مهران رجبی: رقابتی را می‌پسندم که رفاقت هم در آن باشد

همه اینها باعث شده تا هم صحبتی با مهران رجبی خوشایند باشد، هر چند این گفت‌وگو در بعدازظهر گرم و ماه رمضان باشد و رجبی در حال آبیاری باغچه با صبوری جواب سوالاتت را بدهد و همه تلاش خود را بکند که متوجه نشوی تشنه است و به اصطلاح روزه‌ گرفته‌.

او در باغچه و خانه خود در جاده چالوس، رمضان خوشی را کنار خانواده سپری می‌کند.

در بخش خانواده باحال برنامه خندوانه حضور دارید، با چه انگیزه‌ای در این بخش شرکت کردید؟

تلویزیون بخشی از برنامه‌ها و آنتن خود را به تولید و پخش برنامه‌‌های شاد اختصاص داده است، برنامه‌سازانی هم هستند که دغدغه شاد کردن مردم را دارند. زمین و زمان سال‌هاست شاد کردن مردم را به گردن من انداخته و تقدیر هم چنین رقم زده که سهمی در این کار داشته باشم. اگر بتوانم لبخندی بر لب مردم بیاورم، انرژی زیادی می‌گیرم. برای همین جسارت کردیم و به برنامه خندوانه و بخش خانواده باحال رفتیم، اما نمی‌دانم موفق شدیم در شاد کردن مردم سهمی داشته باشیم یا نه !‌

تلاش می‌کنید برنده شوید؟ اصلا بخش رقابتی خانواده باحال برایتان اهمیت دارد؟

دوست داریم برنده شویم، اما اگر نشدیم هم چیزی را از دست نداده‌ایم.

ذاتا آدم اهل رقابتی هستید؟

رقابت در ذات همه مردم هست، اما من به شخصه رقابتی را می‌پسندم که رفاقت هم در آن باشد و برنده شدن به هر نحوی نباشد. جایگاه رقابت برایم مهم است، اما وارد هر مسابقه‌ای نمی‌شوم، چون معتقدم رقابت باید ارزش وقت گذاشتن داشته باشد. به برنامه خندوانه آمدیم و همه تلاش خود را می‌کنیم تا مسابقه‌ای دیدنی را شکل بدهیم، زیرا مردم زیادی این برنامه را تماشا می‌کنند که قابل احترام هستند.

بین مردم طرفداران زیادی دارید که احتمالا به شما رأی می‌دهند.

رأی گرفتن از مردم این روزها وارد فاز جدیدی شده است، باید روابط‌عمومی قوی داشته باشی و افرادی را در فضای مجازی بسیج کنی که بتوانند رأی بیشتری برایت جمع کنند و من زیاد این فضاها را نمی‌شناسم. فقط از خانم بهنوش بختیاری خواستم برایم کمی تبلیغ کند! کسی که می‌خواهد برنده شود باید راه‌های جدید کسب رأی را هم بلد باشد و تلاشش را بکند، ولی ما بیشتر به خود برنامه و رأی مستقیمی که مردم به ما می‌دهند، اعتقاد داریم.

این که مردم دوستتان دارند، چه حسی به شما می‌دهد؟

حس دوست داشتن متقابل است. بازیگری که مردم را دوست نداشته باشد و از زاویه بالا به مردم نگاه کند، موفق نخواهد شد. همیشه تلاشم را می‌کنم که بتوانم مردم را شاد کنم. از خدا می‌خواهم هیچ‌وقت دلیلی برای غمگین شدن مردم نباشم.

در شبکه‌های اجتماعی و در فضای مجازی برای شما جوک‌های زیادی می‌سازند، مثل این که وقتی همسر مهران رجبی از او بی‌خبر است در شبکه‌های تلویزیون دنبالش مــی‌گردد و ... برخوردتان با این جوک‌ها چگونه است؟ ناراحت می‌شوید؟

بعضی از این جوک‌ها و شوخی‌ها را دوستانم برایم می‌فرستند‌! ناراحت نمی‌شوم. مردم به من لطف دارند که برایم جوک می‌سازند.

بخش خانواده باحال چقدر در ترویج خانواده‌ای که با شادی و خوشی کنار هم زندگی می‌کنند، موثر است؟

طراحی و اجرای این بخش در برنامه خندوانه کار سختی است؛ این که اعضای یک خانواده موفق شوند مردم را بخندانند، چون شاید در یک خانواده مثلا یک نفر باشد که چنین توانایی را داشته باشد. اگر از برخی از قسمت‌های خانواده باحال استقبال نشده یا در فضای مجازی با آن برخورد خوبی نمی‌شود به این دلیل است که مردم آن روی سکه را نمی‌بینند که خانواده باحال کار گروهی و تیمی است و این فرق دارد با این‌که مثلا مهران رجبی به تنهایی بخواهد مردم را شاد کند . اما واقعیت این است که مردم از «باحال» بودن تاثیر می‌گیرند.هدف از خانواده باحال این است که حال خوشی را در مردم ایجاد کند. ایجاد حال خوش در مردم بهترین امتیازی است که می‌توان به سازندگان و شرکت‌کنندگان این برنامه داد.

خانواده باحال به نظرتان چگونه خانواده‌ای است؟

خانواده‌ای است که احترام بزرگ‌ترها در آن حفظ شود. سختگیر نباشند و از گرفتاری‌های زندگی عبور کنند، شاد باشند و بدانند که غم‌ گذراست. خانواده‌ای باحال است که افق وسیع‌تری را ببینند و زیاد درگیر روزمر‌گی نشوند.

شما در خانواده اهل شوخی هستید؟

با قید تاکید می‌گویم «بسیار زیاد»!‌ به نظرم عمر با شتاب در حال گذر است و ما خیلی کم قدر یکدیگر را می‌دانیم، بندرت کنار هم هستیم و کم می‌خندیم. برای همین تلاش می‌کنم از کوچک‌ترین فرصت استفاده کنم و با کم‌ترین بهانه در کنار خانواده‌ام باشم و با آنها خوش بگذرانم.

اگر فرزندانتان با شما شوخی کنند ناراحت نمی‌شوید؟

استقبال می‌کنم و به آنها امتیاز هم می‌دهم.

در شبکه‌های اجتماعی با پدرها شوخی می‌کنند بخصوص درباره خاموش کردن کولر در فصل تابستان. شما هم در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید؟

وقتی پدر خانواده هستی موقعیت شما با دیگران فرق دارد. پدر ماموریت مدیریت اموال و ثروت خانواده را دارد. بعضی مواقع تشخیص می‌دهد که الان هوا آنقدر گرم نیست که لازم باشد کولر روشن باشد و برق و هزینه بی‌خودی استفاده شود برای همین کولر را خاموش می‌کند. اما گاهی این مدیریت به این تعبیر می‌شود که پدرها خسیس هستند. اما این‌طور نیست و آنها معمولا به فکر آینده خانواده هستند و تلاش می‌کنند پشتوانه مالی و پس‌انداز مطمئنی برای خانواده تدارک ببیند.

این حجم شوخی با پدرها باعث نمی‌شود که قبح قضیه کم شود و احترام آنها کمرنگ شود؟

شوخی ایرادی ندارد، اما اعضای خانواده باید مراقب باشند که پدر را ناراحت نکنند و اگر چنین اتفاقی افتاد، فرزندان بین دو ابروی او را ببوسند و از او حلالیت بطلبند.

ماه رمضان را چگونه کنار خانواده سپری می‌کنید ؟

هشت روز اول را سفر بودم. اما بعد از آن کنار خانواده هستم. خانه‌ای در جاده چالوس داریم به آنجا رفته‌ایم و روزها و شب‌های خوبی را کنار هم سپری می‌کنیم. بجز علیرضا که 11ساله است، بقیه روزه هستیم. موقع افطار صفای خاصی دارد، روی ایوان تختی گذاشته‌ایم و دور هم می‌نشینم و به چشم‌انداز کوه‌‌های البرز نگاه و افطار می‌کنیم.