کیمیا انقلاب را «ضعیف» به تصویر کشید

به گزارش افکارخبر به نقل از جوان، نتایج نظرسنجی شورای نظارت بر صداوسیما درباره سریال کیمیا، نشان می‌دهد مردم از بازنمایی عوامل شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چندان رضایت ندارند، به طوری که کمتر از هشت درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد این سریال را خوب عنوان کرده‌اند.

شورای نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی که از نمایندگان قوای سه‌گانه تشکیل شده است، مسئول نظارت بر عملکرد سازمان و تهیه گزارش‌ها برای ارائه به مقام معظم رهبری است که هر یک از قوای سه‌گانه در آن دو عضو دارند. این شورا سامانه‌ای اینترنتی دارد که اخبار شورا، نظرات مردمی درباره برنامه‌های سیما و بررسی‌های شورا از برنامه‌های صداوسیما در آن منتشر می‌شود.

یکی از نظرسنجی‌های قبلی شورا درباره عملکرد مدیران سازمان صداوسیما بود که 50 درصد از شرکت‌کنندگان آن را ضعیف عنوان کرده بودند. در جدیدترین نظر‌سنجی که هنوز در حال ادامه است، این سؤال مطرح شده که سریال کیمیا در بازنمایی عوامل شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چگونه عمل کرده‌است؟

براساس آخرین نتایج نظرسنجی 7/14 درصد «خوب»، 21/43 درصد «متوسط» و 71/48 درصد نیز عملکرد سریال کیمیا را  در این مورد «ضعیف» عنوان کرده‌اند.

   

تجربه ژاپنی به ما نساخت!

تلویزیون ملی ژاپن(NHK) زمانی تصمیم گرفت تا برای بانوان خانه‌دار سریال‌های چندین اپیزودی بسازد و صبح‌ها که زمان آزاد بیشتری در خانه‌ها وجود دارد از طریق تلویزیون آنها را سرگرم کند. حاصل این سیاست تولید چند سریال از جمله «اوشین» بود که در 297 قسمت 15 دقیقه‌ای تولید شد. همان سال صداوسیمای جمهوری اسلامی این سریال خانوادگی را خریداری و شروع به دوبله و پخش آن کرد. اوشین با وجود اینکه از یک فرهنگ بیگانه آمده بود اما توانست طرفداران زیادی در ایران پیدا کند.

در این سریال زندگی یک دختر فقیر که توانست با تلاش و کوشش به یک کارآفرین ثروتمند تبدیل شود، روایت شد. در کنار درام خانوادگی سریال «اوشین» که در ایران «سال‌های دور از خانه» نام گرفته بود، ایرانی‌ها با وقایع مهم زندگی ژاپنی‌ها آشنا شدند؛ از تغییر طبقات اجتماعی و از بین رفتن جایگاه سامورایی‌ها گرفته تا توسعه ژاپن پیش از جنگ جهانی دوم، درگیری این کشور در جنگ، تسلیم شدن ژاپن و تأثیرات آن بر جامعه این کشور و بازسازی و توسعه و پیشرفت ژاپن. بعد از اوشین مجموعه «داستان زندگی» (هانیکو) که از تولیدات «NHK» بود نیز از تلویزیون ایران پخش شد. این دو سریال تا به حال چندین بار باز پخش داشته‌اند و جزئی از خاطرات جمعی ما به شمار می‌روند؛ سریال‌هایی ارزان‌قیمت که بازنمایی از تاریخ یک کشور بودند. پس از حدود سه دهه از پخش اولین قسمت از سریال بلند اوشین، صداوسیما تصمیم گرفت بلندترین مجموعه تلویزیونی داخلی را با بیش از 100 قسمت تولید کند. هم‌اکنون «کیمیا» در حال عبور از میانه پخش خود است که اکثر حوادث آن مربوط به دوران پیروزی انقلاب اسلامی است. این سریال قرار است تصویری از یک زن نمونه ایرانی را نشان دهد، همان کاری که ژاپنی‌ها با اوشین انجام دادند. همچنین این سریال قرار است حوادث مهم تاریخ انقلاب را در قالب داستان زندگی کیمیا پارسا، دختر جوانی که زندگی‌اش در کوران انقلاب دستخوش تغییر شده است، را به نمایش بگذارد.

نظرسنجی هوشمندانه شورای نظارت درباره «کیمیا» را می‌توان کارنامه نیمی از این سریال دانست. نظر مردم درباره ضعیف عمل کردن سریال در رسیدن به یکی از هدف‌هایی است که برای آن تعریف شده و نشان‌دهنده ضعف کیمیا در همراه ساختن بیننده در روایت تاریخی است.