وقف‌هایی که چهره‌ها از خود به جا گذاشته‌اند!

به گزارش افکارخبر، هرگاه نامی از وقف به میان می آید همه تصور می کنند واقفین انسان های سرمایه دار و بی نام و نشانی هستند که موقوفه هایشان در سطح کلان و برای سازمان ها و نهادها وقف می شود. اما این روزها وقف به معنای اصلی خود یعنی صدقه جاریه نزدیکتر می شود و همه به این سمت می روند که بتوانند در حد وسعشان نیازمندان را از دارایی هایی که دارند بهره مند کنند. 

 

در این رابطه چهره های فرهنگی و سیاسی که به دلیل جایگاهشان همواره به عنوان الگو در میان افکار عمومی مطرح بوده اند می توانند در تشریح روش های وقف تاثیر بسزایی در جامعه داشته باشند. در همین زمینه به سراغ چهره هایی از جمع سیاستمداران و فرهنگیان رفته و از آنها در خصوص وقف هایشان پرسیده ایم که در گزارش زیر چند و چون موقوفه های آن ها را می خوانید.

 

لاله افتخاری: ارث پدری؛ وقف حسینیه و مرکز فرهنگی بانوان

 

لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات شخصی اش در زمینه وقف گفت: من از ابتدا خودم را در شغلم وقف کردم و زمانی رئیس حوزه علمیه خواهران بودم که بدون چشم داشت کار می کردم.

 

وی با بیان این که زندگی باید وقف خدا باشد و سعادت به همین معنی است، ادامه داد: ما همچنین بخشی از ارثیه ای که از سوی پدرمان به ما رسیده بود را به صورت حسینیه ومرکز فرهنگی خواهران وقف کردیم.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات پدر و مادرش در زمینه وقف نیز گفت: پدر من خودشان از واقفین بودند و مادر ما هم همینطور، علاوه براین که در راه خدا کار می کردند و پدرمان جانش را وقف راه خدا کرد.

 

وی افزود: مادرمان هم کلاس ها و برنامه های فرهنگیشان را با خرج خودشان برگزار می کردند و تا آخرین لحظه عمرشان در راه خدا تلاش کردند، همچنین سهام کارخانه ای که داشتند راهم وقف کردند.

 

افتخاری در ادامه به فعالیت های دیگر خودش اشاره کرد و اظهارداشت: من امروز هم که نماینده مجلس شورای اسلامی هستم برای گسترش فرهنگ  وقف تلاش می کنم همچنین در این زمینه در گفت و گویی که با معاون سیمای صدا و سیمای جمهوری اسلامی داشتم به آنها پیشنهاد دادم که وقف آموزشی و فرهنگی از سوی مردم برای این سازمان صورت بگیرد یعنی به دنبال آن باشند که بخشی از وقف های مردم برای صدا وسیما و در زمینه ساختن برنامه های آموزشی و فرهنگی باشد.
حسین شریعتمداری: موسسه کیهان خود به خود موقوفه است

 

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در خصوص اقدام شخصی خود در زمینه وقف گفت: من تا به حال این توفیق را نداشتم اما از خدا می خواهم که این توفیق را نصیبم کند.

 

وی ادامه داد: امیدواریم خداوند به ماهم توفیق دهد که بخشی از اموالمان را وقف کنیم که متاسفانه تا کنون این توفیق را نداشته ایم.

 

سرپرست موسسه کیهان در ادامه در خصوص اقدامات این موسسه در زمینه وقف گفت: موسسه کیهان خود به خود یک موقوفه تلقی می شود.

 

وی با تاکید براین نکته که در موسسه کیهان ما در مساله وقف حساس هستیم و ترویج می کنیم، خاطرنشان کرد: انسان هایی که مالی را وقف می کنند در حقیقت مالکیت خودشان را ابدی کرده اند.
شریعتمداری گفت: در احادیث هست آدم هایی که وقتی مرگشان می رسد سه نماد مال، اعمال و اولاد و زمان رفتن از این دنیا فقط اعمال با انسان می ماند و کسی که وقف می کند اعمالش را هم با خودش می برد. این است اثر ماندگاری وقف.

 

معاون سیمای صدا و سیما: خانه ای را در خیابان ایران وقف کردم

 

اصغر پورمحمدی معاون سیمای سازمان صدا و سیما در خصوص اقدام شخصی خودش در زمینه وقف گفت: ما یک خانه ای داشتیم در خیابان ایران که آن را وقف کرده ایم.

 

وی در مورد تلاشش در سازمان صدا و سیما در زمینه وقف نیز اظهارداشت: در صدا و سیما تلاش هایی داریم تا وقف را بیشتر معرفی کنیم و برنامه های آموزشی هم در این زمینه تدارک دیده ایم.

 

کامران تفتی: بازیگری یک نوع وقف است

 

کامران تفتی بازیگر سینما و تلویزیون، راجع به اقدامات خودش در زمینه وقف و امور خیریه گفت: من معتقدم هر قدمی که برمی دارید و در طول آن به انسان ها یاد می دهید که به هم احترام بگذارند ومهربانی کنند خودش یک امر خیر محسوب می شود.

 

وی با بیان این که وقف فقط پول نیست و فقط این نیست که کسی تریلیاردر است و خانه ای را وقف کند، خاطرنشان کرد: در شرایط انسانی و اجتماعی و خیلی کوچکتر و ساده تر می توان وقف کرد.

 

تفتی ادامه داد: من احساس می کنم کار بازیگری یک کار تبلیغی است برای نشان دادن و تبلیغ کردن مسائل معنوی و تسخیر قلب آدم ها و در این زمینه بازیگران به شما کمک می کنند که بهتر بگویید و بهتر بشنوید و مشکلات شما را انعکاس می دهند و این همان وقف است.

 

اقبال واحدی: در برنامه های صبحگاهی نیازمندان را به بهزیستی معرفی کردم

 

اقبال واحدی مجری سرشناس تلویزیون در پاسخ به این سوال که تا کنون در زمینه احسان ماندگار وقف چه فعالیت هایی انجام داده است، گفت: ما از نظر مالی که استطاعتی نداریم اما در تابستان گذشته در برنامه 1449، 63 امامزاده را لوکیشن قرار دادیم و پخش زنده این برنامه ها را از بقعه این امامزاده های عزیز انجام دادیم.

 

وی ادامه داد: 1449 برنامه ای بود 83 روز برای 83 آیه سوره مبارکه یس که هر روز مردم آن را حفظ می کردند پخش می شد تا  در نهایت بینندگان این برنامه این سوره مبارکه را حفظ باشند و بیشترین برنامه های ما در امامزاده ها پخش شد.

 

واحدی در ادامه با اشاره به سال های متمادی فعالیتش در صدا و سیما گفت: من به عنوان مجری که در طول سال های فعالیتم همواره در روستاها و شهرهای مختلف برنامه تلویزیونی اجرا می کردم توانستم تعدادی از نیازمندان را به مسئولین و خیرین معرفی کنم.

 

وی افزود: مخصوصا در زمینه بهزیستی و اوقاف این اقدامات را انجام می دادیم ولی به صورت غیر متمرکز که از این پس با همکاری سازمان اوقاف این اقدامات را به صورت متمرکز پیگیری خواهیم کرد.

 

حسین یاریار: خودم را وقف کردم تا باشگاه هنرمندان را راه اندازی کنم

 

حسین یاریار بازیگر و تهیه‌کننده سینمای ایران در خصوص اقدامی که در زندگی اش با عنوان وقف انجام داده گفت: من باشگاه هنرمندان را راه اندازی کردم.

 

وی با اشاره به این که باشگاه هنرمندان تا کنون تمام درآمد مسابقات خود را خرج امور خیریه کرده است، اظهارداشت: باشگاه هنرمندان بازی های انسان دوستانه داشته که درآمد آن خرج امور خیریه شده است.

 

یاریار به تشویق هنرمندان و ورزشکاران به انجام امور خیر با استفاده از باشگاه هنرمندان اشاره کرد و افزود:بعد از راه اندازی باشگاه هنرمندان، به تأسی از این باشگاه تمام هنرمندان و ورزشکاران به دنبال اقدامات این چنینی رفتند.

 

فریده دریا مجد: نمایش مهرثریا را برای وقف بازی کردم

 

فریده دریامجد بازیگرتئاتر، سینما و تلویزیون در خصوص اقدامات شخصی اش در زمینه وقف گفت: تا کنون در سریال ها و فیلم های سینمایی و تلویزیونی زیادی با موضوع وقف ایفای نقش داشته ام.

 

وی ادامه داد: در آخرین کار در رادیو نمایش، نمایشی با عنوان مهر ثریا را با موضوع وقف داشتیم.
دریا مجد خاطرنشان کرد: به نظر من بسیار اقدام زیبایی است که هر کسی به اندازه وسعش در این صدقه جاریه نقشی داشته باشد.

 

وی افزود: از این انسان ها یادگاری می ماند که به درد همه اجتماع می خورد و واقفین هیچ گاه ضرر نخواهند کرد.