وزیر بهداشت بیشتر از وزیر ارشاد به هنرمندان توجه دارد!
مجید مجیدی کارگردان سینما در خصوص تولیدات مشترک بین ایران و سینماهای مطرح دنیا عنوان کرد: تولیدات مشترک نگاه ملی‌تری را می‌طلبد. همان طور که گفتم تا زمانی که به عرصه فرهنگ و هنر درجه دو نگاه می‌شود، توقعی بیش از این نمی‌توان داشت. وزیر بهداشت بیشتر از وزیر ارشاد به هنرمندان توجه دارد؛ یعنی می‌خواهم بگویم تا زمانی که دولتمردان و مسئولان، عرصه فرهنگ را جدی نگیرند به نتیجه‌ دلخواه نخواهیم رسید.

 

این کارگردان عنوان کرد: تلاش‌های خود هنرمندان است که توانسته عرصه‌هایی را باز کند و هنر ما را تا آنجایی که در توان دارند، به جهانیان عرضه کنند وگرنه از لحاظ حمایت، کار قابل تأملی صورت نمی‌گیرد.

 

مجیدی در خصوص هجمه‌ها و کارشکنی‌های وارد شده به فیلم «محمد رسول‌الله» برای اکران در خارج از مرزها بیان کرد: کارشکنی‌ها و هجمه‌ها به آن شکل نبوده و موضوعی عادی است. فیلم «محمد(ص)» مصطفی عقاد نیز در زمان خودش پشت درهای بسته سینماها واقع شد و حدود دو سال رنگ پرده نقره‌ای سینما را ندید. با همین هجمه‌ها رفته رفته فضای اکران این فیلم باز شد و خود را نمایان کرد. امیدوارم به زودی این عرصه برای فیلم ما نیز باز شود و مطمئنا این اتفاق خواهد افتاد.

 

وی در خصوص گفته برخی از کارشناسان مبنی بر مقصر بودن پخش‌کننده در مهجور ماندن فیلم «محمد رسول‌الله» عنوان کرد: این فیلم مهجور مانده اما در مورد پخش‌کننده بی‌انصافی است که یکسری صحبت‌ها گفته شود؛ اصلا این بحث‌ها قضاوت‌های عجولانه‌ای است که اتفاق می‌افتد.

 

این کارگردان که برگزیده چهره سال هنر انقلاب شد، تعریف خود را از هنر متعهد عنوان کرد: تعریف هنر متعهد این است که هنر و هنرمند متعلق به جامعه، مردم و موقعیت ملی خودش باشد و بتواند در آن جهت قدم بردارد. به نظرم هنر در وهله اول مقابل مردمش متعهد است.

 

مجیدی در پاسخ به این سوال که هنرمندان تا چه حد پایبند به هنر متعهد هستند، اظهار داشت: به نظرم هنرمندان کار خودشان را انجام می‌دهند. باید توجه داشت سیاستگذاری در این عرصه در عرض یک دو یا سال جواب نمی‌دهد و فرهنگ چیزی نیست که فکر کنیم با روی کار آمدن یک دولت می‌توان به آن جهت داد و آن را عوض کرد. مثل نهالی است که باید امسال کاشته و 10 سال آینده جواب گرفت. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و مسائلشان همان دوره چهار ساله خودشان است تا زمانی که افق دید دولتمردان همان چهار سال باشد، اتفاق بزرگی نمی‌افتد.

 

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به پرداختن به مقوله ایدز و موضوعات حساس این چنینی گفت: بسیاری از موضوعات اجتماعی این چنینی وجود دارد که باید به آن پرداخت. اساسا معتقدم فرهنگ و هنر مقوله‌ای است که دولت‌ها و دولتمردان ما به عنوان یک استراتژی درجه یک به آن نگاه نکردند و دید آنها نسبت به عرصه فرهنگ و هنر درجه دو است و تا زمانی که به طور جدی به این عرصه نگاه نشود، هنرمندان ما نیز نمی‌توانند در سطح گسترده و جدی به این موضوعات بپردازند.

 

وی افزود: به نظرم این توانمندی در سینمای ایران وجود دارد که فعالان آن بتوانند وارد همه عرصه‌های اجتماعی شوند. البته باید این عرصه بهتر و بیشتر باز شود و امکانات چشمگیرتری در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. از همه مهم‌تر خود تلویزیون می‌تواند نقش والایی را در این عرصه داشته باشد.