روایات فراوانی در خصوص اوضاع و شرایط آخرالزمان وجود دارد که برخی سندهای خوبی نیز دارند. مطابق روایات در آخرالزمان هرکه ثروت بیشتری داشته باشد از احترام بالاتری نیز برخوردار است. در این دوران ملاک برتری بجای تقوا تمکن مالی افراد می شود!

یکی از روایات موجود در این رابطه حدیث مفصلی است که فردی به نام حمران از امام صادق (ع) نقل می کند. حضرت در این بیان تامل برانگیز هشدارهای شدیدالحنی را درباره شرایط مردم و فسادهای موجود در دوران آخرالزمان را گوشزد می نمایند که بخشی از آن مربوط به مسائل مالی و اقتصادی است.

حمران نقل می کند که امام صادق (ع) می فرماید:

«روزی بیاید که اهل حق مضمحل شوند، جور و ستم شهرها را فرا گیرد، قرآن کهنه گردد یعنی کسی به احکام آن عمل نکند و بعضی چیزها در آن احداث کنند که اصلاً در آن نیست و آن را به هوای نفس تأویل و توجیه کنند...

اموال را در غیر طاعت خدا صرف کنند، مومنین را از اطاعت و بندگی منع کنند و بر ریش آنها بخندند و بر سعی و تلاش در راه خدا ملامت نمایند...

اگر کسی بر این روزها صبر کند و دین خود را نگهدارد در آخرت با رسول‌خدا(ص) در بهشت می‌باشد.» (روضه کافی صفحه ۳۶؛ بحارالانوار، ج ‌۱۳، علائم ظهور)

                                                                                                                                              ***

سه نکته:

* ثروت در مسیر عدم رضایت خدا

امام در این روایت مهم می فرمایند در دوران آخرالزمان ثروت های بجای اینکه در مسیر بندگی و رضایت خدا صرف شود در غیر طاعت الهی مصرف می شود. از طرفی این رفتارها همه گیر می شود و کسی کسی را برای این کار نهی از منکر نمی کند. بلکه چه بسا اگر کسی همرنگ جماعت نباشد مورد استهزاء قرار بگیرد!

 

** تبلیغات انتخاباتی که رای مخلوق و خشم خالق را با هم می خرد!

امروز در بسیاری از مجالسی که تحت عناوین مختلف تشکیل می شود و هزینه های فراوانی هم برای آنها صرف می شود غیر از جلب رضایت بندگان خدا چیزی نیست. چه بسا اغلب این هزینه ها مورد رضای الهی نباشد و خشم خدا را به دنبال داشته باشد. مثلا شعار خدمت می دهیم ولی از بیت المال برای تبلیغات، هزینه های هنگفت می کنیم! این هزینه ها برای رضای خداست یا جلب نظر بندگان خدا!؟

 

*** مجالس عروسی و عزا همراه با گناه!

مجالس عروسی و عزایمان همراه با ولخرجی های زیاد، اسراف، تجمل و گناه شده است. حتی بعضا می بینیم کسانی به اسم کار خیر، بیشتر به دنبال این هستند که نام خودشان را سر زبان ها بیندازند! برای مجلس امام حسین (ع) خرج می کنند ولی اگر نامشان اعلام نشود زمین و زمان را به هم می دوزند! خلاصه می بینیم در روزگار ما در بسیاری از موارد اموال، در غیر مسیر رضایت خدا خرج می شوند.