آئین رونمایی از شیوه اجرایی و فعالیت ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد. در این نشست رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما و پرویز پرستویی بازیگر مطرح کشور حضور داشتند.

علی آشتیانی‌پور مدیر ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در ابتدای این مراسم گفت: برای شمارش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر که به نظر خیلی ها بهترین سیمرغ جشنواره است حساسیت و مسئولیتی داریم تا از سلامت رای گیری آن را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: هر فیلم در همه سانس‌ها رای گیری نمی‌شود بلکه نحوه رای گیری و انتخاب سانس‌ها بر اساس جدول پیچیده ای صورت می‌گیرد. دو تیم مجزا این سیتسم را طراحی کردند. البته این موضوع به گونه ای محافظت می‌شود تا ساعت و سانس رای گیری مشخص نباشد.

بر اساس اظهارات اشتیانی پور، نتجه آرا برای انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر در پایان هر شب روی سایت خانه سینما قرار می‌گیرد.

او همچنین گفت: آسیب‌های سال گذشته را رصد کردیم و از معترضان نتایج سال گذشته اطلاعات گرفتیم و به این رسیدیم که کارت‌های با رنگ‌های مختلف برای روزهای مختلف در اختیار تماشاگران قرار بگیرد و اینکه کارتها ممهور به مهر فیلم‌ها باشد و قبل از رسیدن به متصدیان صندوق‌ها‌، اگر تخلفی انجام شده باشد‌، خیلی زود معلوم می‌شود و آن کارت خلاف از رای گیری خارج می‌شود.

او با بیان اینکه موسسه «رسایش» با 75 نیرو برای شمارش آرا حضور دارند افزود: امسال سه فیلم از بخش «نگاه نو» به بخش «سودای سیمرغ» اضافه شدند و در مجموع 24 فیلم در رای گیری حضور دارند. پنج بازرس ویژه داریم که به طور ناشناس نظارت دارند و نظاره گر شمارش آرا هستند.

به گفته آشتیانی پور، 45صندوق برای رای گیری فیلم برگزیده جشنواره طراحی شده‌اند و برای اینکه مردم قدر کارت‌های رای را بهتر بدانند و بیشتر در رای گیری مشارکت کنند، 30 سکه را به عنوان جایزه مردمی در نظر گرفته‌ شده است. گویا هر شب سه نفر به قید قرعه انتخاب می‌شوند و این سکه‌ها در روز بعد، به آنها داده می‌شود.

وی تاکید کرد: اضافه کارت‌هایی که بین مردم توزیع می‌شود باطل خواهد شد و این موضوع اطلاع داده می‌شود و برگه‌های باطل شده به ما ارجاع داده خواهد شد.

او همچنین خبر داد که امسال دوربین‌هایی در سینماهای مردمی مستقر می‌شوند که اگر افراد و تیم‌هایی چندین بار خواستند درسینماهای مختلف رای بدهند شناخته شوند و رای‌ آنها باطل شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تقریبا در سه روز اول جشنواره همه فیلم‌ها باید یک دوره به رای گیری گذاشته شود و اگر فیلمی تا روز چهارم در رای گیری حضور نداشت از گردونه رای خارج می‌شود.

میرکریمی مدیر عامل خانه سینما هم در بخشی از این مراسم گفت: این جایزه به یک فیلم داده نمی‌شود شاید در سالهای قبل بنا به مصلحت دو جایزه به دو فیلم داده می‌شد ولی سیستمی که برای این روش آمار گیری اتخاد شده است، مگر معجزه شود که دو فیلم، برگزیده نگاه تماشاگران شود.

پرستویی:قصد خدشه به جشنواره فیلم فجر را نداشتم

از جمله حاشیه مراسم سوال خبرنگاری در مورد اظهارات اخیر پرویز پرستویی مبنی بر عدم حضورش جشنواره فیلم فجربود؛ که پرستویی در پاسخ و رو به خبرنگاران ایستاد و گفت: حتما در جشنواره شرکت می‌کنم، چون این جشن خانوادگی سینمای ایران است و اگر گله‌ای کردم و حرفی زدم که انعکاسی این‌گونه داشت متاسفم. گله دوستانه‌ای بوده و به هیچ وجه قصد خدشه دار کردن جشنواره فجر را نداشتم.

او اضافه کرد: ما هنرمندان وظیفه خود می‌دانیم که از جشنواره حمایت کنیم و خود من هم امسال در جشنواره فیلم دارم اما حتی اگر فیلم هم نداشتم باز هم به جشنواره می‌آمدم.

بازیگر فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای» افزود: سخنانی که چندی پیش درباره جشنواره مطرح کردم درد دلی دوستانه بود، شاید انتظار داشتم به عنوان یک هم نسل خسرو شکیبایی، وقتی از تصویر او به عنوان پوستر جشنواره رونمایی می‌شود،‌ من هم به عنوان هم نسلی از او در این برنامه حضور داشتم.

پرستویی اضافه کرد: از الان به همه هنرمندان و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر خسته نباشید می‌گویم و برایشان آرزوی موفقیت دارم و پیشاپیش این جشن را به همه اهالی سینما تبریک می‌گویم.