در نهمین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر (مستند، هنر و تجربه، انیمیشن، نگاه نو و سودای سیمرغ) در یک ضیافت دوستانه که با تصمیم دبیر جشنواره برگزار می‌شد در هتل لاله دور هم جمع شدند و کاندیدا شدن را جشن گرفتند و تقدیر شدند.

 

در این مراسم رییس سازمان سینمایی گفت که درخواستش از هیات انتخاب اجرای عدالت بوده و هیچ توصیه و سفارشی به این تیم هفت نفره نداشته است.

 

در این محفل از نامزدهای جوایز جشنواره، مدیران سینمایی و جمعی از اهلی رسانه دعوت شده بود.

 

صبح تا ظهر نهمین روز سه نشست خبری برای نقد و بررسی فیلم‌های «عادت نمی کنیم»،«برادرم خسرو» و «اژدها وارد می شود» برگزار شد.

 

کارگردان «عادت نمی کنیم» دلیل حضورش در این ساعت را فقط احترام به اهالی رسانه و آمادگی برای سوالات آنها عنوان کرد. نشست فیلم «برادرم خسرو» که در اکران شب هشتم جشنواره مورد پسند اهالی رسانه و منتقدان قرارگرفته بود، بدون اتفاق خاصی پایان یافت و نشست خبری فیلم «اژدها وارد می شود» با اظهارات صریح مانی حقیقی در خصوص مراسم فرش قرمز جشنواره، فیلمسازان مولف، استفاده نمادین برای القای پیام فیلم و.... به پایان رسید. حقیقی چند بار در طول برگزاری این نشست مورد تشویق اهالی رسانه قرار گرفت تا جلسه نقد و بررسی فیلمش رضایت بخش ترین جلسه پرسش و پاسخ جشنواره لقب بگیرد.

 

«لاک قرمز» فیلم نگاه نو روز نهم بود که نمایش آن با استقبال همراه شد و در مراسم فرش قرمز آن عروسکی که حضور پررنگی داخل فیلم داشت در دستان پانته آ پناهی ها جلب توجه می کرد.

«خشم و هیاهو» آخرین فیلم روز نهم بود که مورد توجه قرار گرفت. در ابتدای تیتراژ این فیلم که شباهت زیادی به ماجرای قتل همسر ناصر محمد خانی دارد هرگونه شباهت با ماجرایی واقعی اتفاقی قید شد.

و اما سالن همایش‌های برج میلاد که میزبان جشنواره سی و چهارم است، در نهمین شب برگزاری، شاهد حضور تنها فیلمساز اسکار گرفته سینمای ایران بود.

 

اصغر فرهادی برای تماشای فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» حمیدرضا قربانی آمده بود. وی مشاور کارگردان در فیلمنامه و ساخت فیلم بوده است.فرهادی پس از چند سال، بالاخره پا به محل جشنواره فیلم فجر گذاشت.

 

پولاد کیمیایی نیز شب نهم جشنواره عبور از تونل جشنواره را تجربه کرد.