مراسم نکوداشت روز قلم با حضور چهره ها و مفاخر اهل قلم و تجلیل از شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال در سال های 93 و 94 عصر امروز در انجمن مفاخر فرهنگی برگزار شد.

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت سوره ن والقلم، نماهنگی پخش شد که در آن از درگذشتگان اهل قلم سال های 93 تا 95 یاد شد.

 

در این مراسم که به همت خانه کتاب و سرای اهل قلم برگزار شد، پس از مقدمات مجری برنامه در توصیف قلم و ادب، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارساد اسلامی وارد مراسم شد.

سپس از حجت الاسلام مهدوی راد دبیر جایزه کتاب سال بیان کرد: در ایام مبارک ماه رمضان و در روز تکریم اهل قلم در خدمتتان هستم. در قرآن کریم نیز که سند مسلمانی و شرف و عزت ماست امر به خواندن شده است. در این مراسم نتیجه بررسی های سال های ۹۳ و۹۴ که برآیند تلاش اهل قلم است، اعلام می شود. 

وی افزود: در این بررسی هیچ زاویه دیدگاهی لحاظ نشده و همه داوری ها بر اساس موازین بوده است. ضمن اینکه در حوزه پژوهش اثری برگزیده نشد. این موضوع باید دغدغه ها را افزایش دهد. این کار عزم راسخ و همت بلند می طلبد.

 

مهدوی راد با انتقاد از وضعیت چاپ و نشر گفت: وضعیت  نشر آثار ضعیف است. این را در محضر وزیر ارشاد میگویم که فرهنگ و ادب دوست است. برای نوشتن و چاپ آثار زحمت زیادی کشیده می شود ولی هنوز چاپ نشده نسخه الکترونیک آن در اختیار همه قرار می گیرد. دیگر دزدی به چه می گویند؟

دبیر جایزه کتاب در ادامه اظهار داشت: فضای نشر باید سالم باشد. نویسنده نباید با نوشتن مطلب اضطراب داشته باشد. من این کلام مقام معظم رهبری را با تمام وجود می پذیرم که نظام اسلامی شرف و عزت است.

 

وی افزود: هیچ گاه بر اساس عقل و منطق صحبت نمی کنیم. چرا ما تنها با غوغاسالاری می‌خواهیم به اهدافمان برسیم؟ از وزیر فرهنگ می خواهم اهالی قلم را بیش از پیش تکریم کنند.

 

سپس علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: عید فطر عید بازگشت به فطرت انسانی را پیشاپیس تبریک می گویم. قلم زبان دوم انسان است و  قلمروی آن بسیار گسترده. انتقال دانش از نسلی به نسل دیگر تنها با معجزه قلم امکان پذیر است.

وی افزود: بیان حقیقت از وظایف اهالی قلم است. هنر نویسنده این است که گاه به طور مستقیم و گاه با کنایه حرف و انتقاد سازنده را مطرح کند. قلم شرافت دارد. کوتاهی در بیان حقایق و تخربب و دروغ پردازی به یک اندازه بد و مخرب است.

وزیر ارشاد اظهار داشت: قلم نویسنده نباید بشکند و کلامش پشت دهانش ناگفته بماند. اهالی قلم آزادی بیان دارند. اما قلم همانقدر که سازنده است می تواند مخرب باشد. قلم اگر در دست اهلش بیفتد سازندگی است و اگر در اختیار نااهل قرار گیرد ویران می کند.

جنتی با تقدیر از اهالی قلم گفت: در نخستین ارتباط رسول خدا با سر منشا هستی سخن از قلم به میان آمده است. قلم شریف است و وقتی خداوند در آیات شریفه قرآن از قلم سخن گفت مقدس شد. پیامبر اسلام در زمانی که بیشتر از هر چیزی به نیروهای مبارز نیازمند بود مرکب قلم نویسندگان و دانشمندان را به  خون شهیدان ارجح دانست. اسیرانی که به ۱۰ اسیر سواد می آموخت آزاد میشد و این در زمان جاهلیت کاری شایسته بود.

 

جنتی ضمن تکریم اهالی قلم در دولت یازدهم، به اقدامات وزارت ارشاد در این سالها اشاره کرد و گفت: با این حال با آنچه برای اهالی قلم در نظر است فاصله داریم.

وی افزود: تلاش برای ارتقای سطح کیفی و کمی پژوهش و حمایت از اهالی قلم و حق مالکیت انجام شده. لایحه حق مالکیت ادبی اهالی قلم به مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم شده و امیدوارم با تصویب آن اقدامی در این امر صورت بگیرد.

پس از سخنان جنتی با حضور وی و دعوت از صالحی معاون وزیر، سید محمود دعایی، مهدوی راد از برگزیدگان جایزه کتاب سال ۹۳ و۹۴ تقدیر شد.

 

پس از تقدیر از برگزیدگان کتاب سال، در سال های ۹۳ و ۹۴ برنامه پایان یافت.