دلایل کاهش سکه‌های جایزه جلال

به گزارش افکارخبر به نقل از تسنیم، بیستمین نشست خبری محمد حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی پیش در سالن جلسات حوزه وزارتی این وزارتخانه برگزار شد.

نوش‌آبادی در این نشست در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت اربعین حسینی گفت: اربعین مظهر هم‌بستگی امت اسلام و شیعیان است، مشعل فروزان حق‌طلبان تاریخ و نقطه عطف تاریخ کربلا و مقاومت در برابر ظلم و کژفکری است.

وی افزود: اربعین رمز ماندگاری عاشوراست. اربعین پایداری در برابر حق است و امسال هم اربعین باشکوهی خواهیم داشت. یک میلیون و 450 هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند که از این میان یک میلیون و 50 هزار نفر مدارک را تحویل دادند و 900 هزار ویزا از طریق سازمان حج صادر شده است. تعدادی ویزا هم از مراجع دیگر و به طور مستقیم خود افراد از طریق سفارتخانه و کنسولگری عراق دریافت کردند که ما آمار دقیق آن را نداریم. پیش بینی می‌کنیم در اربعین امسال بیش از 1.5 میلیون نفر از ایرانی‌ها حضور داشته باشند.

سخنگوی وزارت ارشاد به برگزاری نمایشگاه عکس اربعین در وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: این تصاویر از میان هزاران عکس تهیه شده است.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره توهین یک روزنامه به مردم ورامین گفت: حادثه‌ای در چند روز گذشته در ورامین رخ داد که دو بعد دارد. یکی حادثه‌ای در چند روز گذشته در روز اجرای سخنرانی وزیر سابق کشور رخ داد که توسط مراجع سیاسی امنیتی و قضایی در حال پیگیری است. بعد دیگر این حادثه پیامدهای فرهنگی و رسانه‌ای است. تعبیر تند و غیرقابل توجیه برخی مطبوعات و رسانه‌ها از این حادثه ناشی از عدم رعایت مسئولیت خطیر اطلاع‌رسانی و روزنامه‌نگاری است، تعبیر (رفتارهای داعش گونه در ورامین) عبارت زشتی بود که در روزنامه مذکور به کار رفت، موضوع از طریق ارشاد پیگیری شد. روزنامه عذرخواهی کرد و این عذرخواهی منتظر شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره چرایی کاهش قابل توجه سکه‌های جایزه جلال گفت: اعتبار این جشنواره به میزان جوایز نیست، موسسان این جایزه در نگارش اولیه اساسنامه با توجه به اهمیت موضوع میزان جوایز را بالا گرفتند ولی در ادامه برای تأمین این بودجه به مشکل برخوردیم، طبیعی است که این مسأله ممکن است معضلی باشد برای هر سال، کما اینکه سال گذشته هم با کمک نهادهای دیگر حل شد.

نوش‌آبادی ادامه داد: به همین منظور در شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته‌ای تشکیل جلسه داد و مقرر شد میزان جایزه کاهش یابد و این کاهش با مصوبه شورا قانونی شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه سخنان وزیر ارشاد در اختتامیه جلال با اساسنامه این جایزه مغایرت داشت و یکسان دیدن نویسندگان در این جایزه مطابق اساسنامه نیست، افزود: ممکن است در هر رویداد فرهنگی از این برداشت‌ها صورت گیرد، جایزه جلال تلاش می‌کند که مناسب با اهدافی که برای این جایزه درنظر گرفته شده حرکت کند. امسال تلاش‌های داوران این بود که مطابق با شأن این جایزه حرکت کنند و برگزاری آن مطابق با افکار و عقاید جلال باشد.