واکنش کوروش تهامی درباره سالگرد انهدام پرواز 655

کورش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون در واکنش به سالگرد انهدام پرواز شماره 655 ایران‌ایر که در سال 67 توسط ایالت متحده آمریکا صورت گرفت، گفت: به هر صورت به نظرم با هر نگاهی که به این اتفاق نگاه کنیم حتی اگر ایرانی نباشیم می‌توان آن را محکوم کرد. از هر زاویه‌ای که به آن نگاه شود یک رفتار نگاه کاملاً مطرود است  و واقعاً با عقل و فکر و حتی اخلاق انسانی همخوانی ندارد که تنها به دلیل روابط و اتفاقات سیاسی و قدرت‌طلبی آدم‌های بی‌گناهی جان خودشان را از دست بدهند آن هم انسان‌هایی که غیر نظامی‌اند.

وی در ادامه افزود: حتی در میان کشورهایی که با هم در حال جنگ هستند هر گونه حمله و ظلم به زنان، کودکان و غیرنظامیان یک رفتار غیر اخلاقی و غیر انسانی شمرده می‌شود. رفتارهایی از این دست با هیچ سلیقه، تفکر و حتی مذهبی همخوانی ندارد.

بازیگر فیلم سینمایی «خواب زمستانی» در ادامه عنوان کرد: این واقعه آنقدر فاجعه‌آمیز و ناراحت‌کننده بود که هنوز بعد از گذشت این همه سال هر انسانی که به یاد آن اتفاق هولناک می‌افتد دلش به لرزه درمی‌آید. افرادی چون ما به عنوان جامعه هنری در کشور در واقع غیر از اینکه از خداوند برای از دست رفتگان این حادثه طلب آمرزش کنیم می‌توانیم به طرق مختلف با کسانی که در آن حادثه عزیزان‌شان را از دست دادند همدردی کنیم غیر از این موارد متأسفانه کار دیگری از دست‌مان برنمی‌آید. اما همه آن عزیزان بدانند که به دلیل وسعتی که این فاجعه داشت همه جامعه ایران و حتی هنرمندان با آنها همدرد خواهند بود. شخصاً هیچ‌وقت این فاجعه بزرگ را فراموش نمی‌کنم.

تهامی گفت: رفتاری که ناوگان آمریکایی انجام داد بسیار ناجوانمردانه بود و آدم‌های بی‌گناهی که در آن هواپیما در حال سفر بودند و با هزار امید و آرزو به زندگی‌شان به جایی دیگر می‌رفتند ناگهان در موقعیتی قرار می‌گیرند که یکی از سخت‌ترین و بدترین حوادث تاریخی هوایی جهان را تجربه می‌کنند که این حادثه قلب هر انسانی به درد می‌آورد. به نظرم جز نام یک حرکت تروریستی بر روی این رفتار دیگر نمی‌توان عنوان دیگری را برایش انتخاب کرد.

بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» در ادامه افزود: یادم می‌آید که در آن دوره شایعه‌های زیادی بر سر زبان‌ها افتاد حتی صحبت‌هایی می‌شد که آنها را ممکن است دشمنان ما عنوان می‌کردند. این در حلال است که تمام این صحبت‌ها درد آن شرایط را بیشتر می‌کرد. به نظرم سو استفاده از مردم غیرنظامی برای رسیدن به اهداف نظامی یک رفتار بسیار منزجر کننده است و به غیر از اینکه نام آن را اتفاقات تروریستی بگذاریم هیچ چیز دیگری نمی‌توان گفت و قرار نیست در این میان کسی مدال شجاعت بگیرد. آن هم وقتی هواپیمایی در هواست و قدرت در دست افرادی که مجهز هستند. زمانی که افرادی که دارای قدرت هستند یک فرد ضعیف‌تر ظلم می‌کنند نمی‌توانند خود را قهرمان بنماند.