سید مجتبی میر‌لوحی معروف به «نواب صفوی» در سال 1303 در تهران و محله خانی‌آباد به دنیا آمد. نام خانوادگی نواب مختص به مادرش بود که بعد‌ها وی آن را برای خود انتخاب کرد.

سید مجتبی در سن 7 سالگی وارد دبستان «حکیم نظامی» شد. بعد از اتمام دوران ابتدایی برای گذراندن تحصیلات متوسطه وارد مدرسه صنعتی «آلمانی‌ها» شد و در رشته مکانیک تحصیلات خود را ادامه داد.

سفر به آبادان و نجف

نواب صفوی پس از پایان دوران متوسطه به شهر آبادان سفر کرد و به استخدام شرکت نفت درآمد. بعد از مدتی او برای فراگیری دروس دینی به نجف سفر کرد. وی فقه، اصول و تفسیر را نزد اساتیدی مانند عبدالحسین امینی، آقا شیخ محمد تهرانی و حاج آقا حسین قمی فرا گرفت.

اقدامات سیاسی نواب

در سال 1319 تظاهرات در مدرسه «آلمانی‌ها» بر ضد کشف حجاب

اتهام قتل رزم‌آرا در تیر 1330

نامزد مجلس شورای ملی

نواب صفوی برای دوره هجدهم مجلس شورای ملی خود را نامزد می‌کند اما با مخالفت برخی از همراهان خود مواجه می‌شود. به همین دلیل از انجام این کار منصرف نشده و آن را رها می‌کند.

تشکیل گروه «فدائیان اسلام»

گروه فدائیان اسلام در دهه 1320 به رهبری سید مجتبی نواب صفوی تشکیل شد. اهداف اصلی تشکیل این گروه، برادری، استقامت، اتحاد، رسیدن به حاکمیت اسلام و قرآن مطرح شد.

ترور‌های فدائیان اسلام

اقدام به ترور و قتل احمد کسروی، نویسنده و تاریخ‌نگار ایرانی در سال 1324 

ترور عبدالحسین هژیر وزیر دربار محمدرضا شاه پهلوی در 13 آبان 1328

ترور سرلشگر رزم‌آرا، نخست وزیر ایران در 16 اسفند 1329 ازدواج نواب

 

همسر نواب صفوی، نیزه سادات نواب احتشام رضوی نام داشت که در سال 1324 با یکدیگر ازدواج کردند. مدت زندگی مشترک این دو 8 سال بیشتر نبود.

ترور نافرجام و اعدام

در 25 آبان 1334 «فدائیان اسلام» اقدام به ترور حسین علاء نخست وزیر وقت کردند که این اقدام ناکام ماند. اما این ترور باعث دستگیری نواب صفوی شد.

سرانجام در 27 دی سال 1334 سید مجتبی نواب صفوی رهبر جمعیت «فدائیان اسلام» اعدام شد. پیکر شهید نواب صفوی در قبرستان «وادی السلام» این شهر دفن شده است.