مسئولین یادشان رفته چرا آنجا نشسته‌اند
انسیه شاه حسینی کارگردان سینما  در خصوص وضعیت حال حاضر سینمای ایران در حوزه مقاومت گفت: سینما با فیلم است که خودش را نشان می دهد و احتیاج به تعریف ندارد، اما مشکل اصلی این است که این روزها هر فیلمی سعی کرده به صورت جزیره ای عمل کند و متاسفانه مدیریت فرهنگی و مهندسی شده ای بر اساس ارزش های دفاع مقدس در آن نبوده است و به همین دلیل بعضی وقت ها یک فیلم به شدت دفاع مقدسی ساخته می شود و فیلم دیگر کاملاً ضد جنگ، که این نشان دهنده عدم مدیریت صحیح است.

وی در ادامه افزود: امیدوارم با اتفاقاتی که این روزها می افتد و هیجاناتی که امروز داریم، به یک مدیریت فرهنگی صحیح در زمینه دفاع مقدس برسیم تا بتوانیم حداقل به ارزش های انقلاب و دفاع مقدس کمی نزدیک شویم.

***تلاش‌های کارگردانانی مثل "حاتمی‌کیا" با ارزش است

کارگردان "شب بخیر فرمانده" با اشاره به فیلم های موضوعی اکران شده در این روزها تصریح کرد: اکران فیلم هایی مثل بادیگارد، اروند، "ایستاده در غبار" حرکت های خود خواسته است، یعنی هیچکس نیامده تا از این فیلم ها حمایت کند و برای آنها سفارش کند.

شاه حسینی تصریح کرد: عدم مدیریت صحیح باعث می شود هرکس بر اساس اندیشه ها و ایده آل هایش در حوزه دفاع مقدس فیلم بسازد که البته این تلاش ها از سوی کارگردانانی مثل حاتمی کیا قابل قدردانی و با ارزش است و امیدوارم هر کدام از این دوستان تکثیر شوند و به صد نفر از خودشان تبدیل شوند.

نویسنده فیلم "مجروح جنگی" آثار ساخته شده در این روزها را جرقه ای خواند و افزود: این ساخته ها در همه زمینه ها به صورت جرقه ای و بر اساس فعالیت های خود بچه ها بوده و هرکس همچون غریقی سعی داشته تا با تخته چوبی خود را نجات دهد.

***مسئولین یادشان رفته چرا آنجا نشسته‌اند

وی در مورد هزینه های ساخت فیلم های دفاع مقدس اظهار داشت: مسئولین یادشان رفته چرا آنجا هستند و چه شد میان این همه آدم آنها به آنجا رسیدند ولی من فکر می کنم که خود جنگ هم هزینه داشته است بنابر این حالا که می خواهیم راجع به همچنین مقوله های حرف بزنیم باید نگاه درستی به آن داشته باشند. لازمه این عمل مهندسی فرهنگی و پیگیری هدفمند خواهد بود.

شاه حسینی ادامه داد: مطمئن باشید اگر اتفاقات در حوزه دفاع مقدس هدفمند باشد، ولادمیر پوتین هم بودجه ساخت چنین آثاری را می دهد. پوتین بهتر از برخی مسئولین ما متوجه شده که چه خطراتی در منطقه وجود دارد و چه آینده ای ممکن است برای کشور های منطقه رخ دهد. ما روی آتش زندگی می کنیم و تنها چیزی که می تواند جان ما را نجات دهد مسائل فرهنگی ماست.

***اگر یک مسئول دلش برای این مملکت بتپد به اندازه همان فیلمساز می‌تواند موثر باشد

کارگردان فیلم پنالتی در همین رابطه تصریح کرد: جوانان و خانواده های ما اگر از طریق هنر آگاه شوند دیگر کسی نمی تواند به راحتی برای ما داعش بسازد. البته باید بگویم که بنیاد و مسئولین سینمایی کارهای خوبی را شروع کرده اند و حتی از خارج از کشور برای برخی از فیلم ها اسپانسر می گیرند که این اتفاق بسیار درستی است و تلاش های خوبی است.

وی ادامه داد: من فکر می کنم بیشتر از آنکه یک فیلمساز دفاع مقدس به حمایت نیاز داشته باشد، مسئولینی که کلید دار این خانه هستند بیشتر نیاز به حمایت دارند. چه بسا اگر از مسئولین حمایت درستی شکل بگیرد، شهامت و ریسک پذیری بیشتری پیدا می کنند و در نتیجه فایده اش به خود فیلمساز و در نهایت مردم می رسد.

انسیه شاه حسینی افزود: اگر یک مسئول دلش برای این مملکت بتپد به اندازه همان فیلمساز می تواند موثر باشد چه فیلم هایی که با حمایت های نادرست به حقی بیشتر از لیاقتشان رسیده اند. این حمایت همواره باید از سمت بالا صورت بگیرد. یعنی بالادستی از مسئول فرهنگی و مسئول فرهنگی از من فیلمساز حمایت کند.

*** امثال قاسم سلیمانی قهرمان‌های واقعی هستند

کارگردان فیلم "به کودکان شلیک نکنیم" وضعیت مقاومت معاصر را اینگونه توصیف کرد: رزمندگان ما به صورت بسیار درستی پیش می روند و در خط مقدم جبهه و حتی جبهه های سیاسی ایستادگی خوبی کرده اند. تنها چیزی که به نظر من ضعیف است بخش فرهنگی و هنری است و می طلبد که حتی وزارت امور خارجه هم برای انعکاس فعالیت های خودشان هم که شده این حمایت را انجام دهند.

وی در ادامه هنرمند را پشتوانه رزمندگان در خط مقدم خواند و اذعان کرد: ما امثال قاسم سلیمانی ها و بسیاری رزمندگان را داریم که هنرمند می تواند پشت اینها باشد و پشت خط نبرد بجنگد. چطور سینماگران امریکایی از پنتاگون یا سربازان ترسوی خودشان قهرمانان بزرگی می سازند، اما ما برعکس هستیم چون ما قهرمان های واقعی را داریم اما پشتوانه ای برای آنها وجود ندارد. بهترین پشتوانه برای قهرمانان کشورمان امثال من انسیه شاه حسینی است. این وظیفه است که بر دوش من هنرمند است. ما در حال حاضر به وحدت نیاز داریم و باید دست هایمان در دست هم باشد.

***ما نباید به دست خودمان کربلای چهار را درست کنیم

شاه حسینی افزود: دشمن در حال حاضر منطقه را مین گذاری کرده و آماده نبرد است، اگر وحدت نداشته باشیم می شود کربلای چهار، اگر وحدت داشته باشیم می شود والفجر هشت یا کربلای پنج، ما نباید به دست خودمان کربلای چهار را درست کنیم.وقتی می بینم بعضی هنرمندان و مسئولین به جان هم افتاده اند احساس می کنم کربلای چهار است. ما به فتح خرمشهر نیاز داریم. باید اینها اتفاق بیافتد و توسط هنرمند به نمایش در بیاید تا دیده شود که ایران برای سوریه و عراق چه کارهایی می کند. امیدوارم این اتفاقات بیافتد و ما شاهد این همبستگی باشیم.

وی درباره شروع تولید فیلم "به کودکان شلیک نکنیم" خاطرنشان کرد: به امید خدا باید به زودی شروع کنیم، همین که به فصلش رسیده ایم و هم اینکه نزدیک به فجر است و کم کم برای تولید دیر می شود. تمام تلاشمان را می کنیم که به زودی فیلمبرداری را کلید بزنیم. هنوز تصمیم خاصی برای انتخاب بازیگران گرفته نشده چون مشخص نیست که فیلمبرداری در ایران خواهد بود یا عراق و پس از روشن شدن این مساله انتخاب بازیگران هم صورت خواهد پذیرفت.