«مگر چشم تو دریاست» روایت زندگی خانواده ی شهیدان جنیدی است .

کتاب از زبان مادر 4شهید روایت شده و پدرشهیدان که  خود 17سال امام جمعه رودسر بوده ، در مردم داری واخلاق زبانزد بوده است .

  • در یافتن سوژه کمی خودخواده بودم ...

جواد کلاته نویسنده این کتاب در رابطه با نحوه اشنایی خود با خانواده جنیدی گفت:چند سال قبل در ورامین تابلویی در خیابان به چشمم خورد وآن جا برای اولین بار بود که اسمی از خانواده جنیدی می دیدم. پیگیر موضوع شدم با خودخواهی ارزو کردم پیش از من کسی به این خانواده نپرداخته باشد .

اودر پاسخ به این پرسش که پس از آشنایی چه انگیزه ای باعث نوشتن شد,گفت :سئوال من این است که چرا نباید می نوشتم, به نظر من 4شهید در یک خانواده خود کافیست و من برای پرداختن به این موضوع دنبال دلیل دیگری نگشتم .

  • صداقت دراین کتاب موج میزند ...

یوسف قوجق،منتقد کتاب که خود 30جلد کتاب نوشته در توصیف این اثر گفت : نکته بارز کتاب برای من صداقت آن است.هم صداقت خانم جنیدی راوی کتاب و هم صداقت نویسنده در نقل کتاب؛

پیش از این بارها در کتاب که در ارتباط با شهدا وخانواده های شهید نوشته شده به مسایل کلیشه ای برخورده ایم .شهدا را فرشته های غیر قابل دسترس توصیف می کنند وفقط ازبی نقص بودن آنها میگویند ؛ حال ان که در این کتاب مادرشهید در مورد فرزندان خود روایت صادقانه ای دارد،مثلا در مورد یکی از فرزندان شهید خود می گوید که قبلا پرخوربود وخیلی شخصیت شجاعی نداشت, البته بعدها این روحیه اش تغییرکرد .

  • بسیاری از فرازها را با اشک نوشتم ...

کلاته در مورد حس خود در زمان نوشتن کتاب گفت: نوشتن این کتاب مصادف شده بود با ماه محرم و کتاب در ایام اربعین تمام شد و واقعا قسمت هایی از کتاب روضه بود. من بسیاری از فرازها را با اشک نوشتم و برکت شهیدان را در زندگی خود احساس کردم .

  1. خانواده جنیدی اثر را تأیید کردند 

نویسنده «مگر چشم تو دریاست»گفت: در نوشتن این کتاب با خانواده و همرزمان شهید هم گفتگو شده، اما در نهایت همه حرف ها از نگاه و زبان خانم جنیدی بیان شده و صداقت در کلامشان مشخص بود. با خانم جنیدی جمعا 20 جلسه مصاحبه انجام شد و در آخر هم خودشان کتاب را پسندیدند و تأیید کردند .

 

  • این کتاب ارزش تبدیل شدن به فیلم را دارد ...

قوجق ضمن اشاره به جنبه های فنی خاطره گویی و رمان نویسی و ضمن برشمردن تفاوت های آن ها، این اثر را از زمره ی رمان خارج دانست و گفت: عنصر خیال در این اثر نیست و طبیعتا رمان محسوب نمی شود. البته خاطره نویسی صرف هم نیست و ابتدا و انتهای مستحکمی دارد. او همچنین گفت: «مگر چشم تودریاست» ارزش فیلم شدن دارد و زبان کتاب روان است و هیچ قسمتی نیست که بتوان گفت اضافه است.

  • سخت ترین بخش روایت لحظه ی خبر شهادت بود

کلاته گفت: من باید رساندن خبر شهادت 4 شهید به یک مادر را روایت می کردم. کار بسیار سختی بود هم باید احساس درست لحظه روایت می شد و هم نباید دچار تکرار می شدم چون 4 بار اتفاق می افتاد و باید صحنه ها متفاوت و به درستی روایت می شد تا کار خوبی از آب دربیاید.

  • کجای این کتاب سطحی و کلیشه ایست ....

کلاته در پاسخ به سئوال یکی از منتقدان حاضر در نشست که کتاب را کلیشه ای و سطحی می خواند، گفت: اتفاقا من در کتاب تقدس گرایی نکرده ام و این کتاب ادعای من نیست، بلکه روایت من است. زندگی یک خانواده از زبان مادر ...

من بسیاری از گفته های ایشان را هم با تحقیق پذیرفته ام و از آوردن تمام خاطرات خودداری کرده ام اگر چه من اشکالات کار خود را می پذیرم.

دکتر امین دکترای ادبیات و استاد دانشگاه هم خطاب به قوجق وکلاته گفت : فضای جلسه ی نقد، فقط فضای تقریظ نیست، بلکه باید به کتاب تعریض شود و اشکالات کتاب گرفته شود.

«از شنیدن اشکالات استقبال می کنیم»

در پایان نشست کلاته ضمن استقبال از انتقادات گفت: از مرکز تبادل کتاب تشکر می کنم که با برگزاری این گونه نشست ها حرکت جدیدی را آغاز کرده است و امیدوارم شاهد ادامه ی این سلسله نشست ها در این مرکز باشیم.