مهدی برجیان  با اشاره به فیلم مستند «چشم جنگ» که به کارگردانی مشترک وی و یوسف حاتمی کیا ساخته شده و قرار است امشب دهم دی ماه در جشنواره فیلم «عمار» نمایش داده شود، بیان کرد: «چشم جنگ» یک اثر مستند داستانی است که در این فیلم سعید صادقی عکاس دوران دفاع مقدس که مجموعه ای از عکس های آن دوران را منتشر کرده است تصمیم دارد بعد از ۲۵ سال به دنبال چهره های داخل عکس هایش بگردد و به دنبال راهی است که این افراد را به نسل جوان بشناساند. 

 

وی ادامه داد: من و یوسف حاتمی کیا علاقه داشتیم در حوزه دفاع مقدس کاری تولید کنیم و اثری هنر بسازیم که تاکنون در آن حوزه کاری صورت نگرفته باشد. بنابراین طی تحقیقاتی به سعید صادقی رسیدیم و دوربین خود را به صورت سیال با او همراه کردیم. البته برخلاف نظر عده ای که فکر می کنند ما یک مستند پرتره از سعید صادقی ساخته ایم باید گفت چنین نیست بلکه این اثر داستان دارد و شاید در زیرمجموعه مستند پرتره ها قرار می گیرد.

 

کارگردان مستند «چشم جنگ» درباره چگونگی فیلمبرداری مستند توضیح داد: ما حدود ۲۵ نفر را پیدا کردیم که تصاویری از ۶ نفر از آنها را در کار استفاده کردیم. در یافتن این افراد هم بیشتر به دنبال چهره های جوان تر عکس ها بودیم تا بتوانیم آنها را زنده پیدا کنیم. همچنین به سراغ افرادی از عملیات هایی رفتیم که کمتر در آنها شهید داده ایم. 

وی درباره وضعیت زندگی افرادی که از طریق عکس ها یافته اند، یادآور شد: ساخت این مستند حدود دو و نیم سال طول کشید و ما در این مدت ایران را دور زدیم تا این افراد را پیدا کنیم. در یک رده بندی کلی باید گفت این افراد از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نبودند و تنها یک نفر از آنها پزشک شده بود. باقی به لحاظ اقتصادی و حتی شرایط اجتماعی وضعیت خوبی نداشتند و مورد کم توجهی قرار گرفته بودند. البته قصد ما فقط این بود که تلنگری به جامعه بزنیم، آدم های درون عکس ها را پیدا کنیم و بعد بگوییم که آنها اکنون کجا و در چه شرایطی هستند.

برجیان در پایان درباره کمک های ابراهیم حاتمی کیا که تهیه کنندگی این اثر را بر عهده دارد، عنوان کرد: ابراهیم حاتمی کیا اجازه داد ما در کنارش بایستیم و ما از راهنمایی های وی استفاده کردیم. او در ابتدا هم برای ما شرط گذاشت که فیلم خود را بسازیم و ما در نهایت با کمک راهنمایی های وی خودمان تصمیم می گرفتیم.