حذف انیمیشن از جشنواره فجر به اعتماد سازی صورت گرفته آسیب می زندانیمیشن در ایران هنر نوپایی است در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته است انیمیشن می‌توانست در کنار فیلم‌های دیگر بازوی قدرتمندی در سینمای ایران و ادامه دهنده راه سینمای هنری و تجاری ایران باشد.

کیانوش دالوند کارگردان و نویسنده مجموعه ها و سریال های انیمیشن یکی از افرادی است که در حوزه ساخت انیمیشن زحمات زیادی کشیده است.

وی با بیان اینکه حذف انیمیشن از جشنواره فیلم فجر اتفاق جالبی نبود گفت: فضای سینما برای کار انیمیشن کمی بهتر از قبل شده بود و این نوع کار کم کم داشت شناخته می‌شد اما حذف آن از جشنواره فجر باعث می‌شود اعتمادسازی حاصل از بین برود یا دست کم آسیب ببیند.

این کارگردان کشورمان در پاسخ به این سوال که برای بازگشت انیمیشن به جشنواره فجر چه کاری می‌توان کرد گفت: بازگشت انیمیشن به جشنواره فجر در سال آینده نیز بعید به نظر می رسد، در سال‌های گذشته سالی یک یا نهایتا دو فیلم انیمیشن داشتیم از آنجایی که این انیمیشن‌ها در ابتدای راه بودند کیفیت بالایی نداشتند اما به دلیل سیاست‌های حمایتی که در جشنواره وجود داشت آن انیمشین‌ها مطرح شدند.

وی در ادامه افزود: اما امسال با وجود هشت فیلم انیمیشن این اتفاق نیفتاد و بنده فکر نمی‌کنم با این وضعیت سال آینده حتی دو فیلم انیمیشن هم داشته باشیم احتمالا سال آینده تنها یک فیلم انیمیشن داریم که آن هم انگیزه‌ای برای حضور در جشنواره نخواهند داشت.

دالوند اضافه کرد: تعداد فیلم‌های بسیار خوب هالیوودی قطعا به 100 عدد نمی‌رسد حتی بعید است که سالی 50 فیلم هم بتوانند تولید کنند، در فیلم‌های زنده نیز همین گونه است با وجودی که فیلمسازهای بسیار خوبی داریم می‌توان گفت در سال حدود 5 تا 6 فیلم بسیار خوب و قابل قبول تولید می‌شود، فیلم‌های انیمیشن را اگر نسبت به فیلم‌های زنده مقایسه کنیم درمی‌یابیم که انیمیشن نسبت به سینمای ایران چیزی کم ندارد.

وی گفت: البته بنده نمی‌گویم که انیمیشن کامل است و هیچ مشکلی ندارد، قطعا این طور نیست و حتما انیمیشن ضعف‌ها و مشکلاتی دارد اما اگر بخواهیم به طور نسبی بررسی کنیم انیمیشن در قدم‌های اول نسبتا خوب پیش رفته است، سال آینده نیز این قدم‌ها البته بی‌انگیزه‌تر از قبل ادامه پیدا خواهد کرد.

این کارگردان انیمیشن بیان کرد: به عنوان مثال آهنگساز کار من آقای سعادتمند، صداگذار آقای قاسمی، مدیر دوبلاژ آقای آشتیانی، دوبلرها و انیماتورهای کار با انرژی تمام کار کردند؛ این فیلم حاصل 16 ماه کار همه این عزیزان بود که حتی در جشنواره هم دیده نشد، مطمئنا اگر سال آینده من فیلم دیگری ارائه کنم و فیلم زنده در کنار فیلم من باشد حتی اگر کارگردان آن فیلم زنده از من پایینتر هم باشد آن فیلم زنده را جدی تر می‌گیرند.

وی در خاتمه گفت: من در ابتدا به سینمای کودک علاقمند بودم اما وقتی که دیدم کسی سینمای کودک را جدی نمی‌گیرد از آن کار کنار کشیده و به سراغ انیمیشن آمدم که متاسفانه انیمیشن هم احتمالا چنین عاقبتی دارد.