نکته هایی درباره اصغر فرهادی که کمتر شنیده اید

در گزارش زیر سعی کرده ایم به ناگفته هایی درباره اصغر فرهادی بپردازیم که کمتر آنها را شنیده اید.

 

اصغر فرهادی، بهترین کارگردان سینمای پس از انقلاب

شهریور سال گذشته بود که اصغر فرهادی در نظرخواهی خبر آنلاین از ۴۳ منتقد و سینماگر به عنوان بهترین کارگردان پس از انقلاب انتخاب شد. پس از فرهادی، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی و ابراهیم حاتمی کیا به ترتیب جایگاه های دوم، سوم و چهارم را به دست آوردند.

فیلم سازی که هیچ گاه سرمست از خوشحالی نمی شود

بدنیست بدانید که خود اصغر فرهادی آنچنان که باید و شاید اهل سرمست شدن از خوشحالی نیست. خود او زمانی در مصاحبه ای با یک نشریه سینمایی و پس از موفقیت فیلم «درباره الی...» در جشنواره برلین گفته بود: «پس از دریافت این جایزه، تعدادی از دوستان به من گفتند که ما انتظار داشتیم بعد از دریافت این جایزه شور و هیجان بیشتری از خود نشان دهی». فرهادی هم به آنها گفته بود بیشتر از آنچه که آنها دیدند نمی توانسته از خود شور و هیجان نشان دهد. فرهادی حتی پس از موفقیت فیلم «جدایی نادر از سیمین» در برلین نیز در مصاحبه دیگری گفته بود: «آن طور نیستم که مدت ها سرمست خوشحالی یک موفقیت باشم. این حس، عمر طولانی ندارد».

پیش بینی جالب عباس جوانمرد

عباس جوانمرد کارگردان، بازیگر و پژوهشگر مطرح تئاتر، حدود ده سال پیش در گفت و گویی با روزنامه همشهری گفته بود: «جوانانی در تئاتر ایران وجود دارند که استعدادهای آتیه دار هنر ایران خواهندبود». خود او در همان زمان ها وقت نمایش ماشین ها را دیده بود گفته بود: «زمانی که ماشین ها را دیدم بسیار از آن خوشم آمد و این کار نشان می داد که فرهادی و پریسا بخت آور از استعدادهای درخشان هستند که آینده ای امیدبخش خواهند داشت».

 

ناگفته

با جعبه شیرینی به سراغم آمدند

جوانمرد امسال در مصاحبه ای با نشریه نافه به ماجرای جالبی اشاره کرده و گفته: «آن موقع من متوجه انس اصغر فرهادی و پریسا بخت آور شدم و به آنها پیشنهاد دادم که بهتر نیست با این مهر دوجانبه با هم ازدواج کنند؟ یک هفته بعد با یک جعبه شیرینی به سراغ من آمدند که بدنیست شما هم شیرینی ازدواج ما را بخورید». (گفت و گوی عباس جوانمرد با رضا آشفته)

هرچه تنهاتر، بهتر

اصغر فرهادی به گفته خودش آدم تنهایی است. مثل خیلی از انسان های دیگر: «من در زمان ساخت سریال داستان یک شهر حضور بیرونی بیشتری داشتم اما الان سه چهار سال است که اهل جمع نیستم و کنار کشیده ام. کاملا هم فکر می کنم این موضوع، ارثی است یا شاید برای همه همین طور است. اینکه وقتی سن بیشتر می شود، ما به دنبال خلوت هستیم تا جمع. الان به سختی می توانم وارد یک جمع بشوم. هرچه تنهاتر باشم برایم بهتر است. مثلا یک زمان دسته جمعی کوه می رفتیم ولی الان دنبال این هستم که در تنهایی و در شب بروم کوه». (گفت و گوی اصغر فرهادی با پیمان قاسم خانی، اوایل سال ۹۰ در چلچراغ)

ساخت فیلمی تاریخی درباره ۵۰ سال اخیر

فرهادی عاشق ساختن فیلم تاریخی نیز بوده: «من بیشتر به فیلم های قصه گو علاقه دارم و بیشتر از آن به فیلم های تاریخی. فیلم های تاریخ معاصر را خیلی دوست دارم و فکر می کنم یک روزی حتما فیلمی تاریخی درباره ۵۰ سال اخیر می سازم». (گفت و گو با نافه، تیرماه ۸۹)

روایت بامزه مایک لی از اصغر فرهادی

جالب است بدانید که مایک لی، کارگردان برجسته دنیا سال گذشته در مصاحبه ای با نشریه سینما و ادبیات با ستایش از فرهادی گفته است: «فیلم های اصغر فرهادی بی نظیرند. اصغر فرهادی فیلم هایی از جنس فیلم های من می سازد منتها بهتر از من (با خنده). من همه فیلم های فرهادی را دیده ام و همه آنها را خیلی دوست دارم. من شخصا می شناسمش. ما با هم در هیات داوران جشنواره فیلم برلین بوده ایم. واقعا نمی دانم چطور این فیلم ها را ساخته ولی ساخته و به شکل حیرت برانگیزی هم این کار را کرده است».