ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران در سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی توسط مظفرالدین شاه، سر آغازی برای سینمای ایران به حساب می‌آید. نخستین سالن سینمای ایران در سال ۱۲۷۹ (۵ سال پس از اختراع جهانی آن توسط برادران لومیر) با نام «سینما سولی» که توسط کاتولیک‌ها در شهر تبریز تأسیس شده بود، آغاز به کار کرد؛ اما به دلیل عدم دسترسی به فیلم‌های جدید، در سال ۱۲۹۵ تعطیل شد.

به همین مناسبت 21 شهریور به نام روز ملی سینما نام گذاری شده است و هنرمندان به مناسبت فرارسیدن این روز، صفحات اینستاگرام خود را با انتشار پست هایی در این باره به روز کردند.


شبنم قلی خانی نوشت: "روز سینما مبارک. به امید جهانی پر از فیلمهای انسانی نه انسانهای فیلمی."
 

اینستاگرام هنرمندان در
 

عباس غزالی نوشت: "حال همه ما خوب است اما تو باور نکن. روز ملی سینما مبارک."
 

اینستاگرام هنرمندان در


مجید صالحی نوشت: "٢١ شهریور روز ملى سینما مبارک. دوست دارم این روز رو بیشتر از همه به دوستان شریف و زحمتکش پشت دوربین تبریک بگم که به حق عاشقان واقعى سینما این بزرگواران مى باشند که با حق و حقوقهاى ناچیز با جان و دل به کارشان و حرفه شان متعهد مى باشند تا ما دیده شویم. که اگر این عزیزان و حمایت و انرژى شما مردم مهربان نباشد سینما معنا ندارد. به امید روزى که تمام مردم ایران زمین حق و حقوق واقعى در شأنشان رو از این کشور ثروتمند دریافت کنند."

 

 

اینستاگرام هنرمندان در

لیلا بلوکات نوشت:"روز ملی سینما. به همه سینماگران و سینما دوستان مبارک باشه."

 

 

اینستاگرام هنرمندان در

صابر ابر نوشت:"امروز یازده سپتامبر ، بیست و یک شهریور روز ملی سینماست. تلخترین مستند تروریستی در همین روز ساخته شد و تا ابد ماندگار... باشد که تولد این روز مهم را با بهترین خاطرات جشن بگیریم.تاریخ ها دست بردار روزها نیستند. باشد که سینمای کشورمان هر روز مبارک تر باشد و پُر از هر چه خوب. نوش جانمان هر چه افتخار ، چشم حسودان هم کور نه! هر چه بیناتر بهتر."

 

 

اینستاگرام هنرمندان در

پرویز پرستویی نوشت: "امروز، روز ملی سینمای ایران. این روز عزیزرو به همه سینماگران نجیب سینمای ایران تبریک میگم و امیدوارم همیشه دور از همه جریانات حاشیه ای، همواره سینمای خوبی داشته باشیم برای اعتلای فرهنگ میهنمان .و دل مردم خوب وشریف ایران رو شادکنیم، که همیشه حامی ویارو یاور مان بوده اند. وروح عباس کیارستمی، بهمن زرین پور، ملیحه نیکجومند، پرویز شاهین خو و داود رشیدی و ..... شاد وآرزوی بهروزی وپیروزی روزافزون برای همه هنرمندان ایران زمین در هرزمینه هنری و فرهنگی....... عکس :از زنده یاد عباس کیارستمی برای یازدهمین جشن سینمای ایران که بنده افتخار دبیری آنرا داشتم."

 

 

اینستاگرام هنرمندان در

مهتاب کرامتی نوشت: "روز ملى سینما رو به همه کسانى که سینما براشون مهمه تبریک مى گم."

 

 

اینستاگرام هنرمندان در

علی اوجی نوشت: "روز ملى سینما مبارک جاى عباس خانِ کیارستمى خالى."

 

 

اینستاگرام هنرمندان در

رامبد جوان نوشت: "روز سینما گرامی."

اینستاگرام هنرمندان در