"قلقلی" تلویزیون کجاست؟

شهرام لاسمی، متولد بیست و ششم آذر 1346، همکاری‌اش را با تلویزیون با بازی در تله‌تئاتر «رویاهای احتکارالسلطان» آغاز کرد و پس از آن در 2 تئاتر تلویزیونی «مکافات» و «راه عدالت» به ایفای نقش پرداخت. وی بعد از آشنایی با زنده‌یاد فریماه فرهی، تهیه‌کننده برنامه «بازی، شادی، تماشا» به این برنامه راه یافت و نقش قلقلی را برعهده گرفت و این نقش موفق و اثرگذار را در دیگر برنامه‌ها مانند «دوقلوها»، «موتور امداد»، «پیک بچه‌ها» و «قلقلی در سرزمین قلک‌ها» ادامه داد.

شهرام لاسمی سال‌هاست بی‌کلام بازی می‌کند و با زبان بی‌زبانی حرف‌هایش را به بچه‌ها می‌گوید. این حضور فعال و شخصیت تکرارنشدنی قلقلی حالا به خاطرات 3 نسل تبدیل شده است. قلقلی با وجود محبوبیتی که در میان کودکان و نوجوانان کسب کرده‌ چند سالی از دنیای بازیگری دور بود و حالا بار دیگر به این فضا بازگشته است. درباره دلایل جدایی شهرام لاسمی از تلویزیون و فعالیت‌های جدیدش با وی به گفت‌وگو پرداختیم.

"قلقلی" شخصیت محبوب 3 نسل، مدت‌ها از تلویزیون دور بود، دلیل این دوری چه بود؟

 از آخرین کار من در تلویزیون دقیقاً 5 سال می‌گذرد. برنامه "اتل متل تماشا" آخرین کار من در سال 89 تا 90 بود که در تیرماه 90 از آنتن گرفته شد. این برنامه به کارگردانی و مجری‌گری سارا روستاپور و تهیه‌کنندگی لیلا مردانیان به صورت یک مهدکودک مجازی برای بچه‌های خردسال به روی آنتن می‌رفت.

این برنامه با پیامک‌هایی که خانواده‌ها ارسال می‌کردند بسیار موفق بود. در آن زمان 2 برنامه خردسال در طول ایام ‌هفته برای خرسالان به روی آنتن می‌رفت، یکی از آنها برنامه "اتل متل تماشا" و دیگری "سرزمین دونه‌ها" بود.

هم‌زمان با 2 برنامه "اتل متل تماشا" و "سرزمین دونه‌ها"، برنامه دیگری به نام "گل گندم" در دست آماده‌سازی بود. برای پخش برنامه "گل گندم" حتما باید یکی از برنامه‌های درحال پخش حذف و "گل گندم" را جایگزین آن می‌کردند. بنابراین برنامه "اتل متل تماشا" با وجود اینکه شخصیت قلقلی در جشنواره تلویزیونی کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر برنامه خرسال انتخاب شده بود، حذف و برنامه "سرزمین دونه‌ها" ادامه پیدا کرد و این مسئله یکی از دلایل فاصله من از تلویزیون بود.

 اکنون بعد از 5 سال دوری از سینما و تلویزیون  بار دیگر شروع به کار کردید، کودکان و نوجوانان "قلقلی" را این بار در چه فیلمی می‌بینند؟

از زمستان 94 بازی در چند پروژه را شروع کردم و نخستین کار بعد از مدت طولانی بیکاری، بازی در فیلم سینمایی "جزیره مهربانی" به کارگردانی غلامرضا آزادی، تهیه‌کنندگی فریال بهزاد و فیلمبرداری پیام آزادی بود.

گویا در این فیلم شاهد یک اتفاق ویژه هم خواهیم بود، درباره این فیلم و اتفاق ویژه آن صحبت کنید.

 این فیلم در جشنواره ایتالیا و جشنواره کودک اصفهان شرکت خواهد کرد، 90 درصد این پروژه در جزیره قشم فیلمبرداری شده است و برای نخستین بار حضوری متفاوت داشتم. پسرم مانی لاسمی نیز در این فیلم بازی کرده است و پس از اکران به مردم معرفی می‌شود.

برای شناخته شدن شخصیت قلقلی به بچه‌های جدید ایرانی چه برنامه‌ای دارید؟

در بهمن سال گذشته به همراه فرید نوایی، دوست قدیمی و صمیمی خود اقدام به تولید یک کار به صورت ویدیو خانگی کردیم تا شخصیت قلقلی را به بچه‌های جدید ایرانی معرفی کنیم و دلیل این تصمیم عدم حضورم از 5 سال گذشته تاکنون بود.

درباره این برنامه بیشتر توضیح بدهید.

 ماجراهای قلقلی به کارگردانی فرید نوایی، تهیه کنندگی ناهید صباحی و آهنگسازی فرید نوایی و فراز تلالو برای بچه‌های خردسال ساخته شده و به صورت آموزش در قالب طنز تولید شده است. در حال حاضر 2 قسمت از این مجموعه آماده توزیع در فروشگاه‌ها است که منتظر مجوز پخش آن هستیم.

 به جز "ماجراهای قلقلی" فعالیت دیگری از زمان حضور دوباره در سینما و تلویزیون خواهید داشت؟

 در اردیبهشت سال جاری، در یک تله فیلم به نام "شهر اردیبهشت"به کارگردانی مهرداد فلاحتگر بازی کرده‌ام و این مجموعه با بازی علیرضا اوسیوند، مریم کاویانی و هانی نوروزی فرزند هادی نوروزی در شهر بابل، پایتخت بهار نارنج تولید شده ‌است.

جدیداً پیشنهادی از طرف شبکه پویا برای خرسالان نسل جدید داشته‌ام و در حال مذاکره هستیم. امیدوارم شرایطی برای من به وجود بیاید تا بتوانم دوباره خدمتگزار کودکان نسل جدید باشم.

"قلقلی" محبوب بچه‌ها تاکنون هدایای مختلفی به خاطر حضور در عرصه هنر گرفته است، بهترین هدیه‌ای که دریافت کرده‌اید چه بوده؟

 در طول خدمت خود به مردم شاید هدایای خوبی گرفته باشم ولی باارزشترین هدیه‌ای که تا به حال گرفته‌ام، یک قواره زمین به متراژ 250 متر در شهر مقدس مشهد توسط  "دکتر نیک اختر"  از هنردوستان بوده است که صمیمانه از لطف و محبت وی تشکر کنم.