آیا گروه «پایتخت» به جمع رمضانی‌ها می‌آیند؟

بعد از فرا رسیدن بهار طبیعت، حال باید منتظر بهار قرآن باشیم. بهاری که کمتر از 50 روز دیگر باقی مانده تا به هلال رمضان برسد. از این رو تمامی ملل مختلف مسلمان، هر کدام به نحوی خود را آماده مهمانی خدا می‌کنند.

 

همنشینی و مهمانی که هم در سفره‌های رنگارنگ جهانیان مشخص است و هم در قد و قامت رسانه‌های صوتی و تصویری قرار می‌گیرد.

 

هر ساله با رسیدن ماه مبارک رمضان، سه شبکه سراسری سیمای جمهوری اسلامی ایران با پخش ویژه برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی، مهمان خانه‌های مردم می‌شوند و امسال هم مانند سابق سیروس مقدم با «علی‌البدل»، جواد افشار با «برادر» و عزیزالله حمیدنژاد و بهرام عظیم‌پور با «چرخ و فلک» به سیما می‌آیند.

 

شبکه یک سیما

سیروس مقدم کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی این بار با نگارش احمد رفیع زاده سریال «علی البدل» را برای ماه رمضان آماده می‌کند.

«علی‌البدل» عنوان سریالی است که پیش از آن قرار بود، «سنگ پا» و یا «پایتخت 5 » جایگزین آن شوند؛ ولی گویا محسن تنابنده که پیش از این در سال 93 طرح و ایده این مجموعه را به سیروس مقدم پیشنهاد داده بود امسال در شب های ماه مبارک رمضان مهمان خانه‌ها نمی‌شود.

 

اخبار ساخت این مجموعه طنز تلویزیونی در حالی در رسانه‌ها منتشر شد که در حال حاضر هیچ خبری از ملحق شدن بازیگران و یا تکمیل گروه کارگردانی نیست و امکان برگشت گروه بازیگری «پایتخت» وجود دارد.

«علی‌البدل» در واقع داستان آدم‌هایی را روایت می‌کند که در جامعه حضور دارند اما حق رای در نهادها و شوراها را ندارند و به نوعی همیشه عضو «علی‌البدل» هستند. 

 

شبکه دو سیما

جواد افشار که پیش از این توانست سریال «کیمیا» را جزو افتخارآمیزترین مجموعه‌های تلویزیونی خود کند، این‌بار در ماه مبارک رمضان با «برادر» به تهیه‌کنندگی نعمت چگینی به شبکه دو می‌آید.

عوامل مجموعه تلویزیونی «برادر»، در حال حاضر به تصویربرداری بخش‌های داخلی در شهرک چشمه مشغول هستند و تا چند روز آینده راهی شمال می‌شوند.

«برادر» عنوان سریالی است به قلم آرش قادری که نوعی از سبک زندگی ایرانی اسلامی را با به تصویر کشیدن خانواده «حاج کاظم پهلوان» روایت می‌کند.

حسین یارى، پوریا پورسرخ، لیلا اوتادى، حسن پورشیرازى، سهیلا رضوى، رضا توکلى، کاوه خداشناس، سوگل طهماسبى، مژگان بیات، بیوک میرزایى، سیدمهردادضیایى، مجید واشقانى، محمدرسول صفرى، حسین توشه، کاظم بلوچی، محمدجواد طاهرى، قدرت صالحى، نسرین نکیسا، مهرداد ضیایى، فرشید صمدى، فرج گل‌سفیدى، بهنام قربانى، على اصغر نوبخت، علیرضا درویش نژاد،  عباس محمدى، هادى قمیشى، افسانه تهرانچى، سمیرا مهدوى شکیب، زهرا فراهانى، امید منصورفلاح و کودک خردسال حنانه شاهرخى از جمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه ایفای نقش خواهند کرد.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «حاج کاظم پهلوان» مردی خیّر و از تجار سرشناس برنج ایران است که با تأکید بر حمایت از تولید ملی، فقط در زمینه تجارت برنج ایرانی فعالیت می‌کند. او به همراه پسرش مسعود و دخترش مریم که یک روزنامه نگار پر جنب و جوش است، بر ضد واردات قاچاق برنج‌های تاریخ گذشته و مسموم به ایران مبارزه می‌کند. این اقدام باعث دشمنی دلالان و قاچاقچیان این تجارت با وی می‌شود. دشمنان با اغفال «ناصر» پسر دیگر او، وارد تجارت سالم حاج کاظم شده و همین امر به وقوع ماجراهایی منجر می‌شود که ... . 

شبکه سه سیما

مجموعه تلویزیونی «چرخِ فلک» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد و بهرام عظیم پور این روزها در حال تصویربرداری است و در کنار بازیگران اصلی لاله صبوری، بهناز جعفری، اندیشه فولادوند، لیلا اوتادی، احسان امانی در قالب داستان کوتاه برای شبکه سه سیما آماده می‌شود.

 

میلاد کی‌مرام، بهناز جعفری، اندیشه فولادوند، لیلا اوتادی، احسان امانی، فرزانه نشاط خواه و علیرضا جعفری دیگر بازیگرانی هستند که تاکنون جلوی دوربین رفته اند و در ادامه به جمع این بازیگران اضافه می‌شوند.

 

تصویربرداری «چرخِ فلک» که برای شبکه ۳ سیما تولید می شود، از اواخر بهمن ماه آغاز شده و به علت تولید سنگین، تصویربرداری آن تا ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

 

این مجموعه مناسبتی که با قلم علیرضا طالب زاده نگارش شده است، به تهیه کنندگی مجید مولایی ساخته می‌شود و کامبیز دارابی مجری طرح و محسن صرافی نیز به عنوان مدیر تولید این پروژه تلویزیونی حضور دارند.

 

محتوای این اثر در ارتباط با بحث تاثیراتی است که افراد در زندگی روی هم می گذارند و نتایج اعمالشان به خودشان برمی گردد. این پروژه در زمره تولیدات سنگین تلویزیونی است که حدود ۱۰۰ بازیگر در آن به ایفای نقش خواهند پرداخت. این مجموعه تلویزیونی در ۱۴ اپیزود و ۲۸ قسمت، داستان‌هایی را از طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی و شکل ارتباط میان مردم روایت می‌کند و مثل اغلب کارهایی که توسط طالب زاده نگارش می شود، پرلوکیشن است و همه تصاویر در استان تهران ضبط خواهد شد.