پوراندخت سلطانی تشییع شد

به گزارشافکارخبر،مراسم تشییع پوراندخت سلطانی مادر کتابداری نوین ایران، صبح امروز از محل کتابخانه ملی با حضور سید رضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی، خسروی قائم مقام سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نورالله مرادی محقق و پژوهشگر، کامران فانی پژوهشگر و جمعی از محققان و علاقه‌مندان وی برگزار شد.

در این مراسم خسروی قائم‌مقام سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به آنکه نمی‌دانم به خانواده سلطانی تسلیت بگویم یا خانواده سلطانی به ما تسلیت بگوید، گفت: نمی‌دانم باید به کتابداران و فرهیختگان حاضر در جلسه تشییع پوراندخت سلطانی تسلیت بگویم و غم و اندوه درونی برای آن‌ها بیان کنم یا آن‌ها به ما تسلیت بگویند. هرچه است بزرگواری را از دست دادیم که برای همه ما مظهر عشق و فداکاری و تعهد کاری بود.

وی افزود: پوراندخت سلطانی فردی بی‌ادعا بود. بیست سال است که با وی ارتباط مداوم کاری داشتم و در طول این بیست سال چیزی جز صداقت، راستی، عشق به حرفه و پرتلاشی از وی مشاهده نکردم. نوع نگاه خانم سلطانی به عشق، هدف و عمل مرا به یاد شعری از مولانا می‌اندازد. حقیقت این است که عزیز بزرگواری را از دست دادیم. امیدوارم روح وی در جوار رحمت حق متنعم باشد.

در ادامه مراسم نورالله مرادی محقق و پژوهشگر، با اشاره به اینکه نزدیک به پنجاه سال افتخار دانشجویی و دوستی با خانم سلطانی را داشتم، بیان کرد: پوراندخت سلطانی شخصی عملگرا در زندگی شخصی و کاری بود. اگر چه به مسائل نظری کتابداری اشراف داشت اما در کار زیاد به سراغ مباحثنظری نمی‌رفت. وی با کمک دانشجویان و همکاری آن‌ها، آثاری را در زمینه کتابداری ایجاد کرد که سبب تحولی در این رشته شد.

وی ادامه داد: پوراندخت سلطانی در تمام مدت زندگی‌اش عاشق کارش، کتاب، دانشجوها و همکارانش بود. به همین دلیل تاثیر زیادی بر اطرافیانش گذاشت. وی از هیچ مقامی انتظار حق‌شناسی نداشت تا با حق‌نشناسان مواجه نشود.

در ادامه مراسم کامران فانی مرجع‌شناس، پژوهشگر و کتابدار با اشاره به این که وجود موثر خانم سلطانی در قلب همه دوستداران فرهنگ و کتاب پا بر جا می‌ماند، تصریح کرد: خانم سلطانی بی‌تردید در زمینه کتابداری شخصیتی یگانه و منحصر به فرد بود. وی شناخته‌شده‌ترین کتابدار کشور در جهان محسوب می‌شود.

این پژوهشگر تصریح کرد: خانم سلطانی در دورانی که رشته کتابداری از سنت به سمت تجدد پیش می‌رفت، قرار داشت و در این بزنگاه تاریخی وارد جریان تحول کتابداری شد. کمتر کسی فرصت ورود به این تحولات را پیدا می‌کند و می‌تواند این تحول را به وجود بیاورد.

فانی با اشاره به دلبستگی زیاد سلطانی به شاگردانش و کارش اظهار داشت: خانم سلطانی به شاگردانش توصیه می‌کرد دلبسته حرفه‌ای باشند که آن را انتخاب کردند. دلبستگی شورانگیزی در تمام وجود وی بود. بیش از چهل سال با خانم سلطانی آشنایی داشتم. شاگردان کتابداری به طور واقعی دور خانم سلطانی می‌چرخیدند. انگار با وجود وی در دنیای جدیدی قرار می‌گرفتند.

در ادامه مراسم شیفته سلطانی برادرزاده مرحوم پوراندخت سلطانی با تشکر از کسانی که در این مراسم حضور داشتند، افزود: زندگی سی ساله‌ام با خانم سلطانی به من این فرصت را داد که هم اکنون بدون هیچ آمادگی ذهنی بتوانم اینجا بایستم و از همه کسانی که این مجلس گرم را تدارک دیده‌اند، تشکر کنم. همواره از ته دل آرزو می‌کردم که حتی یک لحظه بیشتر در کنار وی باشم. حیف که خانم سلطانی از بین همه ما رفت و در گذشت وی را به همه تسلیت می‌گویم.

سید رضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی با اشاره به آنکه شخصیت بزرگی از میان ما رفت اما به رحمت و کرامت الهی باور داریم که همواره فضلش برای ما جاری است، اظهار داشت: سال‌ها پیش در همین مکان با خانم سلطانی صحبت کردم و گفتم که این بزرگان نیاز به تندیس ندارند بلکه ما به این بزرگواران نیازمندیم.

وی افزود: باور داریم که سرمایه اقتصادی از بین می‌رود اما سرمایه‌های فرهنگی در تاریخ ماندگار هستند. امروز اگر از افرادی مانند استاد شفیعی کدکنی به عنوان سرمایه نام می‌بریم، به این دلیل است که آنها سرمایه معنوی و رمز و راز بقای اسلام هستند.

در پایان مراسم حاضران به امامت حجت الاسلام و المسلمین دعایی بر پیکر وی نماز خواندند و و پس از تشییع در قطعه نامآوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.