«فرمیسک» به زبان کردی به معنای «اشک چشم»، داستان دختر کردی است که پس از حملات داعش به روستایشان و کشته شدن وحشیانه خانواده‌اش، جان سالم به در برده است. این فیلم کوتاه با نگاهی کاملا بشردوستانه پنجره‌ای تازه به سوی مخاطب باز می‌کند.

 

فیلمنامه این اثر نیز چندی پیش در جشنواره بین‌المللی فیلمنامه‌نویسی وگاس در آمریکا تقدیر شد.

 

این فیلم کوتاه شانزدهمین تجربه کارگردانی پیربند است. او تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی، فیلم‌های مستند، یک سریال تلویزیونی به تهیه کنندگی مرکز رسانه قوه قضاییه و پخش شده از شبکه دو را دارد. وی تاکنون در جشنواره های متعدد داخلی و خارجی حضور یافته است که از آن جمله می‌توان به حضور او در جشنواره‌های کن فرانسه، جشنواره بین المللی زنان فیلمساز در فرانسه، جشنواره فیلمسازان مستقل ایتالیا، جشنواره فیلم کوتاه تهران (پنج دوره)، جشنواره حقیقت در ایران، جشنواره تصویر سال ایران (چهار دوره)، جشنواره مجارستان، جشنواره ستاره سیاه آفریقای جنوبی، جشنواره داکا (دو دوره)، جشنواره دوهوک و ... اشاره کرد.

 

او همچنین در حال حاضر با فیلم «سکوت» که در ایران و به تهیه کنندکی جهاد دانشگاهی ساخته، در دو جشنواره بین المللی زنان فیلمساز در آمریکا و جشنواره بین المللی پیپا در برزیل حضور دارد. «سکوت» در اولین حضور جشنواره‌ای خود در ایران موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره ملی کار شد.

 

مریم پیربند همچنین تجربه حضور در هیات داوران جشنواره های داخلی و خارجی متعددی را در کارنامه خود دارد که از این جمله می توان به عضو هیات داوران جشنواره سلامت (ایران)، عضو هیات داوران جشنواره نهال (ایران)، ریاست هیات داوران جشنواره زنان سلیمانیه، عضو هیات داوران جشنواره بین المللی فیلمهای مستند چراغ، عضو هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم ای،او،اف در آمریکا، عضو هیات انتخاب جشنواره بین المللی فیلم اربیل اشاره کرد.

 

تصویربرداری «فرمیسک» در کلینیک درمانی کالیفرنیای جنوبی و خانه‌ای در منطقه لس آنجلس از نیمه گذشته است.

 

عوامل این پروژه عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: مریم پیربند، طراح هنری: سهیلا سهرابی، دستیار کارگردان: مهدی سلسله،

فیلمبردار: برنا جعفری، دستیاران فیلمبردار: Zach Carver ،شهروز محمودی، صدابردار: مازیار یزدانی.

 

در این اثر که محصول شرکت majsam production است، بازیگرانی چون مریم سلیمان، رامین مدنی و نازوبراوو بازی می کنند.