روند تولید و جزئیات داستان «فروشنده» را بخوانید

بعد از پیش تولیدی چند ماهه فیلم سینمایی «فروشنده» اوایل آذر ماه در تهران کلید خورد. در اولین پلان‌های این فیلم شهاب حسینی، ترانه علیدوستی و دیگر بازیگران «فروشنده» جلوی دوربین حسین جعفریان رفتند. فیلمی که در لوکیشن اصلی‌اش واقع در خیابان فرشته کلید خورد، خانه‌ای که ماجرای اصلی فیلم در آنجا اتفاق می‌افتد.

 

بعد از مدتی از فیلمبرداری و حدس و گمان‌هایی که در رسانه‌ها برای حضور جدیدترین اثر فرهادی در جشنواره فیلم فجر زده می‌شد، بالاخره این فیلم در این رویداد داخلی غایب بود، چون هنوز در ایام جشنواره گروه مشغول فیلمبرداری بودند.

 

فیلمبرداری «فروشنده» پیش رفت تا اینکه اتفاقی تلخ رخ داد. یدالله نجفی صدابردار پیشکسوت سینما که صدابرداری این مجموعه را نیز بر عهده داشت، بر اثر عارضه قلبی از دنیا رفت و فیلمبرداری «فروشنده» متوقف شد. ده روز پس از این اتفاق بار دیگر کار از سر گرفته شد و تا اسفند ماه به طول انجامید و گروه برای حضور در جشنواره بین المللی فیلم کن آماده شد.

 

 

تازه‌ترین فیلم فرهادی چه قصه‌ای را روایت می‌کند؟

 

داستان از این قرار است که  آپارتمانی در تهران در حال فرو ریختن است و ساکنان آن از جمله زوج متاهلی که شخصیت‌های اصلی داستان‌اند، عماد (شهاب حسینی) و رعنا (ترانه علیدوستی)، برای نجات جان خود با عجله در حال فرار از خانه‌اند.  در پایان خانه سر جایش ثابت می‌ماند، با ترکی عمیق بر روی دیوار که منجر به نشت گاز می‌شود. عماد و رعنا مجبور می‌شوند که خانه‌ی تازه‌ای پیدا کنند. آنها سریعاً می‌روند به واحد بزرگ ولی قدیمی خانه‌ای که در نزدیکی همان‌جا واقع است. اما ظاهراً ردپای ناخوشایندی از گذشته‌ی خانه هنوز باقی مانده. مستأجر قبلی نیمی از اثاثش را جا گذاشته و حاضر نشده که برای بردنشان بیاید. وقتی که علتش را می‌پرسند، در جواب معلوم می‌شود خانم مستأجر، با مردهای زیادی ارتباط داشته. نق نق‌ها شروع می‌شود و بعد از آن اتفاقی می‌افتد که سبب نادیده گرفتن موضوعی سیاه‌تر می‌شود. رعنا در خانه تنها است و می‌شنود که کسی وارد خانه شده. به تصور این که عماد است شروع می‌کند به حرف زدن، اما عمادی در کار نیست ...