ترانه‌های "شهرزاد" مجوز دارند؟

سعید بیابانکی در بخشی از مراسم «در حلقه رندان» با نقد ترانه‌ «کجایی؟» محسن چاوشی که برای سریال شهرزاد تولید شده است، گفت: نمی دانم جمله‌هایی مانند «رگامو تو خونت بریزم» و یا «بیا رو تو رو کن» در این ترانه چه عملی را توصیف می‌کند و چه معنایی می‌دهد؟

 

وی همچنین گفت: ترانه‌های منتشر شده در موسیقی این سریال از دفتر شعر و ترانه وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نگرفته اند. سریال و موسیقی که به صورت شبکه نمایش خانگی بیرون می‌آید از موسسه سینمایی مجوز می گیرند و ساز و کار دیگری دارد و من که در شورای شعر و ترانه ارشاد حضور دارم، در جریان ترانه ‌های این سریال نبودم.

از گیر سعید بیابانکی به آهنگ

 این جملات آغاز ایجاد حواشی در خصوص ترانه های سریال "شهرزاد" شد سریالی که  که این روزها مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده و قطعات موجود در این سریال که توسط محسن چاوشی خوانده شده و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

از گیر سعید بیابانکی به آهنگ

به دنبال این اظهار نظر سعید بیابانکی، محمدعلی بهمنی رئیس شواری شعر و ترانه وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گویی گفت: این ترانه نه مجوزی از این شورا داشته و نه تقاضایی برای دریافت مجوز آن صورت پذیرفته است.

در پی اظهارات محمد علی بهمنی به سراغ محمد حسین نوش آبادی رفت تا توضیحات سخنگوی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی را در خصوص مجوز ترانه های سریال های نمایش خانگی به خصوص سریال "شهرزاد" جویا شود.

از گیر سعید بیابانکی به آهنگ

وی دراین خصوص گفت: تمام اجزای یک اثر هنری هم از لحاظ تصویری ،هم ازلحاظ محتوا و هم از لحاظ موسیقی ،ترانه و کلام بررسی می شوند و پس از بررسی تمام این موارد آن اثر می تواند مجوز لازم را دریافت کند.

نوش آبادی در ادامه افزود: سریال «شهرزاد» و سریال های دیگر شبکه خانگی برای نمایش داده شدن باید مجوزهای لازم را دریافت کنند و قبل از عرضه فیلم در بازارهای مختلف کشور در بخش های مرتبط فیلم بازبینی می شود و تمام اجزای فیلم از جمله محتوای شعرهایی که در فیلم خوانده می شود باید مجوز بگیرند و قطعا فیلم های نمایش خانگی با تمام اجزایشان بدون مجوز اجازه پخش ندارند.

حال بعد از بررسی نظرات مختلف به این مهم می‌رسیم که برخی از اختلاف نظرها که عنوان شد سلیقه‌ای است، البته ایرادات فنی و تکنیکی که می توان به یک اثر گرفت محفوظ است اما چرا باید شرایطی وجود داشته باشد که یک نهاد اصلی و تخصصی نتواند در حوزه سینما هم در بخش ترانه و آهنگ های استفاده شده در آثار آن دخالت داشته باشد سوالی است که باید مدیران پاسخ گو باشند.  البته نباید منکر موفقیت ترانه و آهنگ های سریال شهرزاد شد چرا که توانسته نظر مردم را جلب کند و طبق بررسی های انجام شده در یک ماه گذشته آهنگ "کجایی" چاوشی توانسته سومین سرچ در میان ایرانیان در گوگل باشد و این می تواند تا حدودی موفقیت این آهنگ را تضمین کند اما فراموش نمی کنیم نتیجه نهایی را تاریخ رقم می زند.