پدرام زرگر طراح چهره پردازی فیلم «ممیرو» به کارگردانی هادی محقق درباره طراحی گریم این اثر سینمایی گفت: هادی محقق کارگردان «ممیرو» از دوستان قدیمی من است ولی تا قبل از این پروژه با او همکاری نداشتم.

وی ادامه داد: هادی محقق ۳ ماه قبل از نگارش فیلمنامه «ممیرو» تماس گرفت و من بعد از مطالعه طرح فیلمنامه از سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار که در آن زمان در آبادان در حال فیلمبرداری بود، جدا شده و به تهران بازگشتم تا در مورد این طرح و فیلمنامه آن با کارگردان صحبت کنیم. نزدیک به ۲ ماه درباره این طرح صحبت کردیم و در نهایت به این نتیحه رسیدیم که مساله گریم را در فیلمنامه پیش‌بینی کنیم و به همین منظور به عنوان مشاور گریم در مراحل مختلف نگارش فیلمنامه حضور داشتم.

این طراح و چهره پرداز توضیح داد: بعد از پایان فیلمنامه، با توجه به شخصیت ایاز به عنوان نقش اول فیلم، نزدیک به ۲ ماه از بازیگران مختلف تست گریم گرفتیم. این شخصیت نیازمند گریم متفاوت در مراحل مختلفی بود که در کل داستان پشت سر می‌گذارد که از آن جمله می توان به اضمحلال یک فرد در مواجه با طبیعت و مقاومت در برابر طبیعت، مبارزه برای نبودن در جهان، تلاش برای مرگ و بعد امیدوار شدن به زندگی و تلاش برای زنده ماندن و در نهایت مرگ اشاره کرد، که البته هرکدام از این مراحل نیازمند گریم های متفاوتی بود.

زرگر بیان کرد: در این فیلم شخصیت ایاز به گونه ای تعریف می‌شد که مجبور بودیم تمام بدن بازیگر نقش ایاز را گریم کنیم به همین دلیل از اندام بازیگر قالب گیری می شد و آنچه را که مدنظر داشتیم دوباره می ساختیم. در واقع باید بگویم که بدن بازیگر نقش ایاز از نوک پا تا فرق سر گریم می شد و به همین دلیل گریم او ۷ ساعت طول می کشید و یدالله شادمانی بازیگر نقش ایاز مجبور بود که شب تا صبح بیدار بماند تا ما بتوانیم او را گریم کنیم تا ۶:۳۰ دقیقه صبح برای فیلمبرداری آماده باشد. البته این بازیگر تحمل و صبر بسیاری داشت و توانست به ما کمک کند.

وی ادامه داد: با توجه به فضای ناتورالیستی که در فیلم حاکم بود سعی کردم این فضا را در گریم ها هم رعایت و سبک ناتورالیست را در سکانس های مختلف لحاظ کنم و فکر می‌کنم گریم در این فیلم دارای سبک خاص و متفاوتی شده است. البته در هنگام طراحی و اجرای این گریم نمی دانستم تا چه اندازه موفق خواهیم بود اما باز هم ریسک کردیم تا سبک متفاوتی را برای گریم ارائه دهیم. خوشبختانه این گریم مورد توجه جشنواره های بین المللی قرار گرفته است و نقد های خوبی در مورد آن نوشته شده است.

وی توضیح داد: یکی از بهترین گریم ها در این فیلم سکانس زخم بستر بود که خوشبختانه توانستم از پس این بخش نیز به خوبی برآیم. به جرات می توانم بگویم که ساخت یک گریم سه بعدی با چنین حجمی در سینمای ایران برای اولین بار و در چنین فیلمی اتفاق داده است.

زرگر در پایان گفت: متاسفانه فیلمنامه های ما در سینمای ایران کمتر به مساله گریم توجه می کنند و اکثر سینماگران از گریم می ترسند و فکر می کنند که ممکن است به فیلم صدمه بزند به همین دلیل در فیلمنامه ها کمتر شخصیت هایی وجود دارد که بتوان روی آنها طراحی متفاوتی در زمینه گریم انجام داد.