محرم اسرار نظامی محمد‌رضا شاه که بود؟

به گزارش افکارخبر؛ تیمسار حسن طوفانیان در سال 1291 خورشیدی در تهران متولد شد. پدر وی میرزا مهدی نامبردار خیاط و مادرش آمنه حاج شیخ علی عرب بود. حسن طوفانیان تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه ترقی و تحصیلات متوسطه را در مدرسه ادب پشت سر گذاشت. بعد از آن وارد مدرسه دارالفنون شد و در سال 1312 تحصیلات متوسطه خود را به پایان رساند. 

زندگی شخصی تیمسار حسن طوفانیان وی دارای چهار برادر و دو خواهر بود. طوفانیان در 24 مرداد سال 1320با فاطمه شکوه الملوک زدهی ازدواج کرد. 

ثمره ازدواج شش فرزند بود که سه تای آن‌ها دختر و سه تا پسر بودند.

 

سفر به انگلستان و آمریکا

 

تیمسار دو مرتبه به منظور آموزش‌های تکمیلی به کشور‌های انگلستان و آمریکا سفر کرد. سفر به انگلیس برای تکمیل دوره خلبانی بود که در تاریخ 1322/8/29 صورت پذیرفت.

 

مقام‌ها و پست‌های طوفانیان در سال 1340 به عنوان آجودان شاه برگزیده می‌شود.

وی در سال 1341 به درجه سرلشگری رسید. بعد از آن در سال 1345 به درجه سپهبدی دست یافت. بعد  از آن در سال 1352 به مقام ارتشبدی نائل شد. این مقام به معنی جانشینی وزیر جنگ بود.

گفتنی است اخذ مقام آجودانی به مثابه سکوی پرتاب طوفانیان در مقام‌های گوناگون بوده و در این دوران شاه ا عتماد کامل خود را به وی بروز می‌دهد.

طوفانیان محرم اسرار نظامی محمدرضا شاه

بعد از نائل شدن به مقام ارتشبدی، طوفانیان به یکی از چهره‌های مرموز در رژیم پهلوی تبدیل می‌شود. او وزیر جنگ و رئیس سازمان صنایع نظامی بوده و کلیه خرید‌هایی نظامی ایران از کشور‌های خارجی بر عهده او بوده است.

رابطه پنهانی با اسرائیل

حسن طوفانیان سفر‌های بسیاری را به اسرائیل داشته است. این امر نشان از وجود رابطه عمیق ایران و اسرائیل در دوران پهلوی است. طی این مسافرت‌ها به اسرائیل خرید‌ها و قرارداد‌های نظامی بسیار مابین دو کشور منعقد گردیده است.

پست‌های نظامی و سیاسی تیمسار حسن طوفانیان

فرمانده آموزش خلبانی

رئیس دایره 2 طرح‌های استراتژیک اداره سوم ارتش معاون هوایی اداره سوم ارتش

مدیر عامل سازمان صنایع نظامی

آجودان مخصوص شاه

رئیس اداره خرید و سفارشات خارجی صنایع نظامی و جانشین وزیر جنگ

فرار و مرگ مرد نظامی رژیم پهلوی

سرانجام در 22 بهمن سال 1357 تیمسار طوفانیان در پناه‌گاه خود پنهان می‌شود و پس از گذشتن مدتی به کشور‌ آمریکا متواری می‌شود. سرانجام در سال 1377 خورشیدی در کشور آمریکا فوت می‌کند.

 

بازیگر نقش تیمسار حسن طوفانیان در مجموعه تلویزیون «معمای شاه» کاظم افرندنیا است.