شهرداد روحانی بالاخره چوب رهبری ارکستر سمفونیک را به دست گرفت!

ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته -چهارشنبه پنجم خردادماه-با رهبری مهمان شهرداد روحانی روی رفت.

ارسلان کامکار که در دوران حضور علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک، این مجموعه را به دلیل خستگی ترک کرده بود، پس از بازگشت ارکستر از چین باز هم در جایگاه مایستر ارکستر نشست.

از نکات قابل توجه این اجرا حضور تنی چند از نوازندگان ارکستر ملی بود! این اتفاق در حالی روی داد که سال گذشته طرح ادغام ارکسترهای سمفونیک و ملی که توسط علی رهبری پیشنهاد شده بود، با مخالفت بنیاد رودکی مواجه شد و قرار شده بود هر یک از ارکسترها نوازندگان مختص خودشان را داشته باشند.

پیش بینی می شد در این اجرا نوازندگانی چون کریم قربانی، پدرام فریوسفی، علی جعفری پویان، آیدین احمدی نژاد، امین غفاری که در دوران مدیریت علی رهبری ارکستر را ترک کرده بودند، در کنسرت دیشب حضور داشته باشند که این اتفاق روی نداد و ارکستر با ترکیبی دیگر از نوازنده ها روی صحنه رفت.

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مهمان شهرداد روحانی کنسرت خود را با اجرای کنسرتو پیانو شماره دو اثر راخمانینف با نوازندگی پیانو مهیار مرادی اجرا کرد. «اورتور اگمونت» اثر بتهون نیز دیگر قطعه ای بود که در بخش اول کنسرت به اجرا درآمد.

ارکستر بعد از اجرای این دوقطعه پس از تنفسی کوتاه به روی صحنه برگشت تا سوئیت «بیژن و منیژه» اثر استاد حسین دهلوی که بر اساس داستان شاهنامه فردوسی ساخته شده است، را اجرا کند.

در ادامه گروه کُر به رهبری رازمیک اوحانیان به نوازندگان ارکستر سمفونیک پیوستند تا قطعه «پرنس ایگور» در دوره تازه فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران که به صورت شورایی اداره می شود را اجرا کنند.

شهرداد روحانی در ادامه این کنسرت تصمیم گرفت تا قطعه «رقص دایره» به آهنگسازی حشمت سنجری را اجرا کند. او در این باره گفت: «حالا که شما تا این حد خوب هستید قطعه «رقص دایره» به آهنگسازی استاد حشمت سنجری را برای شما اجرا می کنیم که همه هنرمندان فعال در عرصه موسیقی می دانند که این هنرمند زحمات بسیار زیادی برای ارکستر سمفونیک تهران کشیده بود.»

در ادامه و پس از تشویق تماشگران روحانی صجنه را ترک کرد و در حالی با تشویق دوباره مخاطبان روی سن بازگشت که نوازندگان ارکستر به مناسبت تولد او، آهنگ «تولدت مبارک» را اجرا کردند.

شهرداد روحانی شب گذشته در حالی چوب رهبری مهمان ارکستر سمفونیک را به دست گرفت که چندی پیش انتشار نامه محرمانه او به علی جنتی وزیر ارشاد با حاشیه هایی همراه شده بود.

روحانی در بخشی از این نامه آورده بود: «کافی است نگاهی به فعالیت‌های این ارکستر در طول یک سال گذشته داشته باشید که البته آقای «علی (الکساندر) رهبری» با پروپاگاندای بی‌نظیر خود همواره نعل را وارونه جلوه داده و تصویر یک ارکستر باشکوه را ایجاد کرده است؛ اما چه کسی است که نداند در حین ورود مهمانان بسیار ـ نوازندگان و رهبران متعدد خارجی ـ که هزینه هنگفتی را به بدنه ارکستر تحمیل کرد، موسیقی‌دانان ایرانی کمترین سهم را داشته و آهنگساران و رهبران بسیاری از فعالیت با این ارکستر محروم ماندند و آقای علی (الکساندر) رهبری حتی نتوانست از حضور بسیاری از چهره‌های شاخص موسیقی کلاسیک، چون دوست ارجمندم «هوشنگ کامکار» و «لوریس چکناوایان» به عنوان عضو شورای موسیقی تاب بیاورد.»

کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مهمان شهرداد روحانی روز 17 خردادماه نیز در تالار وحدت اجرا خواهد شد.