محسن رضایی: مقاومت بدون اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر نیست

صبح امروز مراسم افتتاحیه میز مطالعاتی اقتصاد مقاومتی و رونمایی از زیر سایت اقتصاد مقاومتی در ساختمان اداری سازمان صدا و سیما برگزار شد. در ابتدای این مراسم محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای صحبت‌های خود گفت: انقلاب اسلامی از آغاز پیدایش در جامعه جهانی به عنوان پدیده جدید به ظهور رسید و از همان زمان چالش‌هایی را با خود آغاز کرد. روابط بین‌المللی ما و ارتباط با جامعه جهانی برقرار بود. اما با ورود انقلاب اسلامی و این پدیده نوظهور مخالفت‌هایی با آن آغاز شد.

وی ادامه داد: پارادایم‌های جهانی با این پدیده به جای تعامل شروع به تقابل کرد یعنی به جای ارتباط به تقابل برخاست. با اینکه در جهان بعد از عدم استقرار دموکراسی‌های یونانی، جمهوریت شکل گرفت که با آن دموکراسی متفاوت بود و جمهوریت حاکمیت اکثریتی در چارچوب قانون به شمار می‌رفت نه مثل دموکراسی‌های یونانی که اکثریت آن‌ها فقط حکومت می‌کنند بلکه جمهوریت پذیرفته شده بود و دین را از صحنه زندگی حذف کرد.

رضایی در ادامه صحبت‌هایش بیان داشت: حال با پدید آمدن جمهوری اسلامی پدیده جدیدی به نام جمهوریت همراه با دین چالشی بود که جهان غرب با آن همه ادعای روشنفکری با آن مواجه شده بود به جای چالش نظری و فکری با آن به تقابل اقتصادی، سیاسی و نظامی برخواست. همین طور غرب با ابزار رسانه‌ای افکار عمومی جهان را علیه این پدیده نوظهور تهییج کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: غرب در یک مواجه جدی در جنگ تحمیلی به تحریم و دستکاری افکار عمومی پرداخت و علیه کشور و نظام جمهوری اسلامی از هیچ کاری دریغ نکرد. حتی با مذاکرات اخیر هسته‌ای نیز و برنامه برجام که ما نتوانستیم به خوبی از آن استفاده کنیم غرب با دستکاری افکار عمومی همه موضوعات را به آینده اهاله داد و به ما وعده انتظار داد اما با توجه به مذاکرات نه تولیدی شروع شد و نه ارزانی در بازار.

وی در ادامه بیان داشت: مقاومت بدون اقتصاد مقاومتی امکان پذیر نیست اگر در داخل و خارج از کشور می‌خواهیم در مقابل هجمه دیگران مقابله کنیم می‌بایست اقتصادمان مقاومتی شود. اقتصاد مقاومتی تنها یک انتخاب نیست. بلکه یک ضرورت است و این همان ایستگاهی است که غرب تا به حال از این طریق نظام‌ها و انقلاب‌های دیگر را سرکوب و منحرف کرده است.

رضایی ادامه داد: کشورهایی نظیر کوبا، کره شمالی، سوسیالیست‌ها و ... همه از این طریق اقدام کرده‌اند. در حالی که اقتصاد مقاومتی می‌خواهد به دنیا بگوید که در طول تاریخ یک استثنا وجود دارد که می‌شود از طریق اقتصاد مقاومتی در مقابل دشمنان آن کشور ایستاد. اقتصاد مقاومتی مسئله بسیار مهمی است که عبور انقلاب ما و گذر از مشکلات به وسیله اقتصاد مقاومتی که خود یک انقلاب است به وجود آمد. در همه جا مثل خانواده، مدارس، بازار و دانشگاه یک انقلاب کامل نیاز است تا با موفقیت از مشکلات عبور کنیم. 

رضایی در ادامه صحبت‌های خود افزود: اقتصاد مقاومتی نهضتی است که رسانه‌ها در آن نقش مهمی دارند و باید گفت که گفتمان انقلاب گفتمان اقتصاد مقاومتی است. یکی از بندهای بیست و چهار گانه اقتصاد مقاومتی همین است. گفتمان اقتصاد مقاومتی ربطی به جناح و گروه ندارد و همه باید به این اقتصاد کمک کنند تا انقلاب از این صحنه سخت اقتصادی هم عبور کند.

رضایی ضمن تشکر از رسانه ملی برای برگزاری این مراسم ادامه داد: از رسانه ملی تشکر می‌کنیم که در ابتدای سال 95 در اقدامی عملی شروع خوبی با برگزاری این مراسم داشت. معتقدم اقتصاد مقاومتی هم باید در حوزه رسانه و هم با تولید صادرات در خارج و داخل حرکتی پویا را آغاز کند. از طرفی رسانه ملی می‌تواند الگوی اقتصاد مقاومتی شود. ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان ناظر بر سیاست های کلان کشور و اقتصاد مقاومتی می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آسیب‌های جدی در حوزه اقتصاد بیان داشت: آسیب‌های جدی در حوزه نقدینگی به سه بخش تقسیم می‌شود. 1- پول. پول در کشور وجود دارد اما هرزروی می شود. مثل این می‌ماند که جلوی روند جوی ابی که در مزرعه قرار دارد را با بخشی از سیمان‌های شکسته در آب بگیریم.نتیجه این می‌شود که از صد در صد آبی که وارد مزرعه می‌شود چیزی حدود 60 درصد از آن به مزرعه می‌رسد. طی همین موضوع باید بگویم 30 درصد پول در کشور ما به هرز می‌رود و هیچ کس دلیل آن را نمی‌داند. در صورتی که باید مشخص شود که این پول‌ها به کجا می‌رود. این پول‌ها 10 برابر مفاسد اقتصادی است.

وی با اشاره به دومین آسیب نقدینگی گفت: حساب سازی دومین آسیب نقدینگی است امروزه در بانک‌های ما 100 هزار تومان معوقات وجود دارد از طرفی سودها به موقع پرداخت می‌شوند اما درآمد به موقع دریافت نمی‌شود که در چنین شرایطی بانک‌ها با حساب سازی و نقدینگی، بیشتر از واقعیت خود را نشان می‌دهند. اگر بخواهم به مثال بالا اشاره کنم باید بگویم از 70 درصد‌آبی که وارد مزرعه می‌شود چیزی حدود 30 درصد از آن سراب است.

رضایی با اشاره به آسیب سوم نقدینگی نیز افزود: آسیب سوم بانک ما این است که زمانی که دلار هزار و خورده‌ای بود نقدینگی ما نزدیک به 400 هزار میلیارد تومان بوده است اما الان که دلار حدود سه هزار تومان است و از طرفی تورم هم زیاد شده باید نقدینگی سه برابر می‌شد که الان می‌بینید این میزان دو برابر شده است. تولید نقدینگی 30 درصد عقب است منتها ما به مردم قول دادیم تا تورمی به وجود نیاید. هر حقیقت باید کاری کنیم که آب به درستی به مزرعه برسد و درخت‌ها را آبیاری کند و توزیع نقدینگی در سطح بنگاه‌ها و محیط کسب و کار باید درست شود. بر همین راستا سازمان صدا و سیما باید در رفع این مشکل اقداماتی را ارائه دهد.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: در حوزه راهکارها و اقدامات نظری اگر صدا و سیما توسط میز اقتصاد مقاومتی کارشناسان اقتصادی را بیاورد ولو شده از سطح دنیا می‌توانیم در بحث گفتمان سازی راهکارهایی را در این حوزه ارائه دهیم.

در ادامه این مراسم مجید زین العابدین مدیر شبکه 5 و رئیس شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما در ابتدای صحبت های خود گفت: امسال سال اقدام و عمل نام گرفته است و همه ما باید این نام را در دستور کار خود قرار دهیم. در حال حاضر که این موضوع مطرح است باید ببینیم تشکیل میز مقاومتی اقتصاد چه هدفی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری نیز گفت:چندین سال است که مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال سال پیش رو را نامگذاری می‌کند. از آنجایی که امسال نیز سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده باید بگویم تمام نامگذاری‌هایی که توسط رهبری در سال‌های گذشته و امسال صورت گرفته بود همگی به شکل یک منظومه‌ای که ایشان تئوری را برای آن مدنظر داشتند و تجمیع این منظومه در همان ابتدا در ذهن ما به خوبی شکل نمی‌گرفت چرا که نمی دانستیم همه این نامگذاری‌ها به هم مرتبطند و زمانی که همه این نام‌ها را در کنار هم قرار می‌دادیم می‌دیدیم که در کنار هم بسیار تکمیل است.

وی با اشاره به وظیفه خود در این منظومه نیز بیان داشت: وظیفه ما در این منظومه گفتمان سازی  و ترویج گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی است که خود آن موضوعی ناشناخته است. تشریح گفتمان برای ما موضوعیت دارد و باید کاری کنیم تا این را در بین عوام مردم نهادینه کنیم.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در مبانی دینی ما نیز باید مقاومتی تلقی شود چرا که چارچوب اقتصاد ما براساس دین و اسلام پایه ریزی شده است و از طرفی باید مشخص شود که اقتصاد مقاومتی چه فرقی با اقتصاد ما دارد.

زین العابدین با اشاره به دیداری که مقام معظم رهبری با مسئولین داشتند. در دیدار اخیری که رهبری با مسئولین داشتند گفت: در دیدار اخیر رهبری با مسئولین استخدام واژگان رهبری برایم حائز اهمیت بود. ایشان در اواسط دهه 70 موضوع تهاجم فرهنگی را بیان کردند و در سال 84 موضوع ناتوی فرهنگی و بعد از آن جنگ نرم را مطرح کردند. ایشان همان زمان گفتند زمانی که من موضوع تهاجم فرهنگی را مطرح کردم یکی از مسئولان نظام به من گفت واژگان شما نظامی است در صورتی که الان خیلی از زمان جنگ گذشته ایم و این الفاظ شاید کاربردی نداشته باشد رهبری در جواب گفتند اتفاقا با تعمد و شناخت به بیان این الفاظ پرداختم چرا که قرارگاه و راه نجات، اقتصاد مقاومتی در همین موضوع است.

مدیر شبکه 5 ادامه داد: اگر بخواهیم ارزیابی کلی از فضای اقدام و عمل داشته باشیم به سادگی متوجه می شویم که رهبری از بخش عمل رضایت خاطر ندارند. در صورتی که به لحاظ کمی روند رو به رشدی را در سازمان آغاز کردیم و در سال 94 سازمان صدا و سیما از لحاظ کمی جهش قابل توجهی را در گفتمان سازی و اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است.

وی ادامه داد: بخشی از کار رسانه منوط به موج آفرینی است و اگر موج آفرینی صورت نگیرد در اصل نمی‌توان فعالیت موفقیت آمیزی داشت.بخش مهمی از اقدام عمل‌مان همان گفتمان سازی است و به طور کلی در حوزه اقدام و عمل دو مورد پیش رو داریم. در حوزه عمل با استناد به بند 21 سیاست‌های اسلامی باید محتوای آثار تولید شده را عملی کنیم و در ادامه در رصد، پایش و پیگیری این اقدامات برآییم.

زین العابدین در پایان صحبت‌های خود گفت همچنین در شبکه 5 نیازمند کمک جمعی همه شما هستیم و امیدواریم بتوانیم با کمک شما راه پیشرفتی داشته باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم رضایی مدیر رادیو اقتصاد شروع به صحبت کرده و در ابتدا گفت: فلسفه اقتصاد بحثی فراموش شده در اقتصاد است که مبانی فکری امام راحل و مقام معظم رهبری را به ما القا می‌کند که به دنبال ایجاد و بنیانگذاری تمدنی جدید هستیم.

وی ادامه داد: حدود 500 سال پیش وقتی دولت صفویه مدعی ایجاد تمدن بودند ملاصدرای شیرازی با فهمی که از جوامع داشت حس کرد که بدون وجود فلسفه نمی‌توان اقتصاد را همه گیر کرد و بنابراین با بهره گیری از فلسفه اشراق حکومت را بنیان نهاد.

مدیر رادیو اقتصاد در ادامه صحبت‌های خود بیان داشت: در حال حاضر ما نیز براساس فلسفه حکمت متعالیه مبانی حاضر را پیش می‌بریم. اما نکته مهم اینجاست که در حوزه فلسفه اقتصادی تا به حال چه کرده‌ایم. بدون وجود مبانی فلسفی گسترش یک نظام امکان پذیر نخواهد بود و اگر می گوییم اقتصاد غرب در حال افول است به دلیل ضعف‌هایی است که در بخش فلسفه دارد. متاسفانه ما هنوز این موضوع را به اقتصاد مقاومتی تسری ندادیم و به نظر می‌آید در رسانه ملی نیز در این خصوص کار نکردیم. در صورتی که می‌توانیم این طرح را عملی کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهای غربی همه مبانی خود را براساس تامین نیازهای نفس اماره شکل دادند در صورتی که انقلاب اسلامی به دنبال این است که انسان را به کمال برساند و رسانه ملی نیز می‌بایست روی بحث فلسفه اقتصادی فعالیت چشمگیری داشته باشد. معتقدم شروع این کار باید از مرکز تحقیقاتی سازمان صدا و سیما شکل بگیرد و در سه حوزه موضوع ، مخاطب و رویکرد فردا باید سهمی را برای شبکه ها قائل شویم. 

در بخش دیگری از این مراسم فتحی‌نیا مدیر کل پژوهش‌های راهبردی رسانه در ابتدای صحبت های خود گفت: تقارن افتتاح میز مقاومتی اقتصاد ما ماه رجب را به فال نیک می‌گیریم. این افتتاح به این نیت انجام شده که سهم صدا و سیما در این اقدام عملی مشخص شود رسالت رسانه‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی شامل گفتمان سازی درباره اقتصاد مقاومتی است و تحقق این رسالت به چند حوزه مرتبط است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای امر باید ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی تعیین شود نیز گفت: بعد از تعیین ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی می‌بایست در خصوص زیر حوزه‌های اقتصاد مقاومتی مثل مدیریت تولید ، توسعه اقتصاد و ... فرهنگسازی شود.

فتحی‌نیا ادامه داد: سازمان صدا و سیما برای اینکه بتواند رسالت خود را در این حوزه انجام دهد دو مانع پیش رو دارد و میز اقتصاد مقاومتی برای غلبه بر این مشکل فراهم آمده است. از این دو مانع می‌توان به تعدد ابعاد مختلف اشاره کرد که ارتباط سازمان یافته‌ای بین این مراکز وجود ندارد. این میزها خلا و کمبودها را شناسایی کرده و به مراتب بالا ارجاع می‌دهد و ما می‌توانیم با برگزاری نشست‌های مشترک نیازهای کاربران این حوزه را شناسایی کنیم.

نوبهار تهیه کننده تلویزیونی در ادامه این مراسم بیان داشت: بهترین هنر رسانه نهادینه کردن فرهنگ کار است اگر ما کاری کنیم که جوان ایرانی بعد از 12 ساعت کار حس کند که در این مدت زمان تفریح می‌کرده و حال خوبی داشته باشد باید بگوییم که کارمان را به درستی انجام دادیم.

وی با اشاره به فرمایش رهبری ادامه داد: یادم است رهبری در بخشی از صحبت‌های خود به این جمله اشاره کرده بودند که توزیع ثروت، کار و خلاقیت یک ارزش است و من به عنوان یک برنامه ساز زمانی در کار خود موفق خواهم بود که این جمله را سرآمد کارهایم قرار دهم.

نوبهار با اشاره به وظیفه خود نیز گفت: وظیفه من این است که افراد خلاق را معرفی کنم و زمانی جوانی به من می‌گوید که می‌توانم کاری انجام دهم و در جامعه تلویزیون خود را خاموش می‌کند و به دنبال انجام کاری می‌رود به این معناست که ما در برنامه سازی موفق عمل کردیم.

توحیدی مسئول مرکز فناوری اطلاعات مرکز پژوهش‌های سازمان صدا و سیما در ابتدای صحبت‌های خود هدف از راه‌اندازی این سایت‌ را این گونه عنوان کرد.

1- دسترسی برنامه‌سازان به محتوای تولیدات پژوهشی در حوزه اقتصاد مقاومتی.

2- تجمیع اطلاعات علمی و پژوهشی در حوزه اقتصاد مقاومتی.

3- دسترسی استادان، پژوهشگران و دانشجویان به منابع مرتبط. ارتباط دو سویه و موثر بین پژوهشگران و برنامه‌سازان.

وی در مورد بخش‌های مختلف این سایت نیز گفت: در بخشی از این سایت سخنان رهبری دیده می‌شود که در مناسبت‌های مختلف مثل نوروز و درباره اقتصاد مقاومتی بیان کردند. همچنین آخرین اخبار مرتبط با اقتصاد مقاومتی، بخش پژوهش‌ها، کتاب و پایان‌نامه‌ها، متون اسلامی (نشان دادن اقتصاد نزد اهل بیت)، جستجو در هر صفحه از سایت از بخش‌های مختلف این سایت هستند. همچنین آدرس سایت به نشانی www.iribreserch.ir/sal@95 هست.