فیلم های آسیایی به دنبال نام های هالیوودی بیشتر!

 به نقل از ورایتی، در حالیکه چین مشتاق صادر کردن قدرت نرمش به دنیاست، چهره های هالیوودی بیشتری در بلاک باسترهای چینی با این امید به کار گرفته شده اند که بتوانند اکران های جهانی بزرگتری داشته باشند و دل مخاطبان بین المللی را به دست بیاورند.

با وجود اینکه باکس آفیس چین در نیمه اول سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۱ درصد افت کرد، بازار فیلم این کشور طی پنج سال گذشته صعود خیره کننده ای داشته شده و به زودی قابلیت این را خواهد داشت تا جای آمریکای شمالی را به عنوان بازار فیلم شماره یک جهان بگیرد. همچنین از طریق قراردادهای خریداری بزرگ از جمله قراردادی که مبنی بر آن دالیان واندا گروپ در سال ۲۰۱۲ زنجیره سالن های سینمای ای ام سی را به دست آورد و لجندری انترتینمنت را در ماه ژانویه خرید، پول چینی هم در تغییر شکل هالیوود نقش خواهد داشت.

اما حدی هم برای چیزهایی که پول می تواند بخرد وجود دارد. در سال های اخیر، فیلم های چینی بسیار کم در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شدند. تنها فیلم زبان چینی که تا به حال توانسته جایزه اسکار فیلم خارجی زبان را به دست بیاورد فیلم سال ۲۰۰۰ «ببر خیزان، اژدهای پنهان» بود، اما این پروژه به عنوان یک فیلم تایوانی موفق به کسب این جایزه شد. آخرین فیلم ساخت چین که توانست در این رقابت نامزد شود «قهرمان» سال ۲۰۰۲ ساخته ژانگ ییمو بود.

پیتر تسی تهیه کننده و کارگردان که در هنک کنگ، تایوان و چین فیلم ساخته می گوید: «چین می خواهد صادرات فیلمش به دنیا و مخصوصا به ایالات متحده را گسترش دهد و آن را به عنوان دستاوردی از قدرت نرمش به نمایش بگذارد، اما هیچ کس نمی خواهد فیلم هایش را تماشا کند. از سوی دیگر، هالیوود نسبت به ورود به بازار چین هیجان زده است، اما تنها راه تحقق این امر تهیه مشترک فیلم هاست و آن ها باید محتوایی را پیدا کنند که بتواند با مخاطب چینی ارتباط برقرار کند.»

بحثی که سر انتخاب مت دیمون به عنوان بازیگر اصلی فیلم «دیوار بزرگ» به وجود آمد جدیدترین مثال این امر است. ژانگ ییموی کارگردان مجبور شد از تصمیمش مبنی بر انتخاب یک بازیگر هالیوودی در نخستین فیلم انگلیسی زبانش – که نخستین پروژه سینمایی «لجندری ایست» متعلق به لجندری انترتینمنت هم هست و ۱۳۵ میلیون دلار خرج برداشته – علیه انتقادهای «سفیدشویی» دفاع کند.

تسی می گوید برای اینکه فیلم های چینی در آمریکای شمالی و جاهای دیگر اکران شوند، چهره های هالیوودی مورد نیاز هستند. به گفته او: «تنها راه عملی شدن این کار این است که از روی اجبار یک یا دو بازیگر هالیوودی هم انتخاب شوند تا توزیع کنندگان و پخش کنندگان آمریکایی به نمایش گذاشتن آن را در نظر بگیرند.»

با وجود اینکه فیلم بلاکباستر فانتزی «پری دریایی» ساخته استیون چاو که تمام بازیگرانش هم چینی هستند نخستین فیلم چینی بود که موفق شد ۵۰۰ میلیون دلار در باکس آفیس بفروشد و علاوه بر این به پرفروش ترین پروژه سینمایی تاریخ این کشور هم بدل شد، این فیلم تنها در ۳۵ پرده در ایالات متحده که تحت نظر کمپانی سونی بودند اکران شد.

با این حال، «دیوار بزرگ» نخستین باری نیست که یک ستاره غربی در یک فیلم چینی نقش آفرینی کرده است. در حقیقت، می توان «آمریکانیزه شدن» فیلم های آسیایی را به تکه ای ۲۰ دقیقه ای با حضور ریموند بور ریشه یابی کرد که تدوین شد و در نسخه اصلی «گودزیلا» محصول سال ۱۹۵۴ قرار داده شد. اما وقتی بحث ورود به بازارهای بیشتر و بزرگتر پیش آمد، آشکار شد که شخصیت هایی با ملیت های مختلف باید در فیلم های چینی حضور پیدا می کردند. در حالیکه چین بیش از یک دهه پیش شروع به گسترش دادن سینمای بازرگانی اش کرد، دونالد ساترلند در کمدی «تدفین رییس» سال ۲۰۰۱ ساخته فنگ ژائوگنگ بازی کرد. این فیلم محصولی مشترک بین بازوی آسیایی کلمبیا پیکچرز واقع در هنگ کنگ و مجموعه ای از کمپانی های چینی از جمله هوآیی برُز بود.

طی چند سال اخیر چهره‌های هالیوودی بیشتری در فیلم های چینی بازی کرده اند. کریستین بیل در «گل های جنگ» سال ۲۰۱۱ نقش آفرینی کرد. ایدرین برودی در «بازگشت به ۱۹۴۲» محصول ۲۰۱۲ ساخته فنگ بازی کرد که محصول هوآیی برز بود و در ایالات متحده اکران شد. برودی به چین بازگشت تا در «شمشیر اژدها» سال ۲۰۱۵ به جکی چان و جان کیوزک ملحق شود. مایک تایسون افسانه بوکس هم در «ایپ من ۳» سال ۲۰۱۵ بازی کرد و با شخصیت اصلی استاد وینگ چون فیلم چند صحنه نبرد داشت.

اما پیش از اینکه بتوان در مورد «دیوار بزرگ» که در ماه دسامبر در چین اکران می شود و تا ماه فوریه توسط یونیورسال در ایالات متحده روی پرده می رود به نتیجه ای رسید، فیلم حماسی جنگ جهانی دوم «بمباران» با نقش آفرینی بروس ویلیس توجه ها را به خود جلب خواهد کرد. گفته می شود «بمباران» که با حمایت «چاینا فیلم گروپ» دولتی و سرمایه گذاران خصوصی ساخته شده، بودجه ای ۹۰ میلیون دلاری دارد. برودی و مجموعه ای از بازیگران آسیایی از جمله سونگ سئونگ-هون ستاره کره ای، نیکولاس تسه بازیگر و خواننده هنگ کنگی و لیو یه بازیگر چینی در این فیلم به ویلیس ملحق می شوند. این فیلم اکران خود را از روز سی ام سپتامبر در چین آغاز کرد.