دلایل استعفای ریاست شبکه ۴ تلویزیون

به گزارش افکارخبر، تصویر نامه‌ای با امضای غلامرضا غلامی، رئیس شبکه ۴ سیما خطاب به علی اصغر پورمحمدی، معاون سیمای سازمان صداو سیما در رسانه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. او در نامه‌ استعفای خود آورده بود که " احتراما نظر به اینکه جنابعالی در برنامه‌ریزی اینجانب برای اداره مطلوب شبکه متناسب با قواعد و ضوابط سازمانی و اصول حرفه‌ای اختلال ایجاد می‌کنید(پیوست) و این رویه خلاف قراری است که روز اول در محضر ریاست محترم سازمان با همدیگر گذاشتیم و به منظور جلوگیری از بروز اختلافات بچه‌گانه در سطح سازمان، بدین وسیله بنده از مدیریت شبکه ۴ سیما استعفا می‌دهم و برای جنابعالی آرزوی توفیق می‌کنم بدیهی است تا تعیین مدیر جدید با صلابت و در چارچوب ضوابط به اداره شبکه ادامه خواهم داد ".

غلامی درباره دلایل استعفای خود گفت: یک دلیل کلی آن این بود که معاونت سیما بنا داشت خواسته‌هایی غیرحرفه‌ای و غیرمنطقی را به شبکه تحمیل کند و ما مجبور شدیم که استعفا دهیم.

وی در توضیح جزئی‌تر اینکه این اختلافات بر سر چه چیزهایی بوده است، ادامه داد: من فکر می‌‌کردم مثلاً اگر قرار است برنامه‌هایی سخنران‌محور در شبکه داشته باشیم، باید تمام متفکرین جامعه بتوانند در این برنامه و شبکه حضور پیدا کنند و سخنانشان پخش شود و در این حالت بود که این برنامه‌ها می‌توانست حالتی مناظره‌ای هم داشته باشد و تبادل نظرات در آن رقم بخورد که معاونت سیما با این مسأله مخالفت کرد.

رئیس شبکه چهار در پاسخ به اینکه در نامه خود خطاب به آقای پورمحمدی نوشته بود، که با ایشان در حضور آقای سرافراز قراری گذاشته بود و آن قرار چه بوده است، گفت: قرار ما با آقای پورمحمدی این بود که فضای شبکه چهار را باز کنیم تا فضای نقد باشد، فضای علمی باشد و کمک کنیم که طیف‌های مختلف فکری در حوزه فرهنگ و در حوزه هنر در تلویزیون دیده شوند، نگاه‌هایشان دیده شود و فضایی چالشی در تلویزیون ایجاد کنیم. خب آقای پورمحمدی با این رویکرد مخالفت کردند. قرار دوم این بود که ایشان در بسیاری از مسائل دخالت ریز و جزئی نکند، که این هم در مورادی محقق نشد.

غلامی در پاسخ به اینکه بالأخره معاون سیما چطور پذیرفت که در این مسائل دخالت نکند، گفت: دخالت به آن معنا که فراتر از ضوابط اداری دخالتی صورت نگیرد. هر کسی در جایگاه خودش عمل کند. من برای معاونت جایگاه قائل بودم، اما وقتی ایشان به بنده می‌گویند که شما در شبکه چهار سیما نباید برنامه درباره نقد سینما داشته باشید، خب این از نظر من پذیرفتنی نبود. چرا که سینما به هر حال بخشی از هنر است. در تعریف شبکه چهار هم آمده است که این شبکه، یک شبکه فرهنگی و هنری است و خب این دستور با این تعریف یک دستور فراتر از اختیارات معاون سیما جلوه می‌کند. من داشتم برنامه نقد سینما راه می‌انداختم اما ایشان فراتر از وظایف و اختیارات خود و بدون منطق و دلیل قانونی با این برنامه مخالفت می‌کردند. توضیح ایشان این بود که می‌گفتند، نقد سینما فقط در شبکه سه و فقط در برنامه هفت. بنده هم با همه احترامی که برای این برنامه تلویزیونی قائل هستم اما احساس می‌کنم که لزومی ندارد که صداوسیما با این همه شبکه موضوع سینما را به یک تیم خاص بسپارد و فقط در شبکه سه اجرا شود. در حالی که طبق تعاریف شبکه چهار جایگاه اصلی این برنامه می‌تواند باشد. اینکه ایشان به بنده ابلاغ کردند که شما نباید چنین برنامه‌ای را کار کنید، بنظرم وجاهت قانونی نداشت.

وی ادامه داد: در یک نمونه دیگر ما فکر می‌کردیم که بعضی برنامه‌ها، مدلی ضعیف برای ارائه دارند و روند مخاطب آنان صدمه دیده است و باید برای ارتقای مخاطب آن فکری کرد. مثلاً برنامه‌های سخنرانی آقای رحیم پور ازغدی یکی از این برنامه‌ها بود که محتوای مهمی در آن بیان می‌شد اما به دلیل نوع ارائه، در طول زمان با ریزش مخاطب مواجه شده بود و پیشنهاد ما این بود که باید سبک ارائه این برنامه تغییر کند و برای بهره بردن از دانش ایشان و دیگر متفکران بهتر است که این برنامه به یک برنامه چالشی و مناظره‌ای تبدیل شود. این اتفاق در توانایی ایشان هم هست و می‌توان با توجه به اظهار متعدد این مطالبه و دعوت آقای رحیم پور ازغدی از نمایندگان دیگر جریانات هم به این نتیجه رسید که برگزاری مناظره میان ایشان یا گروه‌های مختلف دیگر نتایج خیلی بهتری می‌تواند داشته باشد. اما این مورد هم با مخالفت آقای پورمحمدی مواجه شد و ایشان فراتر از قانون، ما را از تصمیم‌گیری درباره برنامه ایشان سلب اختیار کرد.
رئیس شبکه چهار سیما با بیان اینکه شبکه چهار در شرایط کنونی وضعیت بیننده خوبی نداشته و نیاز به تحول جدی دارد، گفت: موارد دیگری هم بود که ما بنا داشتیم بخشی از ایده‌های خود را اجرایی کنیم تا تحولی جدی در این شبکه را شاهد باشیم و بنا نداشتیم شیوه مدیریت سابق را ادامه دهیم چرا که مشخص است که با ادامه روند قبلی، باز هم این رکود ادامه خواهد داشت. در فضای هنر، نقد و مناظره اگر فتح بابی صورت بگیرد، شاید بتوان تحولی را آغاز کرد. تصور می‌کنم که مخالفت ایشان باعثمی‌شد که یا بنده با این رکود کنار بیایم یا یکسره با ایشان چالش داشته باشم. این هم پسندیده نبود که ما یکسره با هم درگیری داشته باشیم. به همین دلیل استعفا دادم تا ایشان براساس ایده‌های خود و نظراتی که دارند، کار را ادامه بدهند. فکر می‌کنم تصمیم نهایی در این مسأله را هم باید آقای دکتر سرافراز بگیرند. اگر قرار بر این است که مشی ایشان بر همه شبکه‌ها حاکم باشد و آن را می‌پسندند، یک بحثاست و اگر بخشی از این منش صحیح نیست، خود ریاست سازمان باید در این باره به راهکاری بیاندیشد.
غلامی در پاسخ به اینکه «مقصود شما از مناظره چیست؟ آیا منظور این است که برنامه‌هایی به شکل کرسی آزاداندیشی در تریبون‌ عمومی و نه تخصصی، تلویزویون که احتمال گرفتاری به فضای پروپاگاندا هم درباره آن وجود دارد، برگزار شود»، گفت: ما هم از توصیه بزرگان درباره حساسیت این نشست‌ها مطلعیم. بر همین اساس سلسله جلساتی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها داشتیم و بر اساس همفکری و برنامه‌ریزی با ایشان به این نتیجه رسیدیم که بخشی از کرسی‌های آزاداندیشی که در دانشگاه‌ها به صورت تخصصی برگزار می‌شود را در رسانه انعکاس دهیم. بخش‌هایی که دانشی است و درست هم هست که همه موارد این کرسی‌ها را نمی‌توان در یک تریبون عمومی و غیر تخصصی به نمایش گذاشت و جای آن در دانشگاه است. اما درباره بخش‌هایی هم می‌توان فعالیت‌هایی کرد.
وی ادامه داد: اما برگزاری چند نشست نقد و بررسی درباره چند فیلم سینمایی که چند کارشناس سینمایی بنشینند و درباره یک اثر سینمایی گپ بزنند، که دیگر ارتباط یا نگرانی چندانی که مرتبط با کرسی آزاداندیشی باشد، ندارد. این برنامه اتفاقاً کمک می کند که سینمای ایران ارتقا یابد. این سبک برنامه‌ها نباید فقط در یک برنامه هفت محدود شود. آن برنامه هم باشد، یک برنامه دیگر هم باشد. در نمونه‌ای دیگر بنده پیشنهاد کردم که برنامه نقد تلویزیون هم داشته باشیم. مقصود این نبود که صداوسیما را نقد کنند، مقصود بنده این بود که یک برنامه تلویزیونی یا یک اثر هنری یا یک سریال مثل شمعدونی که در تلویزویون پخش شده است را خوب است که مورد نقد و بررسی قرار دهیم. شما بگویید این جلسه چقدر می‌تواند به کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آن کار کمک کند تا کار او ارتقا یابد؟ آیا برگزاری‌اش مفید نیست؟
غلامی با بیان اینکه نگاه من، یک نگاه کاملاً حرفه‌ای در این حوزه‌ها بود و تعارضی با این ملاحظات نداشت، گفت: درباره کرسی‌های آزاداندیشی هم نظر ما این بود که با رعایت تمام جوانب مسائل علمی برای مخاطب بیان شود.
رئیس شبکه چهار در پاسخ به این گمانه که برخی در شبکه‌های اجتماعی مدام مطرح می‌کنند که اختلافی احتمالی میان آقایان پورمحمدی و سرافراز در بعضی حوزه‌ها وجود دارد و استعفای شما هم در این راستا تحلیل می‌شود، گفت: پیشنهاد اینکه من به شبکه چهار بروم از طریق شخص دکتر سرافراز مطرح شد. من پیش از آمدن به این شبکه به آقای سرافراز و آقای پورمحمدی شروطم را گفتم و اعلام کردم که اگر بخواهم به شبکه چهار بروم باید فضای آن نسبت به گذشته باز شود تا شبکه چهار یک شبکه نخبگانی شود. آقای دکتر سرافراز این دیدگاه بنده را شنیدند و گفتند که به شبکه چهار برو. می‌توان از این سخن ایشان اینطور برداشت کرد که ایشان موافق این فضا بودند و در طول این دو ماه هم ایشان همواره حمایت کردند.
غلامی با بیان اینکه به هر حال من گزینه پیشنهادی آقای پورمحمدی نبودم و همیشه با مانع ایشان برخورد کردم، گفت: ایشان بارها در نمونه‌هایی که عرض کردم مستقیم دستور می‌دادند که این باشد یا آن نباشد و … طبیعی است که من هم می‌توانم اینطور برداشت کنم که بین دیدگاه‌های آقای پورمحمدی و آقای دکتر سرافراز فاصله‌ای وجود دارد. البته ایرادی هم ندارد و در حوزه‌های مدیریتی، آدم‌هایی که صاحب نظر هستند، نمی‌توان توقع داشت که آن دو نفر دیدگاه‌های دقیقاً مشابه هم داشته باشند اما به هر حال باید با هم کار کنند. سازمان صداوسیما شأنی دارد. رئیس آن سیاستی کلی را تعیین می‌کند، معاونتی را تعیین می‌کند و مدیر شبکه‌ هم شأنی دارد و ما می‌توانیم اختلاف دیدگاه‌های خود را حفظ کنیم اما باهم کار کنیم. مبنای این همکاری هم ضوابط و قانون خواهد بود اگر شبکه چهار طبق ضوابط می‌تواند نقد سینما داشته باشد، معاونت سیما هم باید با آن موافقت کند و به آن تن بدهد. همه باید به قوانین و مقررات تن بدهیم. آن چیزی که باعثاختلافات می‌شود این است که فردی بخواهد فراتر از آن چیزی که ضوابط حکم می‌کند و عقل، گواه به درستی آن می‌دهد، اعمال نظر کند. مثلاً مدیر شبکه می‌گوید برنامه آقای رحیم‌پور این چنین شود، پرمخاطب‌تر است و عقل حرفه‌ای آن را تأیید می‌کند اما به هر حال مخالفت شد. باز هم من درباره این موضوع کوتاه آمدم و با توجه به احترام به جایگاه معاونت آن را پذیرفتم اما وقتی دوباره به بنده نامه زده می‌شود که درباره سینما هم کار نکنید، خب این با تعریف شبکه سازگاری ندارد. احتمال دارد در آینده هم به من نامه زده شود که درباره تئاتر هم کار نکن. این رویه نهایت‌اش کجاست؟
رئیس شبکه چهار با بیان اینکه نباید از هیچ سازمانی توقع داشته باشیم که رئیس و معاونی در آن یافت شود که دیدگاه‌هایشان کاملاً بر هم منطبق باشد، گفت: اما می‌توان این توقع را داشت که همگی تن به قوانین بدهند و روابطی منطقی بین آن‌ها برقرار باشد. من این را در رویکرد آقای پورمحمدی ندیدم و برداشتم این بود که ایشان معتقدند که هر آنچه که ایشان گفتند، باید همان بشود. من هم یا باید به سبک سال‌های قبل آن را مدیریت می‌کردم یا باید آن را متحول می‌کردم که در این مسیر با دیوار مخالفت‌های آقای پورمحمدی مواجه شدم و ترجیح دادم که نباشم.
وی ادامه داد: بر خود لازم می‌دانم که حتماً از حمایت‌های دکتر سرافراز تشکر کنم چرا که اطلاع دارم که ایشان تمایل دارند و می‌خواهند که فضای شبکه چهار یک فضای متنوع و اثرگذار باشد اما معاونت سیما این مسیر را بسته است. اگر این مسیر باز شود، ما می‌توانیم تغییراتی انجام دهیم اما اگر اینطور نباشد، بنده ترجیح می‌دهم که به سبک گذشته این شبکه را مدیریت نکنم.
غلامی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره بخشی از نامه خود که در آن خطاب به پورمحمدی نوشته بود که به منظور جلوگیری از بروز اختلافات بچه‌گانه در سطح سازمان استعفا می‌دهد، گفت: من هر طرح و ایده‌ای را بیان کردم، ایشان براساس یک تصمیم شخصی گفتند، نه. من پیش از این یک بار با ایشان جلسه گذاشتم و تمام این برنامه‌ها را مصوب کرده بودم. اما بعداً ایشان گفتند نه. این کشمکش باعثمی‌شد که فضای درون سازمان و شبکه بچه‌گانه بشود. به همین دلیل خودم را از این فضا کنار کشیدم. اما درباره اینکه در رسانه‌ها دیدم که گفتند من خودم متن استعفایم را در فضای مجازی منتشر کردم، من از اساس اهل این کارها نبودم، اگر روحیه‌ام این طور بود که استعفا نمی‌دادم و می‌ایستادم و مقابله می‌کردم. اینکه چه کسی و با چه هدفی این کار را انجام داده‌، من نمی‌دانم. طبیعی است که با این تجربه و سابقه و پرهیزی که از همین فضای بچه‌گانه دارم، هرگز این کار را نمی‌کنم.

ساعتی پیش روابط عمومی سازمان صداوسیما با انتشار خبری اعلام کرد که با استعفای رضا غلامی موافقت نشده است.