چه کسی پیشنهاد تشکیل «جبهه ملی ایران» را مطرح کرد؟

سید حسین فاطمی در سال 1296 در شهر نایین متولد شد. وی فرزند سیف‌العلما و سیده طوبی بود. پدر حسین یک روحانی در شهر نایین بود.

 

وی پس از پشت سر گذاشتن دوران ابتدایی برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و آنجا تحصیلات خود را ادامه  داد. به علاوه در روزنامه «چاپ» اصفهان نیز مشغول به کار شد.

 

 

انتشار روزنامه «باختر امروز» 

 

حسین فاطمی بعد از شهریور سال 1320، روزنامه «باختر امروز» را منتشر کرد. وی پس از گذشت 3 سال یعنی در سال 1323 به فرانسه سفر کرد و موفق شد در رشته حقوق مدرک دکتری خود را اخذ نماید.

 

 

پیشنهاد تشکیل جبهه ملی ایران

 

دکتر حسین فاطمی در اول آبان 1328، پیشنهاد تشکیل «جبهه ملی ایران» را مطرح می‌کند و سرانجام در تاریخ 10 آبان 1328 «جبهه ملی ایران» کار خود را به طور رسمی آغاز می‌کند.

 

 

فعالیت‌های سیاسی در زمان دکتر محمد مصدق

 

دکتر حسین فاطمی، بعد از انتخاب دکتر مصدق به عنوان نخست وزیری اردیبهشت 1330 به عنوان معاون پارلمانی نخست‌وزیر و سخنگوی دولت مشغول به کار می‌شود.

 

در همین مدت وی به عنوان یکی از وزیران مخالف انگلیس و سلطنت شاه بود. همچنین در جریان ملی شدن صنعت نفت، وی از جمله کسانی بود که با دکتر مصدق همکاری کرد.

 

مخالفت‌های دکتر فاطمی با رژیم شاهنشاهی بعد از شکست کودتای 25 مرداد 1332 به اوج خود رسید.

 

دکتر سید حسین فاطمی نایینی در بهمن 1330 به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس هفدهم انتخاب شد.

 

 

ترور دکتر فاطمی 

 

در همان سال 1330 که دکتر فاطمی به عنوان نماینده مردم تهران بود، هنگام سخنرانی بر سر مزار محمد مسعود (روزنامه‌نگار) بر اثر اصابت گلوله به دست یک نوجوان 15 ساله مجروح و به بیمارستان منتقل شد. اما وی از این ترور جان سالم بدر برده و زنده می‌ماند.

 

 

وزیر امور خارجه سفارت انگلیس را تعطیل می‌کند

 

در سال 1331 دکتر فاطمی وزیر امور خارجه و سخنگوی دولت می‌‌شود و در همان زمان یعنی در 19 مهر 1331 دستور تعطیلی سفارتخانه  انگلیس را صادر و جاسوسان آن را نیز اخراج می‌نماید.

 

 

ازدواج با دختر سرهنگ سطوتی

 

دکتر فاطمی با پریوش سطوتی که دختر سرهنگ سطوتی بود، ازدواج کرد.

 

 

دستگیری و اعدام روزنامه‌نگار مخالف شاه 

 

دکتر فاطمی بعد از کودتای 28 مرداد، نزد دوستانش پنهان شده بود. اما در 16 اسفند دستگیر می‌شود.

 

سرانجام دکتر حسین فاطمی در دادگاه غیر‌علنی دادگاه نظامی به جرم مخالفت و اقدام علیه شاه محاکمه می‌شود و در آبان 1333 اعدام می‌گردد.

 

پیکر دکتر فاطمی در قبرستان ابن بابویه شهر ری به خاک سپرده شد. گفته می‌شود اشرف پهلوی در اعدام دکتر فاطمی نقش مهمی داشته است.

 

بازیگر نقش سید‌حسین فاطمی نایینی در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» علی سلیمانی است.