برخورد برابر دولت با رسانه‌ها

به گزارشافکارخبر،علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز(یکشنبه – ۱۷ آبان ماه) در آیین افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات که با حضور رئیس‌جمهور در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) در تهران برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های اعلام شده از سوی رئیس‌جمهوری در آغاز دولت یازدهم در حوزه رسانه، گفت: در ۲۶ ماه گذشته تلاش شد با رویکرد جدیدی، اقداماتی در این حوزه انجام شود که از جمله آنها ایجاد فضای آرام و کم‌تنش در حوزه مطبوعات و رسانه‌هاست.

وی افزود: دولت تدبیر و امید و آزادی رسانه‌ها در چارچوب قانون، باور عملی دارد؛ لذا برای اعمال نظارت، اولاً از تفسیر مضیق قانون پرهیز می‌کند و ثانیاً تحت تاثیر فضاهای غوغاسالارانه برخی رسانه‌ها که به قصد بیرون راندن رقبای خود از صحنه تلاش می‌کنند، قرار نمی‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علت عصبانیت برخی هتاکان، برخورد برابر دولت با رسانه‌ها است، زیرا دژ تسخیرناپذیر آنها دیگر شکسته شده است.

امروز شاهد دستورات سلیقه‌ای در رسانه‌ها نیستیم


جنتی ادامه داد: امروز برخلاف گذشته شاهد ابلاغ‌ها و دستورات فراقانونی و سلیقه‌ای در رسانه‌ها نیستیم.

وی حمایت جدی از نشریات بخش خصوصی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در ۲۶ ماه گذشته عنوان کرد و یادآور شد: دولت خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌داند و لذا در طول دو سال گذشته صدور مجوز روزنامه و خبرگزاری در بخش‌های دولتی و بخش‌هایی که از بودجه‌های عمومی استفاده می‌کنند، متوقف شده است. بر همین اساس یارانه رسانه‌های دولتی و عمومی قطع شده و برگزاری همین نمایشگاه هم خود جلوه‌ای از این تصمیم‌گیری است که با مشارکت صنوف مطبوعاتی برپا شده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم از تسریع در رسیدگی به تقاضاهای مطبوعاتی در ماه‌های گذشته سخن گفت و افزود: قبلاً تقاضاها گاه تا پنج سال در نوبت می‌ماند اما این مدت امروز حداکثر به پنج ماه کاهش یافته و برنامه این است که به سه ماه برسد.

صدور ۳۷۵۷ مجوز رسانه در دولت یازدهم


جنتی از صدور سه هزار و ۷۵۷ مجوز برای نشریات و پایگاه‌های خبری از ابتدای دولت یازدهم تاکنون خبر داد و این میزان را ۴۰ درصد کل مجوزهای صادر شده برای رسانه‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اصلاح و روزآمد ساختن قوانین و مقررات مطبوعاتی در این دولت، یادآور شد: مقررات حوزه رسانه نیازمند بازنگری است و ما در حوزه تدوین قانون رسانه‌های همگانی، اصلاح قانون مطبوعات، برنامه‌های مشخصی در دست اقدام داریم که همه این اصلاحات با کمک خود اهالی رسانه صورت می‌گیرد.

وی شفافیت را از جمله محورهای فعالیت دولت یازدهم در حوزه رسانه ذکر کرد و گفت: از آنجا که ریاست کمیسیون و دبیرخانه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، منطقاً باید این وزارتخانه در جهت اجرای این قانون پیش‌رو باشد که البته چنین هم بوده است.

راه مبارزه با فساد افشاگری خیابانی نیست


جنتی ادامه داد: راه مبارزه با فساد، افشاگری خیابانی و هتاکی در عرصه عمومی نیست.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع رسانه‌های کشور، از توجه وزارتخانه متبوعش به برخی مسائل اساسی در حوزه رسانه اشاره کرد و گفت: توجه به مسائلی مانند معارف دینی، فرهنگ ایثار، سبک زندگی، گسترش زبان و ادب فارسی، ترویج علم و دانش‌اندوزی، کمک به همگرایی اقوام و مذاهب از جمله مواردی است که جزو رسالت‌های رسانه‌ها به شمار می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی رسانه‌ها در سه گروه روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری خبر داد و در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به نیازهای مادی و معنوی روزنامه‌نگاران، وضعیت خبرنگاران را که به گفته او از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند، نامناسب خواند و گفت: امید می‌رود با تاسیس سازمان نظام رسانه‌ای، این مشکلات هم برطرف شود.

جنتی در عین حال از کمک دولت به توانمندسازی رسانه‌ها و در نظر گرفتن مشوق‌های مادی و معنوی برای کاهش هزینه‌های رسانه‌ها سخن گفت و اجرای طرح اشتراک نیم‌بها را گامی مهم در جهت ترویج فرهنگ روزنامه‌خوانی و اعطای یارانه فرهنگ به خانوارها ذکر کرد.

وی توجه به دیپلماسی رسانه‌ای را هم در دولت یازدهم یادآور شد و گفت: مفاهیمی مانند قدرت نرم و جنبه‌های الهام‌بخش انقلاب اسلامی، می‌بایست از طریق دیپلماسی غیررسمی هم به جهان شناسانده شوند که حضور رسانه‌ها با همین هدف در عرصه‌های بین‌المللی تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال حاضر ۱۴۱ دفتر رسانههای خارجی در کشور فعال هستند.