع و به دور از تحریف از اسلام ارائه کند. نمونهها و شواهد زیادی در این رابطه وجود دارد که از جمله آنها میتوان به فیلم اخیر محمد رسولالله(ص) اشاره کرد. در این فیلم سعی شده است با توجه به هجمهها و تحریفهایی که در جهان نسبت به شخصیت ایشان شکل گرفته و همچنین با توجه به مأموریت تبلیغی نظام جمهوری اسلامی ایران برای ارائه تصویری واقعی از اسلام و پیامبر اعظم(ص)، چهرهای فارغ از تحریف از این نقطه وحدت در میان امت اسلامی برای مسلمانان و همه انسانها به نمایش درآید. با این نگاه شاید بتوان به درک درستتری از جایگاه فرهنگی و تاریخی این فیلم دست پیدا کرد.