همه انسان‌ها با هم برادرند

خاورمیانه روزهای ناآرامی را سپری می‌کند. جنگ‌های داخلی، تروریسم و خطر گروه تروریستی داعش، زندگی مردم را در این منطقه تهدید می‌کند. در این میانه در بخش‌هایی از سرزمین اسلام، آمدن ماه مبارک رمضان، ماه برکت و آشتی، نویدبخش اشکال جدیدی از فعالیت‌های خیریه در جهان اسلام است. فعالیت‌هایی که بر ارزش‌هایی چون برادری، احسان، انفاق و نوع‌دوستی تاکید دارند و از این منظر، از سوزانندگی آتش جنگ برای مردم رنجدیده و آسیب‌دیده از جنگ داخلی می‌کاهند.

 

کلیسای پروتستان قصر الدوباره که در نزدیکی میدان تحریر قاهره پایتخت مصر واقع شده است، چند سالی است که خیریه موائد الرحمن یا سفره‌های مهربانی را برای برگزاری مراسم افطار در ماه رمضان، میزبانی می‌کند. قصر الدوباره از سال 2014، میزبانی موائدالرحمن در یکی از جمعه‌های ماه رمضان را برعهده گرفته است و در این مراسم با شعار «وحدت ملی و آشتی بین ادیان»، غذای گرم برای نیازمندان توزیع می‌کند. همچنین خیرین، اعم از مسلمان و مسیحی، نیز می‌توانند با حضور در این مراسم، کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را در این ماه مبارک در اختیار هموطنان نیازمند خود قرار دهند.

موائدالرحمن، خیریه‌ای بین‌المللی است که توسط مسلمان در اقصی نقاط جهان و به‌ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا، در جمعه و شنبه‌های های ماه مبارک رمضان اقدام به توزیع افطار برای نیازمندان می‌کند. معمولا مراسم افطار این خیریه در میادین یا بوستان‌های بزرگ شهرهای جهان اسلام برگزاری می‌شود. هزاران نفر مسلمان، جدا از کمک‌های مالی، برای توزیع افطار در این خیریه مشغول به فعالیت داوطلبانه هستند. در چند سال اخیر دامنه فعالیت‌های موائدالرحمن گسترش یافته است و با توجه به افزایش مهاجرت مردم خاورمیانه، این سنت خیر در سایر نقاط جهان نیز برگزار می‌شود. امروزه، در آمریکای شمالی و اروپا نیز، مسلمانان از طریق موائدالرحمن و به دور از تعصب‌های قومی و مذهبی، در ماهی که کمک به همنوع در آن بسیار مورد تشویق الهی قرار گرفته است، میان نیازمندان اعم از مسلمان و غیرمسلمان افطار توزیع می‌کنند.

مصر یکی از کشورهای مسلمانی است که دارای تنوع مذهبی بالایی است. در این کشور، مسلمانان، مسیحیان، قبطی‌ها و یهودیان با یکدیگر زندگی می‌کنند. پس از انقلاب مردم مصر بر علیه حکومت حسنی مبارک و پیروزی آن در سال 2011، مصر درگیر آشوب‌ها و دشواری‌های بسیاری بوده است. بسیاری از مردم، در شرایط دشوار اقتصادی به سر می‌برند و همین موضوع لزوم توجه به فعالیت‌های خیریه را برای مردم مصر بیشتر کرده است. بیش از 4 سال است که موائدالرحمن در مصر مشغول فعالیت است، اما از سال 2014، با ابتکار عمل گروهی از مسلمانان و مسیحیان خیر، کلیسای پروتستانی قصر الدوباره نیز میزبان برگزاری مراسم خیریه افطار موائدالرحمن است.

عماد ماهر، سخنگوی کلیسای قصر الدوباره درباره برگزاری این مراسم خیریه می‌گوید: «این فرصتی است برای مسیحیان مصر تا به استقبال ماه رمضان رفته و این ماه مبارک را با برادران و خواهران مسلمان خود جشن بگیرند.»

البته، یهودیان مصر نیز در این زمینه فعال هستند. با افزایش درگیری‌ها در گذرگاه رفح در نوار غزه در سال 2014 و بالا گرفتن تنش‌های مذهبی و قومی در خاورمیانه، کنیسه قاهره نیز برای برگزاری مراسم افطار موائدالرحمن پیشقدم شد. این مرکز مذهبی یهودیان در قاهره، در بیانیه خود اعلام کرد که می‌خواهد مسلمانان، یهودیان و سایر جوامع مذهبی مصر را با هم بر سر یک سفره نشانده و از آن‌ها بخواهد که برادری و نوع‌دوستی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

کارین کمال، خبرنگار یهودی مصری در مورد اهمیت برگزاری این مراسم خیریه به روزنامه اصوات المصری می‌گوید: « در مصر، فقر دامن‌گیر تمامی گروه‌های مذهبی است و انسان‌دوستی نیز خصیصه‌ای است که فقط منحصر به یک مذهب نیست.» او ادامه می‌دهد: « خداوند به همه ما انسان‌ها امر کرده است که به دیگران یاری رسانیم و همین روشن‌کننده راه همه ماست.» کمال می‌افزاید: « این رویداد بسیار مهم است، خصوصا در مصر که ایده وحدت مسیحیان، مسلمانان و یهودیان از دیرباز وجود داشته است.» کمال، برگزاری مراسم افطار خیریه را شروع فعالیت اجتماع مسلمانان، مسیحیان و یهودیان دانسته و می‌گوید: «ماه رمضان و فعالیت‌های خیریه فرصت مناسبی است تا بر ارزش‌های انسانی دوباره و چندباره تاکید شود و وظیفه الهی انسان برای کمک به همنوع خود به صورت فوق‌العاده‌ای مورد توجه قرار گیرد.

هفته نامه شهر امید را می توانید از روزنامه فروشی ها تهیه کنید