دعوت از همه جریان های سیاسی  برای شرکت در جشنواره طنز دکتر سلام/ جزئیات فراخوان دور دوم جشنواره

محمد امین علی اکبر، دبیر جشنواره طنز دکتر سلام ضمن اشاره به آغاز فراخوان عمومی دومین دوره از جشنواره گفت: این جشنواره با هدف شناسایی استعدادهای جوان و ناشناخته و معرفی آنها به خانواده طنز کشور صورت می پذیرد .

وی ادامه داد: در اولین جشنواره دکترسلام که سال گذشته برگزار شد استقبال خوبی از سوی طنزپردازان کشور صورت گرفت و از برترینهای هر بخش نیز تقدیر به عمل آمد. امسال با در نظر گرفتن استقبال پرشور دوره قبل، سعی کرده‌ایم با دعوت از  طنزپردازان بزرگ کشور ابعاد حرفه‌ای داوری را ارتقا بدهیم.

علی اکبر همچنین بیان کرد: میزان توجه مردم به مقوله طنز در مسائل سیاسی افزایش بسیار چشم گیری داشته است، در انتخابات گذشته دیدیم توجه جامعه به مطالب طنز سیاسی کشور بسیار بیشتر از شیوه های دیگر انتشار اخبار سیاسی بود. از جمله دلایل این مسئله این است که طنز موجب تلطیف فضای سخت و زمخت سیاسی شده است. به عبارت دقیق تر یعنی شما در یک پیام هم لبخند را تجربه می‌کنید؛ هم در جریان اخبار قرار میگیرید و ساخت این ترکیب یک هنر است.

وی افزود: البته جنبه پذیرش طنز از سوی مسئولین نیز در رشد علاقه مردم به آن تاثیر داشته است ولی پیام روشنی نیز به متولیان عرصه سیاسیت و فرهنگ کشور دارد که برای افزایش حمایت از این مقوله اقدامات مناسبی انجام دهند.

دبیر جشنواره طنز دکتر سلام ادامه داد: طنز سیاسی داستان امروز و دیروز میان مردم ما نیست و از گذشته دور در میان جامعه جایگاه خود را دارد و حتی در سیر تکامل ادبیات فارسی هم تاثیرگذار بوده است. سعدی بزرگ و عبید زاکانی نمونه های مشهود و موثر این مقوله اند شما حتی در اشعار حافظ نیز طنز را با قوت و تاثیر گذاری خاصی می‌بینید که صد البته سیاسی هم هست. ازآن هم که بگذریم و به امروز بیاایم گل آقا بهترین نمود طنز سیاسی اجتماعی بوده است.

وی با اشاره به نیاز جامعه به طنز بیان کرد: حالا شما شرایط مطالبات و اقبال عمومی به طنز سیاسی را به پدیده شبکه های اجتماعی اضافه کنید، خواهید دید که نیاز و خواست جامعه با یک گل آقا که متشکل از چند نفر طنز نویس و کارتونیست و شاعر است برطرف نمی‌شود. وقتی در کسری از ثانیه پیام شما به سراسر دنیا مخابره ‌می‌شود و شما یه عنوان رسانه با حجم انبوهی از مخاطب در سراسر جهان مواجه هستید، نیاز به افزایش تعداد متخصصان طنز و افراد کار بلد در این حوزه دارید؛ بنابراین توجه مسئولین سیاسی و فرهنگی درین شرایط نیز باید خیلی بیشتر از پیش باشد.

علی اکبر همچنین گفت: اگر ما خودمان نیاز جامعه برای طنز در مقوله سیاست را برطرف نکنیم، دشمن بیکار نمی‌ماند و بلافاصله سیل عظیمی از تبلیغات منفی علیه ساختارهای فرهنگی،اجتماعی و سیاسی را در قالب خوش تراش طنز به خورد جامعه می‌دهد. همین حالا هم این موج در حال شکل گیریست و ما وظیفه داریم  برای مقابله با آن تولید محتوا کرده و نیرو پرورش بدهیم. در این راستا لازم است به جوان ها بها داد و استعدادهای خفته را کشف و از آن ها حمایت کنیم.

دبیر جشنواره طنز دکتر سلام در توضیح جزئیات دور دوم جشنواره مختصات فراخوان امسال را ارائه کرده و گفت: جشنواره امسال با تغییرات محسوسی در بخشهای رقابتی و محورهای جشنواره نسبت به سال گذشته برگزار میشود. از دیگر نکات این جشنواره دعوت از همه جریانهای طنزپرداز کشور برای حضور و شرکت در جشنواره طنز سیاسی اجتماعی  دکترسلام است و این یعنی همه سلیقه ها دعوت هستند. به همین خاطر در دومین جشنواره طنز سیاسی اجتماعی دکتر سلام حضور هیچ گرایش طنزی را محدود نکرده ایم .

جزئیات فراخوان دور دوم جشنواره طنز دکتر سلام به شرح زیر است:

 

 1- بخش طنز مکتوب :

الف. شعر طنز

 ب. متن طنز 200 کارکتری و کمتر

 ج.متن طنز 700 کلمه ای و کمتر

 

 2- بخش کاریکاتور و پوستر :

الف.طراحی پوستر و طرح گرافیکی طنز

ب. کاریکاتور و کمیک استریپ

ج. بخش ویژه عکس نوشت (بهترین جملات طنز شما برای 5 عکسی که در سایت جشنواره بعنوان الگو معرفی می شود)

 

 3-بخش ویدئو ، رادیو : 

الف. دکترسلام بومی : نمونه برنامه های طنزی که شما در شهرستان خود، شهر خود، دانشگاه خود و... با قالب دکتر سلام یعنی قالب فیلم و سریالی تولید کرده اید.

ب.موشن گرافیک طنز و پویانمایی

ج.کلیپ طنز ( تا 5 دقیقه) : در صورتی که برنامه طنز تولیدی شما زمانی بیشتر از 5 دقیقه دارد ارسال تنها 5 دقیقه از آن به جشنواره کافیست تا در بخش مسابقه جشنواره داوری شود.

د. رادیو طنز

 

 4- بخش خلاقیتها : این بخش نو در جشنواره امسال با توجه به فعالیتهای جدید شبکه های اجتماعی طراحی شده و شامل بخشهای طراحی استیکر، طراحی گیف، اینفوگرافیک طنز، عکاسی طنز میباشد البته هر خلاقیت طنز دیگری هم میتواند در این بخش قرار داشته باشد.

محورهای دومین جشنواره طنز سیاسی اجتماعی دکترسلام  شامل 5 محور موضوعی مهم یک سال گذشته به اضافه یک بخش ویژه است:

 

1) محور اول: آقایون بفرمایید بنشینید (انتخابات مجلس): شامل موضوعاتی مثل: انتخابات، ثبت نام فلّه ای، مجلس زنانه، مجلس فامیلی، ریخت و پاشهای انتخاباتی، مجلس سابقه دارها، ادعای تقلب، بریزید تو خیابونا و...

 

2) محور دوم: ((م . ه))  ،  ((م . ر))  ،  ((ب . ز))  و دیگران (فساد اقتصادی _ اداری): شامل موضوعاتی مثل :همه دانه درشتها در زندان، م.ه، ب.ز، م.ر، زیرمیزی، کرسنت، قراردادهای نفتی و...

 

3)محور سوم: هوا بی هوا ( آلودگی هوا) : شامل موضوعاتی مثل: آلودگی شدید هوا، افزایش مرگ و میر، ریز گردها، تعطیلی مدارس، بتکارهای ابتکار، اعتراض و تبعید کارمندان محیط زیست، آتش سوزی جنگلها و ...

 

4) محور چهارم: ما از رکود عبور کردیم ( رکود اقتصادی کشور ) : شامل موضوعاتی مثل: رکود اقتصادی، تعطیلی 15000 کارخانه، وام 25 میلیونی خودرو، وام خرید کالا، واردات بی رویه کار خیلی بدیه، مسکن مهر،  سیب زمینی های دفن شده، حل کردن مشکل رکود ایتالیا، فرانسه و اروپا، رفع مشکل اشتغال چینی ها، آزادسازی قیمت بنزین و ...

 

5)محور پنجم: کدخدا و دوستان ( استکبار ستیزی ) : شامل موضوعاتی مثل: دستگیری تفنگداران دریایی آمریکا، خباثتهای امریکا در منطقه و جهان، تحریمهای جدید امریکا علیه ایران، بد عهدی های امریکا در مذاکرات هسته ای، دوستان امریکا در منطقه، عربستان و جیبوتی، مذاکرات هسته ای، تحریمها، قلب راکتور اراک، ژنو، لوزان، وین، اعتبار پاسپورت ایرانی وسط مذاکره با امریکا، آل سقوط و یمن، آل سقوط و منا، آل سقوط و شیخ نمر، آل سقوط و ایران، داعش، نفوذ، بزک کردن چهره امریکا در ایران، تحریمها، برجام، پول آزاد شده ایران در جیب اروپایی ها، بازرسان آژانس در تهران و ...

 

بخش ویژه جشنواره: بخش دانشگاه: شما در این بخش می توانید آثار خودتان را در مورد هر موضوع علمی آموزشی سیاسی صنفی و... مرتبط با دانشگاه محل تحصیل خود به دبیرخانه جشنواره ارسال کنید و  در این بخش از جشنواره شرکت نمایید.

 

دقت داشته باشید همه آثار ارسال شده باید با موضوع یکی از محورهای جشنواره باشد.

 

نکاتی که باید برای شرکت در این جشنواره مورد توجه قرار بگیرد:

 

1.این یک جشنواره طنز سیاسی اجتماعی است؛ پس آثار هم باید طنز باشد هم سیاسی اجتماعی

 2.رعایت معیارهای  اخلاقی و شرعی در جشنواره از معیارهای مهم داوری آثار است

3.شرکت در جشنواره برای عموم آزاد است و صرفا مختص دانشجویان نیست

 4.زمان ارسال آثار تا 20 فروردین 95 است

 6.شرکت کنندگان باید آثار خود را به آدرس FESTIVAL.SNN.IR  ارسال نمایید.

 7.اختتامیه جشنواره همزمان با جشن سه سالگی دکتر سلام در اردیبهشت ماه 95 برگزار خواهد شد.

8. داوری آثار توسط اساتید مجرب هر بخش انجام خواهد گرفت که اسامی ایشان به صورت رسمی اعلام خواهد شد.