کاشی‌های ارزشمند سرقت شده از سردرِ سرای شبستری در خیابان ناصرخسرو داستان‌های اساطیری و شاهنامه فردوسی را به تصویر کشیده بودند.

کاشی‌های سرای شبستری هر کدام به ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر و عرض حدود سی سانتی‌متر، در بالای هر باب واحد تجاری نصب شده بود که در مجموع در بالای هر سردر هشت عدد کاشی بود.

کاشی‌های یال شمالی این سرا که به نظر می‌رسد متعلق به اواخر قاجار است،‌ در سال‌های قبل سرقت شده بود و کاشی‌های یال میانی و جنوبی این سرای تاریخی نیز در شهریور ماه مفقود شدند.

این اتفاق در حالی در کمتر از یک ماه گذشته رخ داده که امروز بخشی از کاشی‌های که پشت تابلوی تبلیغاتی یکی از واحدهای تجاری پنهان شده است، هنوز خوشبختانه در جای خود قرار دارد.

سرقت تزئینات و عناصر تاریخی از بناهای تاریخی تهران مانند کاشی‌های تاریخی از اقدماتی است که قاچاقچیان آثار تاریخی از حدود دو سال گذشته به آن روی آورده‌اند، نخستین خبرها از سرقت تزئینات تاریخی سردرِ مدرسه شهید مطهری در میدان بهارستان حکایت داشتند و پس از آن هر روز کاشی‌های بیشتری از بناهای تاریخی به سرقت رفتند.

با بروز چندباره‌ این اتفاق، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران کارت زرد نشان داد و پس از آن بود که رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث تهران با نمایش بیش از 100 قطعه کاشی شکسته و تاریخی خواست نشان دهد که یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران در این مدت تلاش خود را برای پیگیری این اتفاق و جلوگیری از سرقت‌های بیشتر انجام می‌دهد.