فرهنگسرای نیاوران مدرسه موش‌ها نیست!

پیرو اظهارات اخیر خانم مرضیه برومند در نشست مرتبط با برگزاری جشنوراه تئا‌تر عروسکی پیرامون برخی از مراکز فرهنگی خصوصا فرهنگسرای نیاوران، سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران جهت روشن شدن افکار عمومی در پاسخ به برخی از موارد و نکات مطرح شده در این نشست اظهار داشت: فرهنگسرای نیاوران مدرسه موش‌ها نیست!

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، عباس سجادی در تشریح مذاکرات صورت گرفته پیرامون همکاری این مجموعه با جشنواره تئا‌تر عروسکی خطاب به خانم مرضیه برومند اظهار داشت: «سرکارعالی پیش از برگزاری پانزدهمین جشنواره به همراه آقای طاهری مدیروقت اداره کل هنرهای نمایشی به مجموعه فرهنگسرای نیاوران تشریف آوردید و از همه فضاهای موجود در این مجموعه بازدید کردید. خدمت شما عرض کردم اگر زمان اجرای برنامه را زود‌تر معین بفرمایید امکان رزرو فراهم می‌شود اما به دلیل مشخص نبودن زمان، یک ماه پیش از جشنواره تماس گرفتید و درخواست کردید همه فضا‌ها به این برنامه اختصاص پیدا کند. بنده در پاسخ عرض کردم که زمان از دست رفته و دیگر فرصتی برای رزرو این برنامه در فاصله کوتاه باقیمانده نیست. بعد از آن آقای پیمان شریعتی حضورا آمدند و پس از مذاکرات شفاهی چند سانس از سالن‌ها برای برنامه شما خالی شد اما فرمودید یا همه فضا‌ها باید به این برنامه اختصاص پیدا کند یا اصلا هیچ برنامه‌ای را در نیاوران اجرا نمی‌کنید و حتی در خواست کردید که همه برنامه‌ها را برای برگزاری این جشنواره لغو کنیم و پس از آن در مصاحبه‌ای با بی‌انصافی اظهار داشتید فرهنگسرای نیاوران زیر قولش زد که به احترام کسوتتان سکوت کردیم ولی ظاهرا‌گاه سکوت تلقی بر صحت ادعا می‌شود.»

مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران با اشاره به جزئیات مذاکرات صورت گرفته تصریح کرد: «مجموعا در دو گالری و دو سالن فرهنگسرای نیاوران در تاریخ مورد نظر شما می‌بایست 20 برنامه فرهنگی هنری در حوزه‌های هنرهای نمایشی، موسیقی، تجسمی، ادبی و همایش‌های مختلف لغو می‌شد که این اقدام نه از نظر حرفه‌ای و اخلاقی موجه بود و نه از نظر حقوقی و اجرایی با توجه به انعقاد قرارداد و ایجاد تعهد برای مجموعه امکان پذیر به نظر می‌رسید.»

سجادی همچنین اضافه کرد: خانم برومند، شما بعد از این ماجرا دو گروه تئا‌تر عروسکی را به فرهنگسرای نیاوران معرفی فرمودید که نمایش‌های ملاقات با بانوی سالخورده به کارگردانی آقای هادی حجازی فر و نمایش کدوزری به کارگردانی آقای محمد اعلمی بودند.

نمایش آقای حجازی فر از دهم اردیبهشت ماه با جا به جایی برخی از برنامه‌های دیگر در 27 نوبت اجرا به روی صحنه رفت اما اجرای نمایش کدوزری با توجه به عدم آمادگی گروه دو بار و در دو مرحله به تاخیر افتاد. در ‌‌نهایت اجرای این نمایش در تاریخ 8 مهرماه سال 94 آغاز شد و طبیعتا به دلیل آغاز ماه محرم و اصرار کارگردان به دلیل شرایط ایام امکان ادامه اجرا وجود نداشت. از کارگردان گروه درخواست کردیم نوبت‌های بعدی اجرا را پس از ایام عزاداری ماه محرم دنبال کنند که ایشان درخواست واحد نمایشی مجموعه را نپذیرفتند.

مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در ادامه اظهار داشت: خانم برومند، سرکار پیشکسوت و هنرمند باسابقه این کشور هستید و اگر قول یا وعده‌ای به جنابعالی داده شود باید به وظیفه خودمان عمل کنیم اما تعهدات و قول این مجموعه نسبت به همه گروه‌های هنری یکسان است و چطور می‌توان انتظار داشت برای برگزاری یک برنامه، 20 رویداد و برنامه فرهنگی هنری دیگر را لغو کنیم و به تعهد خودمان در قبال گروه‌های هنری هنرهای نمایشی، تجسمی، موسیقی و یا حوزه ادبیات عمل نکنیم؟ به نظر شما این رویه و این رویکرد حرفه‌ای و اخلاقی است؟ سرکار عالی در بخشی از فرمایشاتتان اظهار داشته‌اید؛ «متاسفانه سالن‌های نمایشی اصلا برخورد فرهنگی ندارند. می‌دانم که این انتقاد‌هایم مشکل ساز می‌شود». و بلافاصله نام فرهنگسرای نیاوران را آورده‌اید. سرکار لابد می‌دانید حرف‌هایتان منشا منطقی ندارد و از آن رو نگرانید که مشکل ساز شود.

شایان ذکر است این مجموعه شعبه‌ای از تئا‌تر شهر نیست که صرفا به اجرای نمایش بپردازد. هر مجموعه فرهنگی بر اساس سیاست‌های ویژه و برنامه ریزی اداره می‌شود که اگر غیر از این باشد جای تاسف است. مجموعه فرهنگسرای نیاوران نیز دارای همکارانی با تجربه و متخصص است که بر اساس ماموریت‌های محوله فعالیت می‌کنند و رفتار عروسکی با ایشان شایسته نیست. سرکار خانم برومند، فرهنگسرای نیاوران مدرسه موش‌ها نیست که مطابق میل و سلیقه سرکار عمل نماید!

سجادی اضافه کرد: فرهنگسرای نیاوران به عنوان تنها فرهنگسرای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایبند به اخلاق حرفه‌ای و خدمتگذار جامعه هنری است و شاهد این ادعا عملکرد یکسان ما در قبال هنرمندان در حوزه‌های گوناگون و شاخه‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این سال هاست. اما نباید انتظار داشت که با نگاه تبعیض آمیز گروه‌های مختلف را متمایز از یکدیگر بدانیم و به بهانه اجرای یک برنامه سایر رویداد‌ها و برنامه‌های این مجموعه را لغو کنیم.

وی همچنین گفت: عملکرد فرهنگسرای نیاوران در حوزه فعالیت‌های مرتبط با تئا‌تر عروسکی و نمایش کودک نیز در سال‌های اخیر کاملا روشن است. این مجموعه با برگزاری ده‌ها نمایش کودک و حمایت از هنرمندان این حوزه به پایگاه ثابتی برای اجرای این سبک از نمایش‌ها در تهران مبدل شده و مخاطبان خاص این حوزه را به خوبی جذب نموده است اما برنامه ریزی‌ها در این بخش به صورت منظم و دقیق صورت می‌گیرد، به طوری که جدول اجرای برنامه‌ها از چند ماه پیش بسته شده و تمامی مراحل مقدماتی اجرای یک نمایش، ماه‌ها پیش از آغاز اجرا طی می‌شود.

به امید سلامتی و بهروزی سرکار، باقی بقایتان!