«رقص در غبار» اولین فیلم سینمایی اصغر فرهادی است که در سال 81 کارگردانی‌ کرد. تنها برنده ایرانی جایزه اسکار در طول 10 سال فقط 6 فیلم را نوشت و کارگردانی کرد.«رقص در غبار»، «شهر زیبا»،«چهارشنبه سوری» «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته» و حالا سال 95 است که فرهادی پروژه سینمایی «فروشنده» را شروع کرده است.

آخرین خبر از این فیلم این است که مینا ساداتی به بازیگران فیلم اصغر فرهادی پیوسته است.فیلمبرداری «فروشنده» 12 آذرماه شروع شده است. طبق اعلام عوامل فیلم، تولید این کار  3 ماه و نیم به طول می‌کشد.

 مینا ساداتی، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، بابک کریمی از جمله بازیگران اصلی این فیلم هستند. از نکات جالب فیلم هفتم فرهادی، حضور چهل بازیگر جوان است که طی فراخوان تلگرامی تست بازیگری توانستند به این فیلم برسند.

«فروشنده» به زندگى زن و شوهرى مى پردازد که در حال بازى در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته «آرتور میلر»هستند.

طبق زمان‌بندی‌هایی که پیش‌بینی شده است، احتمالا این فیلم به جشنواره فیلم فجر نخواهد رسید، اما احتمال پررنگی وجود دارد که این فیلم، غافل‌گیری بزرگ بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر باشد. سال گذشته برای اولین بار بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از بخش اصلی جدا شد و البته خیلی کم‌رمق در اردیبهشت ماه برگزار شد و ایوبی و تیمش انتقادات زیادی را به بی‌رونق بودن جشنواره به جان خریدند.

اما امسال دبیر بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر، یک نام متفاوت به نام رضا میرکریمی است. میرکریمی در حالی دبیری این بخش را پذیرفته است که کار سخت و غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای پیش رو دارد و مشخص نیست چگونه قرار است با جشنواره‌ای که چیزی جز نام‌های درجه سه اروپایی و آسیایی، زینت‌بخش آن نیست، اعتبار کسب کند. اتفاقی که به نظر می‌رسد، اگر شایعه اولین رونمایی فیلم جدید اصغر فرهادی در اردبیشهت ماه امسال در این جشنواره به واقعیت بپونند معادلات زیادی را تغییر خواهد داد. نام و اعتبار بین‌المللی فرهادی، احتمالا خیلی‌ از منتقدین و فیلمسازان بین‌المللی صاحب‌نام را به جشنواره خواهد کشاند و برگ برنده ویژه‌ای برای میرکریمی خواهد بود.

اصغر فرهادی، بعد از ساخت فیلم «گذشته» و بازگشت به ایران، مشغول نوشتن فیلمنامه‌ای شد که طرح آن را دو سال قبل‌تر نوشته بود. این پروژه سینمایی جدای از فیلم «فروشنده» است و همه گمان می‌کردند تا ساخت آن، کار جدیدی را شروع نمی‌کند.

پروژه ای که قرار است به تهیه ‌کننده یک اسپانیایی و در اسپانیا فیلم برداری شود. فیلمبرداری هشتمین اثر سینمایی فرهادی از ماه اکتبر 2016 (مهر و آبان 95) شروع می‌شود. فرهادی، برای اقامتی یکساله و شروع پیش تولید این کار، اردیبهشت 95 به اسپانیا می‌رود.